Spis treści
- • Co da się zastrzec jako znak towarowy?
- • Czy należy zabezpieczyć adres www jako znak towarowy?
- • Zastrzeżenie domeny – wnioski
- • Kiedy „opatentowanie” domeny ma sens?
- • Marki, które zastrzegły stronę internetową i nazwę firmy
- • Jakich domen nie można formalnie ochronić?
- • Czy zastrzec domenę jako logo?
Co da się zastrzec jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym? Czy mogę tak zarejestrować nazwę domeny?
Z moich poprzednich wpisów wiesz już, co daje zastrzeżenie znaku towarowego. Pisałem tam o ryzyku, jakie wiąże się z prowadzeniem firmy bez ochrony prawnej swojej marki. W skrócie – ktoś może Ci ją ukraść! Pierwszy ze zgłoszeniem zyskuje najwięcej.
Rejestracja nazwy i logo firmy wymaga dwóch wniosków, ale się opłaca. Zabezpieczysz tak płaszczyznę graficzną i fonetyczną swojej marki. Nie zawsze to jest jednak możliwe, jeżeli Twoja nazwa jest określeniem opisowym. Czyli wskazuje wprost jakie produkty lub usługi oferujesz. Jeżeli jednak takich problemów nie masz, to zabezpiecz każdy element Twojego znaku towarowego.
Taką strategię zastosowała właśnie Janina Bąk:
Aż 99% wniosków dotyczy tych trzech form. Pozostały 1% to znaki niekonwencjonalne. Mogą to być kolory, wytwory 3D, dźwięki, budynki, gesty, a nawet prezentacje multimedialne. Przykładem niech będzie taki oto znak HBO:
A co z zabezpieczeniem strony firmowej? Czy możesz chronić swoją domenę internetową jako znak towarowy słowny? Tak, choć, nie każda się do tego nadaje. To wszystko zależy od słowa, które w sobie zawiera. W dalszej części wszystko tłumaczę. 🙂
W przeciwieństwie do znaku towarowego ®, korzystanie z domeny nie zapewnia automatycznie prawnej ochrony.
Czy warto zastrzec domenę internetową w Urzędzie Patentowym?
W pierwszej kolejności powinieneś zrozumieć, jak mocno taka rejestracja zabezpiecza markę. Jest to ochrona nie tylko na identyczność, ale też na podobieństwo.
Czyli podmienienie jednej literki, to za mało, aby obejść prawo własności intelektualnej. Zmiany w logo na poziomie 30% także nie wystarczą. Prawo z rejestracji marki zabezpiecza właściciela przed ryzykiem pomyłki.
Weryfikuje się to na 3 płaszczyznach:
- wizualnej (zestawiamy wygląd oznaczeń);
- fonetycznej (oceniamy zbieżność dźwiękową);
- znaczeniowej (porównujemy skojarzenia, jakie budzą).
Już podobieństwo na jednej z tych płaszczyzn wystarczy, aby doszło do naruszenia prawa. Ochrona znaku zarejestrowanego jest bardzo silna. Przykładem niech będzie poniższa sprawa. Choć oba znaki mają wiele różnic to sąd i tak stwierdził, że grafika Lacoste jest kolizją dla polskiego znaku KAJMAN.
Zastrzeżenie domeny internetowej – wnioski
Jeśli zarejestrujesz swoją nazwę jako słowny znak towarowy, zabezpieczysz tym również nazwę domeny internetowej. Prawo będzie Cię wtedy chronić niezależne od tego, jaką końcówkę użyjesz.
Dla przykładu, jeśli zastrzeżesz nazwę BOCIAN, zabezpieczysz domeny www.bocian.pl, www.bocian.com, itd.
W orzecznictwie niejednokrotnie potwierdzono, że elementy takie jak „www” czy „.pl”, to wyrażenia opisowe i nie mogą zostać zmonopolizowane. Stanowią bowiem prostą informację o dostępności oferty w Internecie. W oparciu o ten argument uprawniony do korzystania ze strony ap.pl obronił się w sporze z APPLE.
Jeśli pominiemy te elementy, to zostanie nam sama nazwa firmy. Jest to odpowiedź na pytanie, czy warto zastrzec nazwę domenę w Urzędzie Patentowym. Moim zdaniem, lepiej ubiegać się o ochronę „gołej” nazwy.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Rejestracja domeny internetowej jako znaku towarowego czasami na sens
Nie twierdzę, że zgłoszenie adresu www w UP RP lub EUIPO to błąd. Jeśli jednak masz zarejestrowany znak słowny, to dodatkowo rejestracja domeny internetowej nie sprawi, że ochrona będzie silniejsza. Jeśli rozważasz, czy warto zastrzec domenę internetową, czy znak słowny, to zauważ, że i tu, i tu chronisz tylko nazwę firmy.
Z drugiej strony, lepiej jest ochronić o jeden znak za dużo, niż nie zastrzegać nic. Zabezpieczysz się w ten sposób przed kradzieżą domeny. Często konkurenci w tym celu rejestrują na siebie cudze znaki towarowe.
Domenę dobrze zastrzec wtedy, gdy zawiera w sobie nazwę Twojej firmy. Przykładem niech będą:
- pracuj.pl (R.272318);
- Cinkciarz.pl (R.246961);
- Money.pl (R.225042);
- wp.pl (R.300201);
- eobuwie.pl (R.314596);
- nazwa.pl (010326833).
Marki, które zastrzegły w Urzędzie Patentowym nazwę domeny jako znak towarowy
W rejestrach znaleźć można znaki towarowe, które zostały „opatentowane” podwójnie. Z jednej strony jako nazwy, a z drugiej jako adresy internetowe. Niektóre firmy zgłaszają nawet ich kilka z różnymi końcówkami. Dokonują tego zazwyczaj duże podmioty:
- www.orlen.pl (R.161312) oraz ORLEN (R.125559);
- www.bodzio.pl (R.264398) oraz BODZIO (R.194843);
- gokantor.pl (R.325031), gokantor.com.pl (R.325051) oraz gokantor (R.325022);
- mediaexpert.pl (R.300101) oraz MEDIAEXPERT (R.302810);
- www.pekao.com.pl (R.261305), oraz Bank Pekao (R.305593).
Rejestrując domenę internetową jako znak towarowy, można uzyskać silniejszą ochronę naszej domeny.
Jakich domen internetowych nie można zarejestrować?
Wiesz już, że elementy takie jak „www” czy „pl” nie mają charakteru odróżniającego. Oznacza to, że ekspert rozpatrujący nowe zgłoszenie, będzie oceniał czy słowo znajdujące się pomiędzy nimi jest fantazyjne. A w branży e-commerce firmy masowo wybierają określenia łopatologicznie ogólnoinformacyjne.
Przykładowo nie udało się zastrzec nazw:
- kreatorzyimprez.pl (Z.472006);
- zdalnyangielski.pl (Z.517146);
- MeskieGacie.pl (Z.457297);
- SPECNARZEDZIA.PL (Z.477777);
- KregoslupBezBolu.pl (Z.485149);
- KosmetykizAmeryki.pl (Z.502457).
Co ciekawe, można zauważyć, że niektóre nazwy stron ze słowami opisowymi dostały jednak ochronę. Było to jednak możliwe tylko dlatego, że wniosek dotyczył logo. Co więcej, ich grafika musiała zawierać w sobie „to coś”. Czyli element na tyle charakterystyczny, że pozwolił utkwić w umyśle odbiorcy. Spójrz na poniższe przykłady.
Czy warto chronić domenę internetową jako logo?
Jeśli zgłosisz swoją domenę jako logo, otrzymasz prawo używania symbol R w kółku. Ten znaczek budzi pozytywne skojarzenia, zachęcając klientów do zaufania właśnie Twojej marce. Pamiętaj, że R-ką możesz posługiwać się po otrzymaniu świadectwa ochronnego!
Pytanie tylko, czy zastrzeżenie domeny jako logo daje prawa do samej nazwy? To znowu zależy od nazwy. Jeżeli jest na tyle fantazyjna, że dałoby się ją zastrzec w wersji słownej, to tak. Przykładowo znak FENIX.PL zabezpieczy również nazwę FENIX oraz każdą domenę z tym słowem. Co innego opisowe określenie Sklep Biegacza.
To zresztą autentyczny przykład z polskiego rynku:
Zatem, jeśli chcesz zastrzec tego typu znak, licząc, że uda Ci się odebrać domenę konkurenta, może Ci się to nie udać. Przykładem niech będzie sprawa OKAZJE.PL. Konkurent naszego Klienta zastrzegł logo widoczne po prawej i go pozwał.
O tym jak wygraliśmy ten proces opowiadam na filmie:
Abonent domeny w Sądzie Polubownym. Spory o domeny
Postępowanie przed tym sądem jest maksymalnie uproszczone i szybkie. Na wyrok czeka się zwykle 2-3 miesiące. O ile arbiter stwierdzi, że poprzez używanie domeny doszło do złamania prawa – umowa na korzystanie z niej zostanie rozwiązana. A to oznacza, że każdy będzie mógł taki ją kupić dla siebie.
To świetna ścieżka dla podmiotu, który atakuje. Kluczowe dla wygranej jest to aby wykazać, że posiada się silniejsze prawa do marki. W pewnych sytuacjach wystarczą dowody na pierwszeństwo używania danej nazwy.
Czy wystarczy zastrzec znak towarowy, aby przejąć domenę?
Jak pokazała sprawa OKAZJE.PL – nie. Kluczowe są również inne okoliczności danego konfliktu. To mit, że decyzja urzędu o przyznaniu ochrony „zabetonowuje” do marki. Ludziom wydaje się, że w takiej sytuacji mogą siłowo zakazać innym używania takiej nazwy. Ewentualnie przejąć ich stronę www.
W praktyce podmiot, któremu ktoś przejął w ten sposób prawa może próbować je unieważnić. Zresztą nawet bez tego jest w stanie naruszyciela pozwać. Problem w tym, że ewentualny proces będzie dla niego trudniejszy i najpewniej potrwa kilka lat. Z tego powodu o bezpieczeństwo firmy należy zadbać zanim takie problemy się pojawią.
Ochrona domeny internetowej a rejestracja znaku towarowego. Podsumowanie
Kiedy Klienci pytają mnie o to, czy zarejestrować domenę, odpowiadam im, że to zależy. Jeśli pełny adres domeny jest jednocześnie ich marką (patrz Pracuj.pl), to ma to sens. W każdym innym przypadku odradzam takiego zgłoszenia. Dużo więcej korzyści daje ochrona tylko nazwy firmy. Dlaczego?
Po pierwsze, taka rejestracja zabezpieczy Ci stronę www z każdym możliwym rozszerzeniem.
Po drugie, lepiej zainwestować w rejestrację jednej nazwy niż wielu domen, w różnych kombinacjach. Jest to rozwiązanie tańsze i skuteczniejsze.
Na koniec uważaj na firmy, które ostatnio agresywnie reklamują swoje usługi rejestrowania znaków towarowych. Zarabiają one na każdym zgłoszeniu, które robią dla klienta. Ich marketingowcy twierdzą, że zabezpieczenie domeny obok nazwy i logo to świetny pomysł. Na pewno dla nich na dodatkowy zarobek. Ty na tym nic nie zyskasz.
Na koniec uważaj na firmy, które ostatnio agresywnie reklamują swoje usługi rejestrowania znaków towarowych. Te firmy zarabiają na każdym zgłoszeniu, które robią dla klienta. Ich marketingowcy twierdzą, że zastrzeżenie domeny internetowej obok nazwy i logo to świetny pomysł. Na pewno dla nich na dodatkowy zarobek. Ty na tym nic nie zyskasz.
Ciekawostka o tym jak rejestrować logo
Jeżeli masz logo w wielu wariantach kolorystycznych, to wpleć w swoją strategię zabezpieczenia marki wzory wspólnotowe. W tej formie możesz zmonopolizować wszystkie grafiki, którymi się posługujesz. To taktyka, która powinna być uzupełnieniem rejestracji nazwy i logo w formie znaku, a nie zastępująca tę formę ochrony. Szczegółowo omawiam to w artykule:
Nie wiem czy słyszałeś takie powiedzenie, że Doświadczenie uczy, że nieszczęścia przydarzają się innym. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jakie najczęstsze błędy popełniają firmy przy wyborze nazw, to posłuchaj mojego podcastu. Wbrew pozorom nie jest to problem wchodzenia w nazwy już zastrzeżone.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Autorami artykułu są Mikołaj Lech oraz Kinga Zielińska.
Zobacz również:
- Kim są trademark trolls? Jak z nimi walczyć?
- Jak korzystać z klasyfikacji nicejskiej? Tych 9 błędów unikaj!
- Czym różni się darmowe badanie nazwy na identyczność od pełnego badania zdolności rejestrowej?
- Strefa Marek Allegro. Na czym polega i jak podnosi sprzedaż?
- Umowa o przeniesienie praw autorskich do logo. Na co zwrócić uwagę?
- Spory domenowe – 7 najciekawszych spraw
- Czym są wzory przemysłowe? Jak je chronić?
FAQ
Jak skutecznie chronić domenę internetową przed kradzieżą?
Najskuteczniejszym sposobem jest zastrzeżenie jej w Urzędzie Patentowym. W ten sposób staniesz się formalnym właścicielem marki. Na potwierdzenie tego otrzymasz świadectwo ochronne. Można je porównać do aktu notarialnego.
✅ Taki znak towarowy ®️ przyznaje właścicielowi wyłączne prawo do korzystania z określonej nazwy w celach handlowych. Daje to ochronę przed kradzieżą, a także umożliwia odzyskanie domeny, jeśli zostanie ona skradziona.
✅ Ważnym krokiem jest sprawdzenie, kto jest właścicielem domeny przez narzędzie WHOIS. Jeżeli okaże się, że należy ona do pracownika albo informatyka, to powinieneś zażądać jej cesji na siebie.
✅ Należy również uważać na tzw. „trademark trolls”, które kradną marki zastrzegając je na siebie. O ile je wyprzedzisz z takim podaniem, to zainteresują się kimś innym.
Co można i WARTO ochronić w UPRP i EUIPO?
Nie każdy przedsiębiorca jest tak innowacyjny, aby patentować swoje wynalazki. Jednak niemal wszyscy posługują się bardziej bądź mniej oryginalnymi nazwami. 👉Możesz je zastrzec w UPRP lub EUIPO i zyskać 10-letnie prawo ochronne na znak towarowy.
Oto co dzięki temu zyskasz:
🟢 Eliminujesz potencjalne konflikty o prawo do marki. Skoro zastrzegłeś nazwę i logo, to nikt Cię już z takim wnioskiem nie wyprzedzi.
🟢 Odwracasz ciężar dowodowy w sądzie. Dzięki świadectwu rejestracji masz potwierdzone prawa do znaku towarowego. Jeżeli konkurent chce je unieważnić, to musi mieć na to silne dowody.
🟢 Banalnie prosto usuniesz nieuczciwego konkurenta z internetu. Wystarczy jeden mail do Allegro, Facebooka, Amazon czy Instagrama, a zablokują mu sprzedaż. Wszystko bez wyroku sądu.
🟢 Podniesiesz wiarygodność swojej marki dzięki symbolowi ®️ przy logo. Mogą go używać tylko firmy, które mają zastrzeżony brand.
Kto ma prawa do danej domeny?
🟢 Okazuje się, że nie można być jej właścicielem w tradycyjnym sensie tego słowa. Bardziej przypomina to prawo do tymczasowego korzystania z danego adresu swojej strony internetowej, co można porównać do wynajmu mieszkania.
🟢 Chociaż jako przedsiębiorca masz wyłączne prawo do używania nazwy swojej firmy, konkurencja może łamać te prawa, wykorzystując nazwy o podobnych adresach. Konflikty o prawa do domeny rozstrzyga Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych przy PIIT.
🟢 Dlatego rozważ rejestrację znaku towarowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa Twojej marce oraz umożliwienia jej obrony w przypadku naruszenia praw przez innych.
Dziękuję za ten artykuł. Właśnie jedna firma namawiała mnie na zastrzeżenie domeny internetowej w Urzędzie Patentowym. Wydawało mi się to dziwne skoro mam już opatentowaną nazwę. Teraz rozumiem, że chcieli mnie naciągnąć na bezsensowne koszty.
Cieszę się, że pomogłem. Dobrze, że nie dała się Pani naciągnąć. Wnioski z tego artykułu są takie, że zastrzeżenie domeny internetowej w formie znaku towarowego to przepalanie pieniędzy. Może Pani ich zapytać czy sama nazwa nie zabezpiecza domeny. Z tego co jednak wiem to firmy, które tak chętnie reklamują swoje usługi rejestrowania znaków towarowych mają od rozmów z klientami handlowców. Nie są to nawet prawnicy. Ich zadaniem jest sprzedawać jak najwięcej i za jak najwyższą kwotę. Smutne.