Spis treści
- • Po co płacić za zastrzeżenie nazwy i logo firmy?
- • Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy na POLSKĘ?
- • Przykład opłat za zastrzeżenie znaku towarowego w PL.
- • Jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego na UE?
- • Przykłąd ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego na UE.
- • Jak o 50% podnieść szanse na uzyskanie ochrony?
- • Koszt rejestracji znaku towarowego NA ŚWIAT.
- • Przykładowy koszt zastrzeżenia znaku towarowego przez WIPO.
- • Czy po rejestracji mam pewność, że nie naruszam prawa?
- • Jak uniknąć naruszenia znaku towarowego?
- • Strategia dużych firm na prawną ochronę marki.
- • Jak prawo chroni niezastrzeżoną nazwę firmy?
- • Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego? Podsumowanie
Po co płacić za zastrzeżenie nazwy i logo firmy?
Paradoksalnie jest to rozwiązanie tańsze niż ochrona „darmowa”. Nie żartuję. Działając bez zastrzeżonego znaku towarowego, nie ponosisz opłat urzędowych. Tylko że ta oszczędność jest pozorna. Jak będziesz zmuszony walczyć o prawa do swojej marki w sądzie, to może Cię to kosztować nawet 30 tys. zł! Zobrazuję Ci to takimi mapkami:

Jeżeli pierwszy posługiwałeś się daną nazwą, to prawo chroni ją „za darmo” zwykle lokalnie. Monopol na całą Polskę zapewni Ci tylko rejestracja znaku towarowego. Problem w tym, że Urząd Patentowy działa w oparciu o zasadę „kto pierwszy ten lepszy”.
Ktoś może Cię więc z takim zgłoszeniem wyprzedzić.
Większość ludzi sądzi, że jak tylko Urząd wyda im decyzję o rejestracji, to mogą każdego zmusić do zmiany nazwy firmy. Jeżeli znajdziesz się w takiej sytuacji, to powinieneś bronić się próbując unieważnić takie prawo.
Łatwo powiedzieć, ale trudniej zrobić. Taki spór zwykle ciągnie się latami i jest bardzo drogi. Możesz tego uniknąć, robiąc zgłoszenie jako pierwszy. To dlatego mówi się, że pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej.
Poniżej omawiam, ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego na Polskę (1), Unię (2) oraz na świat (3).
Pamiętaj, że jako rzecznik patentowy mogę zająć się dla Ciebie wszelkimi formalnościami.
-1-
Jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego na Polskę?

Minimalny zasięg ochrony znaku towarowego to terytorium jednego kraju. Nie da się mieć monopolu na markę tylko na swoje miasto czy województwo. W Polsce takie zgłoszenie robi się do Urzędu Patentowego RP. Cała procedura zwykle zajmuje 6 miesięcy.
Opłaty za rejestrację znaku towarowego wnosi się na dwóch etapach:
Etap I
- 400 zł – opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie wg. klasyfikacji nicejskiej.
- 120 zł – cena za każdą kolejną klasę.
Etap II
- 400 zł – opłata za ochronę znaku towarowego na 10 lat (za każdą klasę).
- 90 zł – cena za publikację informacji o zastrzeżeniu znaku towarowego.
Przykład opłat za zastrzeżenie znaku towarowego

W 2021 roku nasza kancelaria patentowa zastrzegła przesympatyczną markę DOGFLIX. Klient wskazał 3 klasy towarowe. M.in. produkty elektroniczne, usługi reklamowe oraz edukacyjne. Łącznie koszt zastrzeżenia znaku towarowego wyniósł go 1930 zł.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe aż o 75% dzięki unijnemu dofinansowaniu SME Fund. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
-2-
Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy na Unię Europejską?

W tej procedurze ochroną obejmiesz aż 27 krajów. Jako że unijne znaki towarowego zabezpieczają również Polskę, nie musisz robić dodatkowego zgłoszenia narodowego.
Niestety uzyskanie takiej rejestracji jest trudniejsze. EUIPO automatycznie poinformuje o Twoim zgłoszeniu właścicieli podobnych znaków towarowych. Ci mogą skutecznie sprzeciwić się rejestracji i swoje pieniądze stracisz.
Jeżeli takie problemy nie wystąpią, procedura zakończy się w 5 miesięcy. Dla jednego z moich klientów udało nam się to zrobić w rekordowe 3,5 miesiąca!
Opłata za rejestrację znaku towarowego Unii Europejskiej wynosi:
- 850 EUR – kosz zgłoszenia i ochrony w jednej klasie klasyfikacji nicejskiej;
- 50 EUR – cena za zgłoszenie i rejestrację znaku za drugą klasę towarową;
- 150 EUR – opłata za każdą kolejną klasę.
Przykład ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego:

Nasz inny Klient chciał dołączyć do programu Amazon Brand Registry. W tym celu musiał zarejestrować swój znak towarowy na Unię Europejską. Wskazał sporo klas, bo aż cztery. Wszystkie związane z wieszakami oraz ich sprzedażą. Finalnie koszt zastrzeżenia znaku towarowego wniósł go 1200 EUR opłat.
Jak o 50% podnieść szanse na rejestrację znaku?
Zastrzeżenie nazwy i logo firmy nie jest zwykłą formalnością. Z wielu powodów Urząd Patentowy może Ci odmówić rejestracji. Z drugiej strony również konkurencja może zablokować Twoje zgłoszenie.
Te przeszkody możesz obejść, korzystając z pomocy rzecznika patentowego. Z badań wynika, że znaki towarowe zgłaszane z pomocą profesjonalnego pełnomocnika statystycznie aż o 50% częściej* uzyskują ochronę.
Rzecznik patentowy najpierw zweryfikuje Twoją nazwę. Jeżeli uzna, że zgłoszenie jest ryzykowne, wskaże Ci jak dostosować znak do rejestracji. To radykalnie podniesie Twoje szanse na uzyskanie ochrony.
*Wnioski z badania Stanford Technology Law Review z 2013 r., w którym przeanalizowano znaki towarowe zgłoszone w USA w latach 1985-2010.
Zobacz również:
- Badanie znaku towarowego. Czym różni się płatne od darmowego?
- Jak zastrzec nazwę firmy? Procedura na Polskę, UE i świat.
-3-
Koszt zastrzeżenia znaku towarowego na cały świat.

Z tym całym światem to trochę przesadziłem. Możesz jednak jednym zgłoszeniem ochronić markę aż w 125 krajach. Formalnie robi się to przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO). Co ważne, rozszerzasz tak ochronę znaku już zarejestrowanego. Musisz więc w pierwszej kolejności posiadać prawo ochronne w Polsce lub Unii.
Wszelkie formalności zajmują zwykle 12-18 miesięcy.
Opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego wynoszą:
- 653 CHF – opłata za zgłoszenie znaku towarowego słownego (nazwy) do 3 klas wg. klasyfikacji nicejskiej;
- 903 CHF – cena za zgłoszenie i rejestrację znaku kolorowego (logo) do 3 klas;
- 100 CHF – opłata za każdy kolejny kraj (opłaty mogą się różnić);
- 100 CHF – opłata za każdą kolejną klasę towarową.
Przykładowy koszt zastrzeżenia znaku towarowego

W Bydgoszczy siedzibę ma firma UNIBIKE. To producent rowerów więc zmieścił się w jednej klasie. Po zastrzeżeniu mu marki na Polskę (890 zł) rozszerzyliśmy jej ochronę na Litwę, Łotwę i Estonię. Ile kosztowało zastrzeżenie jego znaku towarowego? Dokładnie 1056 CHF.
Czy po rejestracji mam pewność, że nie łamię prawa?
To jeden z częstszych mitów, z którymi się spotykam.
Wiele osób sądzi, że skoro Urząd Patentowy im ochronę przyznał, to są już bezpieczni. W końcu, gdyby ich znak towarowy naruszał prawo, to ekspert odmówiłby rejestracji. Brzmi logicznie, ale takie myślenie oparte jest na błędnym założeniu. Urząd nie sprawdza (bo nie musi) baz CEIDG, KRS czy znaków już zarejestrowanych.
Aktualnie znaki towarowe zastrzegane są w procedurze sprzeciwowej. Polega ona na tym, że o ile właściciel podobnego znaku nie złoży sprzeciwu, to ochronę otrzymasz. Są na to spore szanse, bo polski Urząd Patentowy nie poinformuje go o Twoim zgłoszeniu.

Teoretycznie może być tak, że konkurent 3 lata temu zastrzegł nazwę FENIX, a Ty dziś skutecznie zarejestrujesz logo FENIKS. Czy jesteś teraz bezpieczny? Absolutnie nie!
Właściciel wcześniejszego znaku może:
- złożyć sprzeciw do zgłoszenia (ma na to 3 miesiące);
- unieważnić Twoje prawo ochronne (ma na to 5 lat);
- momentalnie Cię pozwać.
Fakt, że wniosłeś opłaty za rejestrację znaku i otrzymałeś świadectwo, nie jest okolicznością łagodzącą w sądzie. W każdej chwili mogą się zacząć Twoje kłopoty. Lepiej zrób tak, jak mój Klient Rafał Chmielewski. Przed zgłoszeniem zrobiliśmy weryfikację prawną jego marki WEB.LEX.
Jak uniknąć naruszenia znaku towarowego?
Zamiast robić „zgłoszenie w ciemno”, powinieneś zacząć od pogłębionej analizy prawnej swojej marki. Jako rzecznik patentowy takich badań robię kilkanaście miesięcznie. Weryfikuję wtedy czy mój Klient, wchodząc ze swoją nazwą na rynek, nie złamie prawa.
Pamiętaj, że kolizją są nie tylko znaki identyczne, ale i podobne. To kolejny mit, że wystarczy 30% zmian, aby obejść prawo. Przykładowo w sporze za podobne uznano znaki:

oraz

Analizę prawną marki kończę pisemnymi rekomendacjami. Daję tam konkretne wskazówki, co powinieneś w znaku poprawić, aby obejść zagrożenie. To nie tylko podnosi szanse na rejestrację, ale daje nam silne argumenty do obrony w ewentualnym sporze. Dzięki badaniu nie ryzykujesz utraty opłat za zgłoszenie znaku towarowego.
Strategie dużych firm na prawną ochronę marki
Warto uczyć się od osób, które biznesowo są na wyższym, poziomie niż my. Chcesz wiedzieć jaką główną taktykę stosują międzynarodowe korporacje? Zawsze przed wejściem na rynek danego kraju zastrzegają tam swoje marki. Czyli rejestrują znaki towarowe.
W Polsce mieliśmy dwie wielkie fale takich międzynarodowych zgłoszeń. Pierwsza tuż po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości, a druga po upadku komuny. Czyli za każdym razem, kiedy otwieraliśmy się na inwestorów z zagranicy.
To właśnie wtedy zarejestrowano znaki:

Oczywiście tacy giganci chronią swoje marki w wielu odmianach i na masę krajów. Możesz jednak skopiować ich strategię tyle, że w skali mikro. Po prostu zastrzeż nazwę i logo firmy na Polskę. Jak wspominałem na wstępie, nic nie ochroni lepiej Twojej marki:)
Jak prawo chroni niezastrzeżoną nazwę firmy?
Jeżeli dotarłeś do tego miejsca, to wiesz już, jaki jest koszt zastrzeżenia znaku towarowego. Zdajesz sobie również sprawę z tego, że rejestracja nie jest wcale taka prosta.
Możesz więc zadawać sobie pytanie, po co tyle wysiłku? Przecież prawo chroni nazwę firmy nawet bez rejestracji. I to jest bardzo dobre pytanie 🙂
Postanowiłem odpowiedzieć na nie w jednym z odcinków mojego podcastu. Dowiesz się z niego, gdzie kończy się ochrona marki bez rejestracji, oraz jak zmieni się Twoja sytuacja prawna po tym, jak zrobisz zgłoszenie.
Odsłuchując poniższego nagrania, wyrobisz sobie zdanie czy taka rejestracja jest Ci w ogóle do szczęścia potrzebna.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego? Podsumowanie
Zastrzeżenie nazwy firmy nie zabezpiecza jej grafiki. Często rejestracja logo nie chroni domeny internetowej. Są różne strategie prawnej ochrony marki, ale najlepsza obejmuje osobne zabezpieczenie każdej z tych płaszczyzn.
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w kilku odmianach? Urząd Patentowy na tę chwilę nie daje żadnych rabatów. Posłowie pracują jednak nad tym aby przy 3 wnioskach obniżyć opłaty za rejestrację o 30%. W naszej kancelarii przy takim zbiorowym zgłoszeniu dajemy spore upusty. Do końca 2023 roku są również prowadzone dofinansowania unijne gdzie można odzyskać 75% opłat urzędowych.
Zobacz również:
- Co oznacza TM przy logo?
- Czy aby używać symbolu C konieczna jest rejestracja?
- Rejestracja marki na Amazon Brand Registry.
- Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy na cały świat?
- Prawa autorski do logo firmy – 7 szkodliwych mitów.
- Sprawdź ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy przez rzecznika patentowego
- Co grozi za bezprawne używanie R w kółku?
- Klasyfikacja nicejska. Co ma wspólnego ze znakami towarowymi?
- Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
FAQ
Jak zastrzec logo w Urzędzie Patentowym?
Nie każde logo da się zastrzec. Aby nie popełnić błędy warto zlecić formalności rzecznikowi patentowemu. Możesz jednak zgłoszenie spróbować zrobić sam. Musisz w tym celu wypełnić wniosek, przygotować wykaz towarów i usług oraz uiścić opłaty za rejestrację.
Kto może zastrzec znak towarowy?
Aktualnie znak towarowy może zastrzec zarówno przedsiębiorca jak i osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej. Po rejestracji takie prawo ochronne zawsze można przenieść na inny podmiot.
Jak sprawdzić czy znak towarowy jest zastrzeżony?
Weryfikuje się to poprzez wyszukiwarki znaków towarowych. Dostępne są za darmo on-line. Pamiętaj jednak, że takie prawo ochronne obejmuje również znaki podobne. Kolizją będą więc rejestracje różniące się jedną literką.
Dziękuję za artykuł. Interesował mnie koszt zastrzeżenia znaku towarowego i nie rozumiałem tych tabelek na stronie urzędu patentowego. Panu udało się to bardzo czytelnie przedstawić. Będę tu częściej zaglądać.
Fantastycznie! Dokładnie z takim nastawieniem siadałem do pisania. Koszt zastrzeżenia znaku towarowego w Polsce (mówię o opłatach urzędowych) zazwyczaj nie przekracza 2 tys. zł. Wynika to z tego, że nasi klienci mieszczą się w 3 klasach. Analogicznie w Unii Europejskiej jest to kwota 1050 EUR. I warto się na takie kwoty nastawić. Gdyby potrzebował Pan mojej pomocy to zapraszam do współpracy 🙂