Spis treści
- • Ile razy może zostać przedłużona ochrona znaku towarowego?
- • Dlaczego warto zdecydować się na dalsze 10 lat ochrony znaku towarowego?
- • 1. Utrzymując ochronę nadal będziesz odstraszał konkurencję
- • 2. Ponowne zastrzeżenie znaku towarowego może być już niemożliwe
- • 3. Bez przedłużenia prawa ochronnego na znak towarowy będziesz celem trolli
- • 4. Tylko zarejestrowany znak towarowy możesz sprzedać
- • 5. Nadal będziesz na silniejszej pozycji w sporach
- • 6. Podnosisz swoją sprzedaż dzięki symbolowi R w kółku
- • Jakie są opłaty na kolejny okres ochronny?
Ile razy można przedłużyć ochronę znaku towarowego?
Tutaj nie ma żadnych ograniczeń. Po upływie 10 lat, możesz takie prawo przedłużyć na kolejny taki sam okres, a potem na kolejny i tak w nieskończoność.
Czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 10 lat od daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.
Prawo ochronne na znak towarowy przedłuża się o dalsze 10 lat ochrony, o ile uiszczona zostanie opłata za dalszy okres ochrony.
Art. 153 ust. 2 i 3 Ustawa Prawo własności przemysłowej.
Zarejestrowany znak towarowy jest więc ewenementem na tle innych praw własności intelektualnej. Zauważ, że prawa autorskie wygasają po 70 latach od śmierci twórcy. To dlatego dziś możesz bezpiecznie wykorzystywać pierwsze rysunki Myszki Miki. Z kolei wzory przemysłowe mogą obowiązywać do 25 lat, a patenty ⚙️ do lat 20.
Najstarszy zarejestrowany znak towarowy przedłużano już 16 razy!
Dlaczego warto przedłużyć ochronę znaku?
Ponad 100-letnie znaki towarowe nie są wcale czymś wyjątkowym. Duże korporacje zawsze przed wejściem na rynek danego kraju zastrzegają tam swoje marki. Warto abyś w skali mikro inspirował się ich strategią. Tym bardziej, że przynosi ona wiele korzyści, których na pierwszy rzut oka możesz nie zauważyć. O tym mówię w moim podcaście:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
1. Utrzymując ochronę nadal będziesz odstraszał konkurencję
Informacja o zarejestrowanym znaku towarowym publikowana jest w rejestrze. Ten dostępny jest online za darmo. Zawsze kiedy robię analizę prawną marki Klienta, szczegółowo weryfikuję te bazy. Jeżeli znajdę kolizyjnie podobny znak, odradzam robienie zgłoszenia. Ewentualnie pokazuję co musi w nim zmienić, aby obejść prawo.
Nawet nie wiesz ile firm przez te 10 lat odstraszył Twoja rejestracja. Mogła im się spodobać zbliżona nazwa, ale widząc ® przy logo, uznali że to zbyt ryzykowne. Jako, że nie wiesz o takich przypadkach, to możesz mieć fałszywe przekonanie, że zastrzeżenie znaku nic Ci nie dało.
W praktyce wygrałeś z konkurencją bez jednego wystrzału. 🙂 Uważam jednak, że w Twoim interesie nie jest wygrywanie sporów, a niedopuszczanie do ich nich. To zapewnisz sobie tylko przedłużając ochronę swojego znaku towarowego o kolejny okres ochronny. Możesz poziom tej ochrony wzmocnić zastrzegając logo jako wzór przemysłowy.
2. Ponowne zastrzeżenie znaku towarowego może być już niemożliwe
Jeden z Klientów powiedział mi, że w razie potrzeby zgłosi swój znak ponownie. Odpowiedziałem mu, że tylko przedłużając to prawo, ma 100% pewności na utrzymanie ochrony. Nowe zgłoszenie nie musi się udać. A wynika to z dwóch nowych czynników.
a) Na rynku znaków jest ekstremalnie ciasno
Codziennie w UE zgłaszanych są tysiące znaków. Do tego w mocy pozostają te już zastrzeżone. Efekt tego jest taki, że zawsze jak robię badanie, to znajduję coś podobnego. Kolizją nie są tylko znaki identyczne, ale każde, które mogą wprowadzić klienta w błąd.
Tak przykładowo uznał sąd w poniższej sprawie.
Jeżeli nie przedłużysz znaku, to pozbawiasz się narzędzia do zablokowania konkurencji. Robiąc ponowne zgłoszenie za kilka lat – możesz otrzymać sprzeciw. To wydłuży całe postępowanie o rok. Poza tym wcale nie musisz takiego sporu wygrać.
b) Urzędnicy surowiej oceniają nowe zgłoszenia
Obecnie eksperci chętnie odrzucają nowe zgłoszenia z racji opisowość danej nazwy. Stanie się tak jeśli takie określenie nie ma w sobie nic ponad informację o samym produkcie lub usłudze. Kontrowersji nie budzi raczej opisowość poniższych nazw:
- FRANCUSKIE PERFUMY;
- MAŁPKA dla alkoholi, czy
- VIP MEBLE.
Odrzucono jednak zgłoszenia znaków mniej oczywistych jak:
- SUPERTECH (dla sprzedaży komputerów),
- IDEAL (dla odzieży), czy
- OKNOLUX (dla usług montażu okien).
Każde z tych określeń prawdopodobnie 10 lat temu otrzymałyby ochronę. Eksperci nie byli wtedy tak restrykcyjni w swoich decyzjach jak dzisiaj. Zła informacja jest również taka, że nie są oni związani swoimi decyzjami z przeszłości. Poniżej koronny przykład:
3. Bez przedłużenia prawa ochronnego na znak towarowy będziesz celem trolli patentowych
Procedura zastrzegania znaków towarowych jest uproszczona. Aktualnie urzędnik nie sprawdza, czy ubiegający się o ochronę – ma do tego prawo. Nie weryfikuje również czy na rynku są już firmy o takiej samej nazwie. Wykorzystują to trolle patentowe, które kradną cudze marki zastrzegając je na siebie.
Celem ataków są przedsiębiorcy, którzy dobrze się rozwijają, ale swoich marek nie zastrzegli. Ewentualnie nie przedłużyli ochrony znaków już zarejestrowanych. Trolle wykorzystują później to świadectwo do szantażu.
Oferują odkupienie praw, grożąc sądowym odebraniem firmowej domeny internetowej.
Jeżeli przedłużysz prawo ochronne, to znikasz z ich pola zainteresowania. Dzięki temu systemowo wyeliminujesz ten problem, zamiast latami walczyć o swoje prawa w sądzie. O tym groźnym procederze rozmawiałem z prezes UPRP, Panią Edytą Demby-Siwek:
4. Tylko zarejestrowany znak możesz sprzedać
Takie prawo da się przenieść na inny podmiot niezależnie od przedsiębiorstwa. Zresztą potencjalni inwestorzy na pewno zwrócą na to uwagę. Rejestracja znaku towarowego świadczy więc o Twoim profesjonalizmie.
Uchronisz tak również swoje dzieci od sporów po tym jak umrzesz. Zarejestrowany znak podlega dziedziczeniu. Możesz być więc pewien, że ktoś w posiadanie tych praw wejdzie. I o to chodzi!. Już wielokrotnie widziałem rodzinne wojny o markę. Możesz temu zapobiec.
Dalsza część artykułu pod formularzem kontaktowym.
5. Nadal będziesz na silniejszej pozycji w sporach
I nie chodzi mi od razu o spory sądowe. Dzięki świadectwu rejestracji bardzo łatwo udowodnisz swój monopol do marki. Nikt nie może tego kwestionować. Ja idę nawet krok dalej i mówię, że to świadectwo często hipnotyzuje ludzi. Warto to wykorzystać usuwając nieuczciwemu konkurentowi:
- ofertę z Allegro, OLX czy Amazon;
- konto społecznościowe na Facebooku, YouTube czy Instagramie.
Wystarczy do tego jeden mail ze skanem świadectwa. Taka platforma nie oczekuje wyroku sądowego, a zwykłego zawiadomienia o możliwości naruszenia prawa. W praktyce zawsze robi to, czego oczekuje od niej właściciel formalnych praw z rejestracji.
Gdyby doszło do sporu sądowego, to dzięki rejestracji odwracasz ciężar dowodowy. Teraz to konkurent musi wykazać dlaczego wolno mu się podobną nazwą posługiwać. Alternatywnie musi wystąpić z wnioskiem o unieważnienie Ci tego prawa. Znów jednak musi zgromadzić na to silne dowody.
Dysponując zarejestrowanym znakiem stoisz na strategicznie silniejszej pozycji. Naprawdę szkoda się tego narzędzia pozbawiać nie przedłużając dalszej ochrony.
6. Podnosisz swoją sprzedaż dzięki symbolowi R w kółku
Jeżeli coś jest głupie, ale działa… to wcale nie jest głupie. Często Klienci mówili mi, że nie zależy im na samej ochronie. Celem rejestracji jest możliwość posługiwania się w symbolem ®. W oczach kupujących podnosi to zaufanie do marki.
I faktycznie muszę przyznać, że nadal pokutuje mit, że ta R-ka oznacza, że coś jest oryginalne. Ludzie kojarzą ten symbol z największymi markami świata. Uznają więc, że to coś na kształt hologramu autentyczności. A to popycha ludzi do zakupu.
Co więcej EUIPO wraz z Europejskim Urzędem Patentowym zrobiły badania. Chciano sprawdzić jaki praktyczny efekt daje przedsiębiorcom rejestracja znaków towarowych, wzorów przemysłowych i patentów. Okazuje się, że zaskakująco dużo:
Jeżeli zastanawiasz się co Ci da przedłużenie prawa do znaku towarowego, to może problem jest gdzie indziej. Może po prostu nie wiesz jak z tej ochrony efektywnie korzystać. A Twoim celem powinno być z jednej spory eliminowanie potencjalnych sporów, a z drugiej odpychanie od siebie konkurencji. Mogę Ci w tym pomóc.
Przedłużenie ochrony znaku towarowego. Ile to kosztuje?
Opłaty uzależnione są od terytorium ochrony oraz ilości klas towarowych. W klasach uszeregowane jest to, na czym zarabiasz, czyli towary i usługi. Można powiedzieć, że ta klasyfikacja nicejska jest czymś na kształt klasyfikacji PKD. Zasada jest prosta. Im większy zakres tego monopolu prawnego tym więcej za te zapłacisz.
1. Przedłużenie na terenie Polski (UPRP)
- 400 PLN – opłaty za kolejny okres ochrony za każdą klasę
Przykład:
W 2009 r. nasza kancelaria patentowa zgłosiła do rejestracji taki oto znak słowno-graficzny. Wniosek obejmował trzy klasy towarowe (30, 41, 43). Po 10 latach przedłużyliśmy to prawo ochronne. Opłaty urzędowe wyniosły Klienta 1200 PLN.
2. Przedłużenie na terenie Unii Europejskiej (EUIPO)
- 850 EUR – opłata za przedłużenie znaku towarowego w pierwszej klasie;
- 50 EUR – opłata za drugą klasę;
- 150 EUR – opłata za każdą następną klasę.
Przykład:
W 2010 roku zastrzegaliśmy znak towarowy Polski Cukier w czterech klasach (1, 16, 30, 39). Nasz Klient postanowił w 2020 roku przedłużać prawo ochronne. Wiązało się to z łączną opłatą 1200 EUR. Dzięki temu ta marka jest chroniona do 2030 roku.
W czym pomoże Ci rzecznik patentowy?
Rzecznicy patentowi pomagają nie tylko w zastrzeganiu znaków towarowych, ale i utrzymywaniu tych praw w mocy. Jeżeli skorzystasz z mojej pomocy to:
- Utrzymam swoje pełnomocnictwo po rejestracji. Dzięki temu urząd nadal będzie pisał do mnie o czym Cię poinformuję.
- Przypilnuję terminu na przedłużenie ochrony.
- Od strony formalnej zajmę się procedurą przedłużenia.
- Dam Ci też znać jeżeli powinieneś dokonać zmian w rejestrze.
Z mojej strony otrzymasz pełną opiekę prawną. Zawsze możesz zadzwonić i zapytać się np. o stan prawny, zakres ochrony czy inne tego typu sprawy.
Zobacz również:
- Dofinansowanie na zgłoszenie znaku towarowego w 2024 roku
- Umowa NDA z rzecznikiem patentowym. Czy jest konieczna?
- Bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego.
- Ile kosztuje zastrzeżenie wzoru przemysłowego?
- Obrona przed zarzutem naruszenia znaku towarowego.
- Badanie znaku towarowego darmowe vs. płatne
- Jak zastrzec nazwę i logo firmy?
- 6 zalet z monitorowania znaku towarowego
- Jak dostosować znak towarowy do rejestracji?
- Co daje ochrona znaku towarowego?
FAQ
Jak długo chroniony jest znak towarowy?
Prawo ochronne obowiązuje przez okres 10 lat od daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Aby przedłużyć ochronę na kolejne 10 lat, należy wnieść opłatę na rachunek Urzędu Patentowego przed końcem upływającego okresu ochrony.
Opłatę za pierwsze 10 lat ochrony musisz uiścić w ciągu trzech miesięcy od otrzymania decyzji o przyznaniu praw, zależnie od liczby klas towarowych. Jeżeli nie uiścisz opłaty w terminie, to Urząd Patentowy wydaje decyzję o wygaśnięciu decyzji warunkowej o udzieleniu prawa.
Jak i kiedy mogę przedłużyć ochronę mojego znaku towarowego w UPRP?
Przedłużenie ochrony na kolejne 10 lat zależy od wniesienia opłaty za dalszy okres ochrony przed końcem aktualnego okresu, ale nie wcześniej niż rok przed jego zakończeniem. W przelewie należy wskazać numer znaku oraz tytuł opłaty. Nie trzeba składać wniosku o przedłużenie do Urzędu Patentowego.
Jeśli przegapisz termin, masz dodatkowe 6 miesięcy na wniesienie opłaty powiększonej o 30 %. Dodatkowy sześciomiesięczny termin do wniesienia opłaty jest terminem nieprzywracanym. Pamiętaj, że po tym okresie Urząd Patentowy zwraca wniesioną opłatę bez przedłużenia ochrony.
Opłatę może wnieść sam uprawniony, czyli właściciel znaku towarowego lub jego pełnomocnik.
Opłata za każdą klasę towarową wynosi 400 zł. Po wniesieniu opłaty, Urząd Patentowy odnotowuje przedłużenie w rejestrze znaków towarowych i informacja o przedłużeniu prawa ochronnego jest publikowana w Wiadomościach Urzędu Patentowego. Urząd Patentowy nie wydaje decyzji o przedłużeniu prawa ochronnego na kolejny dziesięcioletni okres. Jeśli ochrona wygaśnie, informacja ta również zostanie odnotowana w rejestrze znaków towarowych.
Czy Urząd Patentowy powiadomi mnie o konieczności wniesienia opłaty za przedłużenie ochrony?
Tak, Urząd Patentowy informuje uprawnionego lub jego pełnomocnika o zbliżającym się terminie wniesienia opłaty za przedłużenie ochrony. Powiadomienie to wysyłane jest nie później niż sześć miesięcy przed końcem obecnej ochrony.
Ważne jest, że nieotrzymanie tego powiadomienia nie zmienia obowiązku wniesienia opłaty w terminie i nie wpływa na ewentualne uchybienie terminu do wniesienia opłaty.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.