Spis treści
- • Jak sprawdzić czy nazwa jest dostępna?
- • Gdzie należy sprawdzić czy nazwa firmy została zastrzeżona?
- • #1 Znaki towarowe zarejestrowane
- • #2 Bazy polskich przedsiębiorców
- • #3 Znaki towarowe niezarejestrowane
- • Błędy przy sprawdzaniu dostępności oznaczenia
- • #1 Brak oceny czy masz do czynienia z konkurencją
- • #2 Szukanie tylko oznaczeń identycznych a nie podobnych
- • Gdzie jest bezpieczna granica podobieństwa nazw?
- • #3 Nie zwracanie uwagi na terytorium ochrony znaku
- • #4 Ignorowanie statusu zgłoszenia znaku
- • #5 Założenie, że zupełnie inne logo obchodzi prawo
- • #6 Ignorowanie w badaniu znaków niezarejestrowanych
- • Jak sprawdzić czy nazwa jest dostępna/zastrzeżona? Podsumowanie
Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
Ludzie bardzo często popełniają poważne błędy przy weryfikacji nazwy. Zwykle robią tylko szybkie poszukiwania w Google. Jak nie znajdą tam konkurencji, to przyjmują, że ich nazwa jest dostępna.
To błąd, który może Cię wpędzić w wieloletnie spory. A te potrafią kosztować nawet 30 tys. zł! Finalnie i tak będziesz musiał zmienić nazwę swojej firmy.
Firmowa marka może być chroniona w oparciu o dwa rodzaje przepisów. Pierwsze są darmowe i nie wymagają rejestracji. Upraszczając, chronią one tego przedsiębiorcę, który nazwą zaczął się posługiwać pierwszy.
Taka ochrona zazwyczaj jest dość ograniczona i obejmie miasto, w którym działasz. Drugie przepisy dotyczą rejestrowania znaków towarowych w Urzędzie Patentowym. Gwarantują monopol przynajmniej na cały kraj. Graficznie można to przedstawić w ten sposób:
Gdzie warto sprawdzić zastrzeżenie nazwy firmy?
1) Zarejestrowane znaki towarowe w Urzędzie Patentowym
Znaki rejestruje się w dedykowanych urzędach patentowych w kraju lub za granicą. Oznacza to, że powinieneś zrobić poszukiwania w oparciu o terytorium, na którym chcesz działać.
- Wyszukiwarka znaków towarowych krajowych (Urząd Patentowy RP)
- Wyszukiwarka znaków towarowych unijnych (Urząd UE ds. Własności Intelektualnej)
- Wyszukiwarka znaków towarowych międzynarodowych (Światowa Organizacja Własności Intelektualnej)
2) Bazy polskich przedsiębiorców – CEIDG i KRS
Nie każdy przedsiębiorca zastrzega swoją markę. W takim przypadku ostatnią deską ratunku jest dla niego tzw. prawo do firmy. Firma to w świetle prawa nazwa przedsiębiorstwa. Możesz zweryfikować jej dostępność w bazach:
- Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej – dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą;
- Krajowy Rejestr Sądowy – dla spółek prawa handlowego.
3) Niezarejestrowane znaki towarowe
Może zdarzyć się też tak, że ktoś używa oznaczenia, ale ani go nie zgłosił w Urzędzie Patentowym, ani nie ma go w firmowej nazwie. Mimo to, w minimalnym stopniu prawo je chroni.
To, czy jest ono zajęte, sprawdź w ramach:
- Google – dowiesz się, czy konkurencja nie posługuje się takim brandem;
- wolnej domeny internetowej – możesz tak znaleźć ofertę konkurencji, która działa na rynku, ale słabo się pozycjonuje.
Jak sprawdzić, czy dana nazwa firmy jest wciąż dostępna? Powinieneś teraz po kolei zweryfikować wszystkie źródła, które podałem. Zanim jednak przystąpisz do pracy, przeczytaj o najczęstszych błędach przy badaniu, czy wybrana przez Ciebie nazwa firmy jest wolna.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Czy nazwa jest zastrzeżona? Błędy przy sprawdzaniu dostępności nazwy firmy
1 – Brak weryfikacji czy masz do czynienia z konkurencją Twojej firmy
Być może Cię zaskoczę, ale na rynku mogą istnieć firmy o identycznych nazwach. Wszystko będzie legalne, o ile działają one w zupełnie innych branżach. Przykładowo jest ATLANTIC od zegarków i ATLANTIC producent bielizny. Jakie jest ryzyko, że klient, który chce kupić bokserki, przez pomyłkę kupi zegarek? Żadne. 🙂
Aby zastrzec znak towarowy, musisz wskazać towary lub usługi na jakich chcesz zarabiać. Uszeregowane są w 45 klasach towarowych wg klasyfikacji nicejskiej. Przeglądając rejestry Urzędu Patentowego, powinieneś ustalić, na co dana firma ma wyłączność.
Łatwo dzięki temu ocenisz jaka nazwa firmy jest już zastrzeżona.
2 – Szukanie kolizji tylko wśród nazw identycznych, a nie podobnych
Zaczynając weryfikację, ludzie zadają sobie pytanie „Jak sprawdzić dostępność nazwy firmy?”. Zawiera ono jednak w sobie elementarny błąd. Chodzi o to, że nawet jeżeli nazwa taka sama jak Twoja nie jest zastrzeżona, to i tak możesz naruszać cudze prawo.
Znaki towarowe chronią przed ryzykiem pomyłki. Innymi słowy, nawet jeżeli Twój brand różni się jedną literką (a nawet jednym słowem), to i tak nadal może to być kolizja. To mit, że 30% różnic eliminuje naruszenie prawa.
Przykładowo sądy uznały, że poniższe znaki są kolizyjnie podobne.
Gdzie jest bezpieczna granica podobieństwa nazw?
Nie ma na to prostej odpowiedzi.
Inaczej ocenia się nazwy dla produktów tanich jak batonik i drogich jak maszyny rolnicze. Specyficznie analizuje się również brand leków. Osobiście uważam, że badanie na identyczność możesz zrobić samodzielnie. Z kolei pełną ocenę na podobieństwo, dla bezpieczeństwa zleć rzecznikowi patentowemu.
Pamiętaj, że błąd na tym etapie może zaważyć na tym, czy ktoś Cię pozwie.
Jak do tego dojdzie, to nie będzie mieć znaczenia, czy w Twojej opinii znaki wystarczająco się różnią. Kluczowa będzie jedynie interpretacja sędziego. To dlatego powinieneś skonsultować się rzecznikiem patentowym, zanim pojawią się problemy.
3 – Niezwracanie uwagi na terytorium rejestracji znaku towarowego
Na rynku znaków towarowych jest szalenie ciasno. Rzadko kiedy robiąc badanie, nie znajduję znaków podobnych. Tyle że z tego morza rejestracji, można odsiać prawa, które są tylko pozornie zagrożeniem. Należy w tym celu ustalić, gdzie kończy się ich ochrona terytorialna.
Niedawno miałem konsultację z człowiekiem, który pytał, jak obejść kolizję ze znakiem, który znalazł. Oznaczenie, które zastrzegła konkurencja, było identyczne z jego.
Analizując sprawę szybko zauważyłem, że pominął jeden istotny szczegół. To było przedsiębiorstwo z Australii, a on planował działać tylko na terenie Polski. 🙂
Jeżeli przedsiębiorstwa działają w różnych krajach, to mogą posługiwać się identycznymi znakami słownymi.
Przykład:
4 – Ignorowanie statusu zgłoszenia nazwy lub logo
To, że ktoś złożył wniosek o rejestrację marki nie oznacza, że taka ochrona zostanie mu przyznana. W latach 2015-2020 urząd odrzucił aż 28% zgłoszeń.
Ochrona nie jest też dawana raz na zawsze. Takie prawo trwa 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne okresy. Trzeba jedynie pamiętać o wniesieniu opłat urzędowych. Aby ocenić, czy dana nazwa jest wolna, powinieneś zweryfikować aktualny status zgłoszenia.
Statusy, które mogą Ci zagrażać:
- Zgłoszenie ujawnione – oznacza, że znak dopiero został zgłoszony. Ekspert będzie weryfikował np. czy ktoś nie ubiega się o ochronę np. nazwy opisowej. Jak takich przeszkód nie stwierdzi, status zmieni się na „okres sprzeciwowy”.
- Okres sprzeciwowy – to 3-miesięczne okienko czasowe, kiedy konkurencja może próbować blokować zgłoszenie.
- Postępowanie sprzeciwowe – ktoś stara się nie dopuścić do rejestracji. Do czasu decyzji nie masz pewności wyniku.
- Udzielenie prawa – to informacja, że ktoś przeszedł całą procedurę, a prawo jest w mocy. Potwierdza to wydane przez urząd świadectwo ochronne.
Zagrożenie ze strony takich znaków polega na tym, że prędzej czy później mogą uzyskać ochronę. Ten monopol liczony jest od daty zgłoszenia, a nie rejestracji.
Przykład mojego klienta:
Statusy, których nie musisz się obawiać:
- Umorzenie postępowania – ma miejsce, jeżeli zgłaszający nie odpowiedział na pismo z Urzędu Patentowego albo wycofał swoje zgłoszenie.
- Odmowa – oznacza, że ekspert dopatrzył się bezwzględnych przeszkód rejestracji. Przykładowo nie można zastrzec znaków z symbolami narodowymi np. godłem.
- Wygaśnięcie prawa ochronnego – to informacja, że znak korzystał z ochrony, ale właściciel tego prawa nie przedłużył na kolejny okres.
W każdym z tych przypadków prawo wyłączne nie istnieje. Zgłaszający nie ma możliwości tego zmienić. W rejestrze jest jedynie historyczna informacja co się z tym znakiem działo.
5 – Założenie, że zupełnie inne logo firmy obchodzi prawo
Kiedy omawiam z Klientami wyniki badania, często są zdziwieni. Nagle dowiadują się, że czyjś znak towarowy, pomimo tego, że wygląda zupełnie inaczej – jest dla nich kolizją. Może Ci się wydawać, że zupełnie inne logo eliminuje ryzyko pomyłki. Tylko uczciwie odpowiedz sobie na pytanie, czy patrzysz na to obiektywnie?
Bardzo byś chciał, aby tak było, ale czy masz pewność, że tak samo oceni to sędzia?
Wszystko zależy od słów w jakie chcesz wejść. Są znaki towarowe o słabej, średniej i silnej ochronie. Najczęściej jednak użycie niepodobnej grafiki, nie wystarcza.
Przykład:
6 – Ignorowanie w badaniu znaków niezarejestrowanych
Osoby, które zastanawiają się, jak sprawdzić, czy nazwa jest zastrzeżona, często ignorują to, czego w rejestrach Urzędu Patentowego nie ma. Czasami nawet doskonale wiedzą o konkurencie używającym takiej samej nazwy. Przyjmują jednak, że skoro nie złożył podania o ochronę swojego znaku towarowego, to prawo go nie zabezpiecza i nazwa jest dostępna.
To szkodliwy mit!
Dobrze rozpoznawalny znak niezarejestrowany może Cię zablokować.
Historia klientki
Pani Marta (imię zmieniłem) postanowiła otworzyć internetowy sklep odzieżowy. Podobała jej się pewna nazwa, ale posługiwał się nią sklep jej konkurenta. Zmieniła więc w tym słowie ostatnią literkę.
Później tę markę zgłosiła jako znak towarowy do Urzędu Patentowego. Jak tylko dostała decyzję o rejestracji, zrobiła premierę sklepu.
Nie minęło kilka miesięcy, a została pozwana. Właściciel sklepu o podobnej nazwie postanowił odebrać jej domenę internetową siłą. Kobieta broniła się, że przecież Urząd Patentowy przyznał jej ochronę, więc działa legalnie.
Myliła się. Ekspert nie sprawdza, czy są przedsiębiorstwa o podobnej nazwie. Finalnie spór przegrała, a po czasie unieważniono jej również znak towarowy. Czekała ją zmiana nazwy firmy.
Mówi się, że pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej, ale to dużo bardziej skomplikowane. Na pewno łatwiej się bronić, niż atakować. Konkurent, który próbuje nam znak unieważnić w oparciu o wpis do CEIDG lub KRS, musi wykazać:
- od kiedy używa spornej nazwy;
- na jakim terytorium;
- do oznaczania jakich towarów i usług.
To oznacza w praktyce, że przerzucamy na niego ciężar dowodowy.
Tylko jeżeli współpracowaliście, to dodatkowo może zarzucić Ci zgłoszenie w złej wierze. Czyli, że takim zgłoszeniem starasz się ukraść jego markę. Wracam więc do tego, że jeżeli masz wątpliwości, czy dana nazwa jest zajęta, skorzystaj z porady eksperta.
Jak sprawdzić, czy nazwa firmy jest zastrzeżona lub dostępna? Podsumowanie
Proces weryfikacji nazwy firmy jest czasochłonny. Mnie jako rzecznikowi patentowemu zajmuje to do 10 godzin. Same poszukiwania nie mogą obejmować tylko nazw identycznych. Nawet jak nie znajdę kolizji, Klient może naruszać prawo.
Z tego powodu pogłębione badanie rób zarówno wśród znaków zarejestrowanych, jak i niezarejestrowanych. Prawdopodobnie znajdziesz nazwy bardziej bądź mniej podobne. Przy ocenie czy mogą Ci zagrażać, zadaj sobie pytanie:
Czy przeciętny klient może się pomylić?
Zobacz również:
- Amazon Brand Registry. Jakie przynosi korzyści?
- Co oznacza C w kółku?
- Jak zabezpieczyć brand? 5 najczęstszych mitów!
- Strefa Marek Allegro. Na czym polega i jak do niej dołączyć?
- Klasyfikacja nicejska. Jak z niej korzystać?
- Prawo autorskie VS. znak towarowy. Co daje lepszą ochronę?
- Kim są trademark trolls? Jak z nimi walczyć?
- Co oznacza symbol TM?
FAQ
Czy nazwa jest chroniona nawet bez rejestracji?
Tak, ale problem w tym, że taka ochrona ma zasięg lokalny 🔴. Czyli ograniczy się tylko do miasta, w którym działasz. Rodzi to taki problem, że konkurent oddalony o np. 100 km, może legalnie używać takiej samej nazwy.
✅ Jest na to rozwiązanie. Zarejestruj nazwę jako znak towarowy ®️. Uzyskasz tak monopol prawny na całą Polskę i świadectwo ochronne. Można je porównać do aktu notarialnego. To dowód na to, że tylko Ty możesz się posługiwać zastrzeżoną marką.
Uważaj na popularne 2 mity❌. Po pierwsze, nie każdą nazwę można w tej formie zabezpieczyć. Urząd odmawia ochrony w 28% wniosków. Dotyczy to głównie określeń opisowych. Po drugie, taka rejestracja nie legalizuje marki. O ile jest podobna do cudzego już zastrzeżonego znaku, to naruszysz prawo.
Obu tych problemów unikasz robiąc przed zgłoszeniem 🔎 pogłębioną analizę prawną marki. Może Ci w tym pomóc rzecznik patentowy.
Jak wymyślić chwytliwą, ale i bezpieczną nazwę dla swojego produktu?
To zadanie z pozoru wydaje się proste. W praktyce stworzenie nazwy atrakcyjnej marketingowo i silnej od strony prawnej jest trudne. Warto kierować się przy tym kilkoma radami:
👉 Unikaj wykorzystywania słów powszechnych w Twojej branży, takich jak „dent” czy „bud”. To sprawi, że będziesz jak 90% Twojej konkurencji.
👉 Wyróżnij się czymś zaskakującym. Przykładowo jest sklep z elektroniką o nazwie FAT BAT oraz kosmetyki DRUNK ELEPHANT.
👉 Niech Twoja marka z czymś się kojarzy. Zamiast neologizmu typu IZS czy POLIMED, wybierz jakiegoś zwierzaka typu ZEBRA, a najlepiej RÓŻOWA ZEBRA. 🙂
✅ Nie zapomnij później o zarejestrowaniu marki ®️ w Urzędzie Patentowym. Zabetonowujesz w ten sposób prawa niej. A o ile wcześniej sprawdziłeś, że sam nie naruszasz cudzych praw, to taka forma ochrony gwarantuje Ci spokój i bezpieczeństwo.
Jak sprawdzić czy nazwa przedsiębiorstwa istnieje w KRS/CEIDG?
🟢 Bezpłatne bazy zawierające informacje o firmach zarejestrowanych w KRS/CEIDG są dostępne przez internet. Korzystając z nich możesz sprawdzić, czy są już przedsiębiorstwa o podobnych nazwach i czy nie oferują one usług pokrywających się z Twoimi. Ważne jest również, aby upewnić się, że numery PKD są zgodne z Twoją działalnością, aby uniknąć niepotrzebnych kolizji.
🟢 Jednakże, jest możliwość, że Twoja wybrana nazwa jest już 👉 zastrzeżona jako znak towarowy. Nie tylko identyczne, ale także podobne znaki towarowe mogą stanowić zagrożenie dla Twojego biznesu.
🟢 W celu uniknięcia problemów z prawami do znaku towarowego, warto zlecić 👉 analizę swojej marki rzecznikowi patentowemu. Dzięki temu będziesz miał pewność, że zabezpieczysz swoją działalność przed potencjalnymi problemami.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.