Spis treści
- • Czy warto płacić za zastrzeżenie Twojego znaku towarowego?
- • Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w POLSCE? Poznaj koszty
- • Przykład opłat za zastrzeżenie znaku towarowego w PL
- • Jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego w Urzędzie Unii Europejskiej?
- • Przykład ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego na UE
- • Jak o 50% podnieść szanse na otrzymanie ochrony?
- • Jaki poniesiesz koszt rejestracji znaku towarowego NA ŚWIAT
- • Przykładowy koszt zastrzeżenia znaku towarowego przez WIPO
- • Czy po rejestracji mam pewność, że nie naruszam prawa?
- • Jak uniknąć naruszenia znaku towarowego?
- • Strategia dużych firm na prawną ochronę nazwy marki
- • Jak prawo chroni niezastrzeżoną nazwę?
- • Ile kosztuje „opatentowanie” znaku towarowego? Podsumowanie
Po co płacić za zastrzeżenie nazwy i logo firmy? Co daje rejestracja znaku towarowego?
Paradoksalnie jest to rozwiązanie tańsze niż ochrona „darmowa”. Nie żartuję. Działając bez zastrzeżonego znaku towarowego, nie ponosisz opłat urzędowych. Tylko że ta oszczędność jest pozorna. Jak będziesz zmuszony walczyć o prawa do swojej marki w sądzie, to może Cię to kosztować nawet 30 tys. zł! Zobrazuję Ci to takimi mapkami:
Jeżeli pierwszy posługiwałeś się daną nazwą, to prawo chroni ją „za darmo” zwykle lokalnie. Zakres ochrony obejmie najpewniej tylko miasto lub osiedle. Monopol na całą Polskę uzyskasz tylko dzięki rejestracji znaku towarowego. Problem w tym, że Urząd Patentowy działa w oparciu o zasadę „kto pierwszy, ten lepszy”.
Ktoś może Cię więc z takim zgłoszeniem wyprzedzić.
Większość ludzi sądzi, że jak tylko Urząd wyda im decyzję o udzieleniu prawa ochronnego na znak, to mogą każdego zmusić do zmiany nazwy. Jeżeli znajdziesz się w takiej sytuacji, to powinieneś bronić się próbując unieważnić takie prawo.
Łatwo powiedzieć, ale trudniej zrobić. Taki spór zwykle ciągnie się latami i jest bardzo drogi. Możesz tego uniknąć, robiąc zgłoszenie jako pierwszy. To dlatego mówi się, że pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej.
Poniżej omawiam, ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego na Polskę (1), Unię (2) oraz na świat (3).
Pamiętaj, że jako rzecznik patentowy mogę zająć się dla Ciebie wszelkimi formalnościami.
-1-
Jaki jest koszt rejestracji znaku towarowego w Polsce?
Minimalny zasięg takiego prawnego monopolu na markę to terytorium jednego kraju. Nie da się mieć wyłączności tylko na swoje miasto czy województwo. W Polsce takie zgłoszenie robi się do Urzędu Patentowego RP w Warszawie. Cała procedura zajmuje przeważnie około 6 miesięcy. Jeżeli wszystko się uda, to ten okres ochrony wyniesie 10 lat.
Opłaty za rejestrację znaku towarowego wnosi się na dwóch etapach:
Etap I
- 400 zł – opłata urzędowa za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie wg klasyfikacji nicejskiej (to tam wskazujesz jakich towarów i usług dotyczy Twoja działalność)
- 120 zł – cena za każdą kolejną klasę
Etap II – pozostała część opłaty uiszczana tylko jak urząd wyda decyzję pozytywną
- 400 zł – opłata za ochronę znaku towarowego na 10 lat (za każdą klasę)
- 90 zł – cena za publikację informacji o zastrzeżeniu znaku towarowego
Przykład opłat urzędowych za zastrzeżenie znaku towarowego na Polskę
W 2021 roku nasza kancelaria patentowa zastrzegła przesympatyczną markę DOGFLIX. Klient wskazał 3 klasy towarowe. M.in. produkty elektroniczne, usługi reklamowe oraz edukacyjne. Łącznie koszt zastrzeżenia znaku towarowego wyniósł go 1930 zł.
UWAGA! Możesz zarejestrować znak towarowy taniej
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za złożenie wniosku o rejestrację znaku towarowego aż o 75%. Program dotacji skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę w tym również Tobie. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
-2-
Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy na Unię Europejską?
W tej procedurze ochroną obejmiesz aż 27 krajów. Jako że unijne znaki towarowego zabezpieczają również Polskę, nie musisz składać osobnego podania krajowego. Wystarczy jeden wniosek w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).
Niestety uzyskanie takiego prawa ochronnego na znak towarowy jest trudniejsze. EUIPO automatycznie poinformuje o Twoim zgłoszeniu właścicieli podobnych znaków towarowych. Ci mogą skutecznie sprzeciwić się rejestracji i swoje pieniądze stracisz.
Jeżeli takie problemy nie wystąpią, procedura zakończy się w 5 miesięcy. Dla jednego z moich klientów udało nam się to zrobić w rekordowe 3,5 miesiąca!
Opłata za rejestrację znaku towarowego Unii Europejskiej wynosi:
- 850 EUR – koszt zgłoszenia i ochrony w jednej klasie klasyfikacji nicejskiej
- 50 EUR – cena za zgłoszenie i ochronę znaku za drugą klasę towarową
- 150 EUR – opłata za każdą kolejną klasę
Przykład ile wynosi opłata za rejestrację znaku towarowego na UE
Nasz inny Klient chciał dołączyć do programu Amazon Brand Registry. W tym celu musiał zarejestrować swój znak towarowy na UE. Wskazał sporo klas, bo aż cztery. Wszystkie związane z wieszakami oraz ich sprzedażą. Finalnie koszt zastrzeżenia znaku towarowego wniósł go 1200 EUR opłat.
Jak o 50% podnieść szanse na rejestrację znaku?
Zastrzeżenie nazwy lub logo firmy nie jest zwykłą formalnością. Z wielu powodów Urząd Patentowy może Ci odmówić rejestracji. Z drugiej strony również konkurencja może zablokować Twoje podanie.
Te przeszkody możesz obejść, korzystając z pomocy rzecznika patentowego. Z badań wynika, że znaki towarowe zgłaszane z pomocą profesjonalnego pełnomocnika statystycznie aż o 50% częściej* uzyskują ochronę. To logiczne. Jeżeli zweryfikuję Twoją nazwę, to zlokalizuję możliwe kolizje. W takim przypadku wskażę Ci jak dostosować znak do rejestracji. To radykalnie podniesie Twoje szanse na uzyskanie ochrony.
*Wnioski z badania Stanford Technology Law Review z 2013 r., w którym przeanalizowano znaki towarowe zgłoszone w USA w latach 1985-2010.
Zobacz również:
- Badanie znaku towarowego. Czym różni się płatne od darmowego?
- Jak zastrzec nazwę firmy? Procedura na Polskę, UE i świat
-3-
Koszt zastrzeżenia znaku towarowego na cały świat
Z tym całym światem to trochę przesadziłem. Możesz jednak jednym zgłoszeniem ochronić markę aż w 125 krajach. Formalnie robi się to przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO). Co ważne, rozszerzasz tak prawo do znaku już zarejestrowanego. Musisz więc w pierwszej kolejności posiadać to prawo wyłączne w Polsce lub UE.
Wszelkie formalności zajmują zwykle 12-18 miesięcy.
Opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego wynoszą:
- 653 CHF – opłata za zgłoszenie znaku towarowego słownego (nazwy) do 3 klas wg klasyfikacji nicejskiej
- 903 CHF – cena za zgłoszenie i rejestrację znaku kolorowego (logo) do 3 klas
- 100 CHF – opłata za każdy kolejny kraj (opłaty mogą się różnić)
- 100 CHF – opłata za każdą kolejną klasę towarową
Przykładowa opłata za zastrzeżenie znaku towarowego na terenie 3 państw
W Bydgoszczy siedzibę ma firma UNIBIKE. To producent rowerów, więc zmieścił się w jednej klasie. Po zastrzeżeniu mu marki na Polskę (890 zł) rozszerzyliśmy jej ochronę na Litwę, Łotwę i Estonię. Ile kosztowało zastrzeżenie jego znaku towarowego? Dokładnie 1056 CHF.
Czy po rejestracji marki firmy mam pewność, że nie łamię prawa?
To jeden z częstszych mitów, z którymi się spotykam.
Wiele osób sądzi, że skoro Urząd Patentowy im ochronę przyznał, to są już bezpieczni. W końcu, gdyby ich znak towarowy naruszał prawo, to ekspert wydałby decyzję odmowną. Brzmi logicznie, ale takie myślenie oparte jest na błędnym założeniu. Urząd nie sprawdza (bo nie musi) baz CEIDG, KRS czy znaków już zarejestrowanych.
Aktualnie znaki towarowe zastrzegane są w procedurze sprzeciwowej. Polega ona na tym, że o ile właściciel podobnego znaku nie złoży sprzeciwu, to ochronę otrzymasz. A ma na to 3 miesiące od daty ogłoszenia informacji o zgłoszeniu znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego. Może Ci się więc wszystko udać, bo polski Urząd Patentowy nie poinformuje go o tym, że wysłałeś podanie.
Teoretycznie może być tak, że konkurent 3 lata temu zastrzegł nazwę FENIX, a Ty dziś skutecznie zarejestrujesz logo FENIKS. Czy jesteś teraz bezpieczny? Absolutnie nie!
Właściciel wcześniejszego znaku może:
- złożyć sprzeciw do zgłoszenia (ma na to 3 miesiące);
- unieważnić Twoje prawo (ma na to 5 lat);
- momentalnie Cię pozwać.
Fakt, że wniosłeś opłaty za rejestrację znaku i otrzymałeś świadectwo, nie jest okolicznością łagodzącą w sądzie. W każdej chwili mogą się zacząć Twoje kłopoty. Lepiej zrób tak, jak mój Klient Rafał Chmielewski. Przed zgłoszeniem zrobiliśmy weryfikację prawną jego marki WEB.LEX.
Jak uniknąć naruszenia znaku towarowego terenie Polski?
Zamiast robić „zgłoszenie w ciemno”, powinieneś zacząć od pogłębionej analizy prawnej swojej marki. Osobiście takich badań robię kilkanaście miesięcznie. Weryfikuję wtedy czy mój Klient, wchodząc ze swoją nazwą na rynek, nie złamie prawa.
Pamiętaj, że kolizją są nie tylko znaki identyczne, ale i podobne. To kolejny mit, że wystarczy 30% zmian, aby obejść prawo. Przykładowo w sporze za podobne uznano znaki:
oraz
Weryfikacja nazwy firmy na Polskę i świat przez kancelarię rzecznika patentowego
Analizę prawną marki kończę pisemnymi rekomendacjami. Daję tam konkretne wskazówki, co powinieneś w znaku poprawić, aby obejść zagrożenie. To nie tylko podnosi szanse na pomyślne przejście całej procedury, ale daje nam silne argumenty do obrony w ewentualnym sporze. Dzięki badaniu nie ryzykujesz utraty opłat za zgłoszenie.
Tej strategii ochronnej znaku towarowego używają duże korporacje
Warto uczyć się od osób, które biznesowo są na wyższym, poziomie niż my. Chcesz wiedzieć jaką główną taktykę stosują międzynarodowe korporacje? Zawsze przed wejściem na rynek danego kraju zastrzegają tam swoje marki. Czyli rejestrują znaki towarowe.
W Polsce mieliśmy dwie wielkie fale takich międzynarodowych zgłoszeń. Pierwsza tuż po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości, a druga po upadku komuny. Czyli za każdym razem, kiedy otwieraliśmy się na inwestorów z zagranicy.
To właśnie wtedy zarejestrowano znaki:
Oczywiście tacy giganci chronią swoje marki w wielu odmianach i na masę krajów. Możesz jednak skopiować ich strategię tyle, że w skali mikro. Po prostu zastrzeż nazwę i logo firmy na Polskę. Jak wspominałem na wstępie, nic nie ochroni lepiej Twojej marki. 🙂
Czy jest jakaś ochrona niezastrzeżonej nazwy firmy? Rejestracja znaku w UPRP jest niezbędna?
Jeżeli dotarłeś do tego miejsca, to wiesz już, jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego. Zdajesz sobie również sprawę z tego, że wszystkie formalności nie są wcale takie proste.
Możesz więc zadawać sobie pytanie, po co tyle wysiłku? Przecież prawo chroni nazwę firmy nawet, jeżeli nie złożę tego podania do Urzędu Patentowego. I to jest bardzo dobre pytanie. 🙂
Postanowiłem odpowiedzieć na nie w jednym z odcinków mojego podcastu. Dowiesz się z niego, gdzie kończy się ochrona marki bez rejestracji oraz jak zmieni się Twoja sytuacja prawna po tym, jak zrobisz zgłoszenie.
Odsłuchując poniższego nagrania, wyrobisz sobie zdanie czy taka rejestracja jest Ci w ogóle do szczęścia potrzebna.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego na terenie Polski, UE i na świecie? Podsumowanie
Uzyskanie formalnego monopolu na nazwę Twojej firmy nie zabezpiecza jej grafiki. Często „opatentowane” logo nie chroni domeny internetowej. Są różne strategie prawnej ochrony marki, ale najlepsza obejmuje osobne zabezpieczenie każdej z tych płaszczyzn.
Jaka będzie opłata za zgłoszenie w kilku odmianach? Urząd Patentowy na tę chwilę nie daje żadnych rabatów. Posłowie pracują jednak nad tym, aby przy 3 wnioskach obniżyć opłaty za rejestrację o 30%. W naszej kancelarii przy takim zbiorowym zgłoszeniu dajemy spore upusty. Do końca 2023 roku są również prowadzone dofinansowania unijne, gdzie można odzyskać 75% opłat urzędowych.
Zobacz również:
- Co oznacza TM przy logo?
- Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza prawo do marki?
- Rejestracja znaku towarowego pozwala dołączyć do Amazon Brand Registry
- Na czym polega używanie znaku towarowego?
- Prawa autorski do logo firmy – 7 szkodliwych mitów
- Co grozi za bezprawne używanie R w kółku?
- Klasyfikacja nicejska. Co ma wspólnego ze znakami towarowymi?
- Zastrzeżenie znaku towarowego daje aż 33 korzyści!
- Procedura rejestracji znaku towarowego
FAQ
Jakich nazw nie da się zastrzec w UPRP i EUIPO?
Jeśli chcesz zastrzec swój znak towarowy ®️, musisz pamiętać, że istnieją pewne ograniczenia. Przepisy precyzują przeszkody, które mogą uniemożliwić Ci rejestrację nazwy. Najczęściej wynika to z tego, że:
🔴 Nazwa jest opisowa. Chodzi o określenia, które wprost odnoszą się do rodzaju produktów lub usług, jakie oferujesz. Przykłady to Tani Mechanik czy Piwo Bydgoskie. Aż 28% zgłoszeń tego typu jest odrzucanych przez Urząd Patentowy RP.
🔴 Nazwa jest zbyt podobna do już „opatentowanego” znaku. W takim przypadku właściciel może złożyć sprzeciw do Twojego zgłoszenia. Niewielkie różnice w jednej lub dwóch literach, wbrew obiegowej opinii, nie obchodzą kolizji.
Dlatego przed dokonaniem zgłoszenia, ✅ koniecznie zbadaj zdolność rejestrową swojego znaku towarowego. Unikniesz w ten sposób ryzyka, że po kilku miesiącach lub latach, konkurent sądownie zmusi Cię do zmiany nazwy firmy. Zgłoszenie do ochrony Twoich marek nie jest zwykłą formalnością. Pamiętaj, że musisz uiścić pełnej wysokości opłaty za zgłoszenie bez gwarancji, że cały proces zakończy się pozytywnie.
Czy muszę mieć firmę, aby zastrzec znak towarowy?
Nie musisz mieć firmy, aby zastrzec znak towarowy. Co więcej, strategia aby zgłoszenie zrobić na siebie, a nie na spółkę przynosi aż 6 korzyści. Do najważniejszych można zaliczyć:
1️⃣ Uregulowanie praw do marki. Stajesz się jej formalnym właścicielem. Na potwierdzenie tego Urząd Patentowy przyśle Ci świadectwo ochronne. Możesz je potraktować niczym akt notarialny.
2️⃣ Eliminacja ryzyka kradzieży marki 🔴. Po zgłoszeniu możesz swobodnie informować świat o swoich planach biznesowych. Nikt Cię już z takim zgłoszeniem nie wyprzedzi. A to popularny sposób na przejmowanie marek.
3️⃣ Zabezpieczenie przed bankructwem. Jeżeli spółka popadnie w problemy finansowe, to komornik nie może sprzedać jej znaku towarowego. Ten bowiem należy do Ciebie jako osoby fizycznej. To sprawia, że możesz szybko udzielić licencji na korzystanie ze znaku osobie trzeciej i klienci nawet nie zauważą problemów. Znak towarowy może stanowić zabezpieczenie kredytu.
Jak sprawdzić czy znak towarowy jest zastrzeżony?
Weryfikacja czy Twoja marka jest podobna do już zarejestrowanego znaku wymaga wiedzy o tym jak sądy podchodzą do oceny podobieństwa. A musisz wiedzieć, że różni się to dość mocno od tego jak potocznie ocenia się potencjalną kolizję. Jednak podstawową analizę możesz zrobić samodzielnie.
✅ Sprawdzenie, czy znak towarowy jest zastrzeżony, jest procesem, który można przeprowadzić za pomocą dostępnych online wyszukiwarek znaków towarowych.
✅ Warto jednak pamiętać, że prawo ochronne dotyczy również podobnych znaków towarowych, co oznacza, że mogą istnieć kolizje między rejestracjami, które różnią się zaledwie jedną literką. Dlatego też dokładność w przeprowadzaniu takiej weryfikacji jest kluczowa dla uniknięcia nieprzyjemnych sytuacji w przyszłości.
Dziękuję za artykuł. Interesował mnie koszt zastrzeżenia znaku towarowego i nie rozumiałem tych tabelek na stronie urzędu patentowego. Panu udało się to bardzo czytelnie przedstawić. Będę tu częściej zaglądać.
Fantastycznie! Dokładnie z takim nastawieniem siadałem do pisania. Koszt zastrzeżenia znaku towarowego w Polsce (mówię o opłatach urzędowych) zazwyczaj nie przekracza 2 tys. zł. Wynika to z tego, że nasi klienci mieszczą się w 3 klasach. Analogicznie w Unii Europejskiej jest to kwota 1050 EUR. I warto się na takie kwoty nastawić. Gdyby potrzebował Pan mojej pomocy to zapraszam do współpracy 🙂