Spis treści
- • Pierwszy w UPRP lub EUIPO zyskuje najwięcej
- • Opłaty związane z rejestracją znaku towarowego w POLSCE
- • Przykład – Ile kosztuje „opatentowanie” marki na terenie Polski
- • Opłaty za zgłoszenie nazwy oraz logo firmy w UE
- • Przykładowe opłaty za rejestrację w UE
- • Jak o 50% podnieść szanse na uzyskanie ochrony?
- • Jakie są opłaty za rejestrację nazwy na ŚWIAT?
- • Przykładowe opłaty za rejestrację w WIPO
- • Czy można ukraść nazwę lub logo firmy w Polsce?
- • 1) Spór o prawa do nazwy wódki SASKA
- • 2) Spór o prawa do nazwy LODY EKIPA
- • Czy skuteczna rejestracja legalizuje markę?
- • Pogłębiona analiza marki przed zgłoszeniem
Rejestracja znaku towarowego. Pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej!
To jak fantastyczną przewagę daje zastrzeżenie nazwy swojej firmy, pokazała historia mojego Klienta. Kilka lat temu otworzył sklep internetowy. Niestety szybko wyrosła mu konkurencja o niepokojąco podobnej nazwie.
Nieprzyjemna sprawa, ale postanowił to przeczekać. Wytrzymał tak dwa lata. Klienci sklepów notorycznie je mylili. Powiedział mi nawet, że miał poczucie, że konkurencji rosła sprzedaż po każdej kampanii reklamowej, za którą to on płacił. Pozwał ich więc.
Tylko komu przysługiwały prawa do nazwy?
Powstanie sklepów dzieliło kilka tygodni. Każdy miał dowody na swoją działalność. Sędzia musiałby oceniać, czy ważniejsza jest pierwsza faktura czy kampania reklamowa. A co z ilością transakcji? Jaką trzeba mieć sprzedaż, aby prawo chroniło markę na całą Polskę?
Szczęśliwie dla mojego Klienta sąd nie musiał tego dylematu rozstrzygać. Klient przezornie, zanim wszedł na rynek, zastrzegł nazwę swojego sklepu. Ta jedna decyzja zmieniła zasady gry i zapewniła mu wygraną w sporze.
Gdzie można zarejestrować znak towarowy? Gdzie zastrzec nazwę firmy?
Najczęściej nazwę oraz logo firmy lub produktu polscy przedsiębiorcy zgłaszają do odpowiednich instytucji, takich jak:
- Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP),
- Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) oraz
- Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO).
Poniżej znajdziesz informacje jakie opłaty należy wnieść w poszczególnych urzędach, aby uzyskać prawo ochronne na znak towarowy.
-1-
Opłaty za rejestrację znaku towarowego w Polsce
Dzięki rejestracji znaku towarowego uzyskasz monopol prawny do swojej marki na terenie całej Polski. Co więcej, eliminujesz tym ryzyko, że ktoś Ci ją ukradnie. W Urzędzie Patentowym panuje bowiem zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Czyli urząd przyzna ochronę temu, kto jako pierwszy wystąpi z wnioskiem o rejestrację znaku towarowego. Lepiej więc, abyś to był Ty, a nie Twój były pracownik lub wspólnik.
Opłaty za rejestrację nazwy lub logo w Polsce dzieli się na dwa etapy. Przy zgłoszeniu i po decyzji o udzieleniu prawa ochronnego.
Cała procedura rejestracji znaku towarowego na Polskę trwa około 6-7 miesięcy. Urząd Patentowy pobiera opłaty w wysokości:
ETAP I
- 400 zł – opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej
- 120 zł – koszt zgłoszenia znaku towarowego w każdej kolejnej klasie wg klasyfikacji nicejskiej
ETAP II
- 400 zł – opłata za 10 lat ochrony znaku towarowego (za każdą klasę)
- 90 zł za publikację informacji o skutecznej rejestracji
Przykładowe opłaty za zastrzeżenie znaku towarowego na Polskę
Zgłosiła się do mnie Klientka, która pod nazwą PIMOtki prowadzi sklep dla miłośników handmade. Po rozmowie ustaliliśmy, że najlepiej zabezpieczy ją rejestracja nazwy oraz logo. To dwa osobne zgłoszenia w dwóch klasach. Cena za rejestrację znaku towarowego wyniosła ją 1410 zł.
Niższa opłata za ochronę znaku towarowego w Polsce i UE!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe aż o 75% dzięki unijnemu dofinansowaniu SME Fund. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
-2-
Opłaty za rejestrację nazwy i logo na Unię Europejską
Ochrona znaku towarowego zawsze jest terytorialna i obejmuje minimum jeden kraj. Nie zastrzeżesz więc swojej marki tylko na miasto czy województwo. Jeżeli działasz na bliższą zagranicę, to powinieneś zainteresować się znakami unijnymi. Zapewniają ochronę we wszystkich 27 krajach Unii Europejskiej, w tym naturalnie w Polsce.
Formalnie zgłoszenie robi się w EUIPO, a proces trwa około 6 miesięcy.
Opłaty za rejestrację nazwy lub logo wynoszą:
- 850 EUR – opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie wg klasyfikacji nicejskiej
- 50 EUR – cena za drugą klasę towarową
- 150 EUR – koszt rejestracji nazwy i logo za każdą kolejną klasę
Co to są klasy towarowe?
Zastrzegając nazwę lub logotyp nie uzyskujesz monopolu absolutnego. To prawo wyłączne ograniczy się do branży, w której działasz.
Zakres ochrony wyznaczają właśnie klasy towarowe, które musisz wskazać, robiąc zgłoszenie. To coś na kształt klasyfikacji PKD. Do wyboru masz 45 klas, gdzie uszeregowane są wszystkie możliwe towary i usługi.
Przykładowo rejestracja znaku towarowego w jednej klasie w UPRP wyniesie 890 zł. Chodzi o opłaty za zgłoszenie i za 10 lat ochrony. Im tych klas wskażesz więcej, tym wyższa będzie koszt zastrzeżenia znaku towarowego. W zamian jednak Twoja ochrona będzie bardzo szeroka.
Przykładowe opłaty za zastrzeżenie nazwy i logo firmy
Jeden z naszych Klientów od wielu lat rozwija markę Ground Game. Oferuje pod nią m.in. odzież dla miłośników sportów walki.
Do tej pory chronił ją tylko na Polskę. Rozwinął się jednak na tyle, że potrzebował zabezpieczyć ją na całą Unię Europejską. Przygotowaliśmy mu zgłoszenie aż w 5 klasach. To sporo. Łącznie więc opłata za zastrzeżenie znaku słowno-graficznego wyniosła go 1350 EUR.
Jak o 50% podnieść szanse na rejestrację?
Panuje mit, że rejestracja znaku towarowe to zwykła formalność. W praktyce rejestry Urzędu Patentowego to cmentarzysko nieudanych zgłoszeń.
Takich problemów możesz uniknąć, zlecając formalności rzecznikowi patentowemu. Co to daje? Badania z amerykańskiego rynku pokazały, że zwiększa to szanse na uzyskanie ochrony aż o 50%.
Wynika to z tego, że przed zgłoszeniem robimy analizę prawną marki Klienta. Jeżeli zlokalizuję jakieś przeszkody, to pokazuję mu, jak powinien je obejść.
*Wnioski z badania Stanford Technology Law Review z 2013 r., w którym przeanalizowano znaki towarowe zgłoszone w USA w latach 1985-2010.
Zobacz również:
- Badanie znaku towarowego. Czym różni się płatne od darmowego?
- Jak zabezpieczyć markę produktu? Procedura rejestrowania znaków towarowych
- Ochrona logo jako wzór przemysłowy. Zaskakujące korzyści.
-3-
Jakie są opłaty urzędowe za rejestrację nazwy i logo na świat?
Możesz chronić swoją markę w procedurze międzynarodowej. Zgłoszenie robi się przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (w skrócie WIPO). Co prawda nie zastrzeżesz tak znaku towarowego na cały świat, ale już na 125 krajów tak.
Aby z tej procedury skorzystać, musisz posiadać już formalne prawo do marki. Dopiero wtedy taką ochronę krajową lub unijną rozszerzasz na wiązkę krajów.
Opłaty za rejestrację nazwy lub logo wynoszą:
- 903 CHF (franki szwajcarskie) – opłata za zastrzeżenie znaku towarowego kolorowego (do 3 klas wg klasyfikacji nicejskiej)
- 100 CHF – cena za ochronę znaku towarowego za każdą klasę powyżej trzeciej
- 653 CHF – koszt ochrony znaku towarowego słownego (do 3 klas)
- 100 CHF – cena za ochronę znaku towarowego w każdej klasie powyżej trzeciej
- 100 CHF – cena za rejestrację nazwy lub logo w każdym wskazanym kraju
Przykładowe koszt rejestracji znaku towarowego w WIPO
Marka odzieżowa QUIOSQUE jest obecna w każdej większej galerii w Polsce. Nasz Klient działa też na skalę międzynarodową. Rozszerzyliśmy więc mu rejestrację znaku krajowego na Ukrainę, Białoruś, Chorwację, Rosję oraz Serbię. Kosztowało go to w sumie 1404 CHF.
Czy można ukraść nazwę firmy? Jak chronić swój znak towarowy?
Jeżeli Twoja nazwa firmy jest wpisana do CEIDG lub KRS, to prawo chroni ją nawet bez rejestracji. Tyle że poziom tej ochrony jest minimalny. Poza tym nie zabezpieczy Cię to przed sytuacją, kiedy ktoś inny zarejestruje na siebie Twoją nazwę firmy. Tak właśnie kradnie się marki.
W swojej pracy stykam się z tym procederem non stop. Najczęściej ten problem dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw, ale są i głośne, medialne sprawy. Dwie z nich opisałem poniżej.
Wszystkie łączy jedno. Firmy skupiły się na marketingu, odkładając rejestrację znaku towarowego na później.
1. Spór o prawa do nazwy wódki SASKA
Producent przygotowania do wejścia z tą marką na rynek zaczął jeszcze w 2016 roku. Sam produkt, marketing i dystrybucję zorganizował perfekcyjnie. Jak tylko wódka trafiła na sklepowe półki, uruchomił machinę reklamową.
I nagle wszystko stanęło! Do producenta przyszła policja z zakazem sprzedaży. Okazało się, że ich konkurent zastrzegł na siebie nazwę SASKA i właśnie ich pozwał. Strony finalnie zawarły ugodę, której szczegóły nie są znane.
2. Spór o prawa do nazwy LODY EKIPA
EKIPA to wspólny projekt młodzieżowych twórców z YouTube. Cieszą się popularnością niczym prawdziwe gwiazdy rocka. Zaczęli ją komercjalizować, wypuszczając w marcu 2021 roku lody pod nazwą LODY EKIPA.
Skala sukcesu zaskoczyła wszystkich. To było istne szaleństwo.
Jednak dopiero po 1,5 miesiąca EKIPA zgłosiła nazwę lodów do rejestracji. Szybko okazało się, że w Polsce ktoś z takim zgłoszeniem wyprzedził ich o… 3 dni. Aktualnie toczy się spór o ten znak towarowy przed Urzędem Patentowym RP oraz EUIPO.
Czy skuteczna rejestracja legalizuje markę? Warto ponosić koszt zastrzeżenia znaku towarowego?
Złożyłeś podanie do UPRP lub EUIPO. Poniosłeś opłaty za rejestrację nazwy firmy i odczekałeś te pół roku. W końcu listonosz przynosi Ci świadectwo ochronne. Ten piękny ozdobny dokument potwierdza, że jesteś właścicielem swojej marki.
Tylko czy to równocześnie oznacza, że nie naruszasz prawa?
Większość osób wychodzi z założenia, że skoro ekspert im ochronę przyznał, to teraz są bezpieczni. Urzędnik przecież musiał ich zgłoszenie zweryfikować i nie znalazł kolizji.
Wszystko się zgadza poza jednym. Osoba analizująca nowe zgłoszenie nie sprawdza, czy Twoja nazwa łamie cudze prawa.
Taki ekspert weryfikuje jedynie bezwzględne przeszkody rejestracji a potem czeka, czy ktoś złoży sprzeciw. Jeżeli nic takiego nie wpłynie, to ochronę przyznaje z automatu. Tym sposobem masz teoretyczną szansę zastrzec nawet znak towarowy Adidas.
Ciekawostka:
W EUIPO Adidas skutecznie zablokował rejestrację znaku ADIDOG.
Pomimo tego, w Polsce komuś udała się taka oto rejestracja:
Co to oznacza?
Jedynie tyle, że Adidas nie zauważył tego zgłoszenia.
W każdej chwili może jednak złożyć wniosek o jego unieważnienie. Ewentualnie od razu pozwie osobę, która sprzedaje odzież z taką grafiką. To, że rejestracja jej się udała, nie eliminuje naruszenia.
Pogłębiona analiza prawna marki. Zleć ją kancelarii rzecznika patentowego
Skuteczna rejestracja nie legalizuje Twojej marki!
Nie jest to okoliczność łagodząca w sądzie. To jedynie dowód na to, że przeszedłeś procedurę zgłoszeniową. Czyli, że nikt nie złożył sprzeciwu w okresie 3 miesięcy od daty publikacji znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego. Popularny jest mit, że wystarczy 30% zmian, aby obejść prawo. Błąd! Zarejestrowane znaki chronione są również na podobieństwo.
Przykładowo za podobne uznano znaki:
oraz
Jak więc określić granicę podobieństwa, od której łamiemy już prawo?
Niestety przepisy nic na ten temat nie mówią. To wynika dopiero z lektury orzeczeń sądów z ostatnich 20 lat. Czyli, aby zrobić bezbłędną weryfikację, należy posiadać wiedzę i doświadczenie. Właśnie dlatego, warto zlecić taką analizę kancelarii patentowej.
Lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy w Polsce? Co zgłosić do ochrony?
Osoby, które chcą chronić swoją markę, często zadają sobie pytanie, czy lepiej zarejestrować nazwę czy logotyp. Najsilniejszą ochronę marki zagwarantuje oddzielna rejestracji nazwy, logo i sygnetu.
Taki krok zapewnia wyższy poziom zabezpieczenia zarówno w wymiarze graficznym, jak i fonetycznym. To skutecznie uniemożliwia konkurencji zbliżenie się do marki. Rejestracja znaku słownego dodatkowo chroni domenę internetową.
Zobacz również:
- Ochrona wzoru przemysłowego – ile to kosztuje?
- Jak odzyskać domenę internetową przez Sąd Domenowy?
- Co oznacza C w kółku?
- Używanie znaku towarowego – na czym polega?
- Obrona przed zarzutem naruszenia znaku towarowego.
- Amazon Brand Registry. Jak dołączyć do programu?
- Czy osoba prywatna może być właścicielem znaku słownego?
- Klasyfikacja nicejska. Co to jest i jak z niej korzystać?
- Co oznacza symbol TM?
- Strefa Marek Allegro. Na czym polega i jak podnosi sprzedaż?
FAQ
Jakich nazw nie da się chronić w UPRP lub EUIPO?
Aby zarejestrować nazwę firmy w UPRP lub EUIPO, musisz przejść przez dwuetapową procedurę weryfikacji.
ETAP 1️⃣: Ekspert oceni, czy nazwa nie jest określeniem opisowym, takim jak „TOP MEBLE” lub „Rowery24.pl”. Jeśli stwierdzi taką przeszkodę, ❌ odmówi Ci rejestracji.
ETAP 2️⃣: Ekspert czeka 3 miesiące, aby sprawdzić, czy właściciele podobnych znaków towarowych nie wniosą sprzeciwu. Może to zrobić każdy kto dysponuje wcześniejszym prawem do marki. I to nawet wtedy, kiedy jego nazwa różni się 1 czy 2 literkami.
🟢 Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoją markę da się chronić, zrób pełne badanie zdolności rejestrowej. Możesz to zadanie zlecić rzecznikowi patentowemu. Dostaniesz od niego konkretne instrukcje co zmienić, aby obejść prawo. Badanie amerykańskiego rynku pokazało, że korzystając z jego pomocy ✅ zwiększasz aż o 50% szanse na skuteczną rejestrację.
Czy trzeba w ogóle rejestrować nazwę?
Rejestracja marki w UPRP lub EUIPO nie jest obowiązkowa. Niesie ona jednak ze sobą masę korzyści. Dobrze widać to w sytuacjach spornych. Jeżeli byłeś pierwszy, to były wspólnik czy troll patentowy nie ukradnie Ci marki❌.
🟢 „Opatentowanie” marki Twojej firmy jest również kluczowe w kontekście ochrony przed podróbkami. W przypadku stwierdzenia, że ktoś bez zgody używa Twojej marki, możesz skutecznie usunąć jego ofertę z Allegro czy Amazon. Wystarczy, że pokażesz świadectwo rejestracji Twojego znaku towarowego.
🔴 Niezastrzeżona nazwa firmy jest chroniona przez prawo, ale tylko w minimalnym stopniu. Zwykle w obrębie miasta albo ulicy na której działasz. To sprawia, że możesz nie być w stanie zablokować konkurenta o identycznej nazwie, ale z odległego miasta.
Duże korporacje nie ryzykują i zawsze rejestrują swoje marki, zarówno nazwę jak i logotyp. To gwarantuje najsilniejszą ochronę marki. To ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego na terenie kraju nie ma znaczenia w obliczu sporu sądowego. Prewencja jest zawsze tańsza!
Po rejestracji znaku towarowego możesz używać przy nim symbolu R w kółku. Będzie on informował, o tym że znak już zarejestrowano w Urzędzie Patentowym.
Czy UPRP może mnie zwolnić z kosztów urzędowych?
Jeśli osoba składająca wniosek, nie jest w stanie ponieść w pełnej wysokości opłaty za zgłoszenie, Urząd może częściowo od tej opłaty ją zwolnić.
🟢 Zgłaszający może złożyć wniosek o zwolnienie opłaty, pod warunkiem udokumentowania swojej sytuacji finansowej. Pozostała część opłaty, z której zgłaszający nie został zwolniony, nie może być niższa niż 20% opłaty należnej.
🟢 Aby skorzystać z możliwości zwolnienia z kosztów, zaleca się, aby wniosek o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy został złożony jednocześnie z wnioskiem o zwolnienie z kosztów.
🟢 Po złożeniu wniosku, zgłaszający otrzyma formularz oświadczenia o stanie majątkowym, który należy wypełnić i odesłać wraz z dokumentami potwierdzającymi, że zgłaszający nie jest w stanie pokryć pełnej kwoty. Taka procedura przyspieszy rozpatrywanie wniosku o zwolnienie z opłaty.
Gratuluję daru przystępnego pisania. Właśnie szukałem informacji jakie są opłaty za zgłoszenie znaku towarowego. Pana wpis czytelnością wybija się na tle konkurencji. Będę tu zaglądał częściej
Dziękuję. To pokłosie rozmów z klientami. Kiedy szczegółowo mówiłem im jakie są opłaty za zgłoszenie znaku towarowego to słuchali wyliczanki a potem pytali „to w końcu ile to będzie?”. Stąd pomysł aby w artykule dać konkretne przykłady. Cieszę się, że pomogłem.