Ochrona nazwy firmy bez rejestracji i po rejestracji ®
Przepisy nikogo nie zmuszają do rejestracji znaku towarowego. I są firmy, które odkładają takie zgłoszenie na przyszłość. Część osób żyje też w przekonaniu, że nie robiąc nic prawo i tak ich markę chroni. To niestety popularny mit. W rzeczywistości taka „darmowa ochrona” obejmie ledwie Twoje miasto. O ile w ogóle sąd w uzna, że to prawo posiadasz.
Tę niepewność prawną usuniesz zastrzegając nazwę firmy w Urzędzie Patentowym. Gwarantuje Ci to monopol na cały kraj. Przewrotnie powiem, że taka ochrona płatna jest tańsza od ochrony darmowej. Eliminujesz w ten sposób ryzyko sporów o markę. Żaden troll patentowy nie zgłosi na siebie Twojej nazwy firmy widząc, że już ją „opatentowałeś”. A to jest ostatnio coraz powszechniejszy sposób na kradzież praw do marki.
Poniżej opisuję opłaty na Polskę 🇵🇱 (1), Unię Europejską 🇪🇺 (2) oraz świat🌍(3).
-1-
Koszt rejestracji znaku towarowego na Polskę
Formalna ochrona marki zawsze jest ograniczona do konkretnego terytorium. Z tym, że chodzi o obszar całego państwa a nie np. miasta czy województwa. W Polsce takie zgłoszenie składa się do Urzędu Patentowego RP w Warszawie. Cała procedura zajmuje około 6 miesięcy.
Opłaty za rejestrację wnosi się w dwóch etapach.
Etap I
- 400 zł – opłata za zgłoszenie znaku w jednej klasie (w klasach uszeregowane są towary i usługi, na których chcesz zarabiać);
- 120 zł – dodatkowa opłata za każdą następną klasę.
Etap II – tutaj opłaty uiszcza się tylko jeżeli urząd znak Ci zarejestruje
- 400 zł – opłata za 10-letnią ochronę (za każdą klasę);
- 90 zł – opłata za publikację informacji o przyznanej ochronie.
Przykład mojego Klienta
Zajmowałem się formalnościami przy rejestracji logo DOGFLIX. Klient wskazał 3 klasy towarowe. Obejmowały one m.in. produkty elektroniczne, usługi reklamowe oraz edukacyjne. Łącznie wszystkie opłaty urzędowe wyniosły go 1930 zł.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację aż o 75% dzięki unijnym dotacjom. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków otrzymało grant. Chętnie pomogę w tym również Tobie. Po prostu napisz do mnie przez poniższy formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem kontaktowym.
-2-
Koszt zastrzeżenie nazwy firmy na Unię Europejską
Jeżeli Twoimi klientami są osoby z „bliższej zagranicy”, powinieneś rozważyć zastrzeżenie marki na całą Unię Europejską. Obejmie to aż 27 krajów w tym naturalnie Polskę. Formalnie zgłoszenie składa się do EUIPO w Hiszpanii.
Cała procedura trwa około 4-5 miesięcy.
Poniższe opłaty obejmują od razu zgłoszenie i 10-cio letnią ochronę.
- 850 EUR – opłata za zgłoszenie znaku w 1 klasie;
- 50 EUR – opłata za drugą klasę;
- 150 EUR – opłata za każdą następną klasę.
Przykład
Pewnemu Klientowi zastrzegłem na UE nazwę i logo gry w 2 klasach. Pozyskałem dla niego również wspomniane dofinansowanie. Łącznie oba zgłoszenia wymagały wniesienia 1800 EUR opłat urzędowych. Tyle tylko, że dzięki dotacjom zwrócono mu z tej kwoty pełne 1000 EUR!
Jak o 50% podnieść szanse na rejestrację?
Zastrzeżenie nazwy lub logo firmy nie jest zwykłą formalnością. Z wielu powodów urząd może Ci odmówić rejestracji. Z drugiej strony również konkurencja może zablokować Twoje podanie składając sprzeciw.
Z badań jednak wynika, że znaki zgłaszane z pomocą profesjonalnego pełnomocnika aż o 50% częściej* uzyskują ochronę. To logiczne. Jeżeli zbadam Twoją nazwę to zlokalizuję kolizje. Wtedy pokazuję Ci jak je obejść.
*Wnioski z badania Stanford Technology Law Review z 2013 r., w którym przeanalizowano znaki towarowe zgłoszone w USA w latach 1985-2010.
-3-
Koszt zastrzeżenia znaku towarowego na cały świat
Z tym całym światem to trochę przesadziłem. Możesz jednak ochronić markę aż w 125 krajach. Formalnie robi się to przez WIPO. Co ważne, musisz już mieć zastrzeżony znak na Polskę, albo Unię. Dopiero takie prawo wolno Ci rozszerzać na wiązkę krajów świata.
Wszelkie formalności zajmują zwykle 12-18 miesięcy.
Opłata podstawowa za zgłoszenie i ochronę:
- 653 CHF – dla znaku słownego (nazwy) do 3 klas;
- 903 CHF – dla znaku kolorowego (logo) do 3 klas;
- 100 CHF – opłata za każdą kolejną klasę powyżej trzeciej;
- 100 CHF – opłata za każdy każdy wskazany kraj ochrony;
- niektóre państwa ustanowiły własne opłaty indywidualne.
Przykład
Marka odzieżowa QUIOSQUE jest obecna w każdej większej galerii w Polsce. Nasz Klient działa też na skalę międzynarodową. Rozszerzyliśmy więc mu rejestrację znaku krajowego na Ukrainę, Białoruś, Chorwację, Rosję oraz Serbię. Kosztowało go to w sumie 1404 CHF.
Zastrzeżenie nazwy firmy z pomocą rzecznika patentowego
W latach 2015-2020 było w Polsce aż 28% nieudanych rejestracji. Powody tego są dwa. Ekspert rozpatrujący zgłoszenie odmawia przyznania ochrony jeżeli uzna, że dana nazwa jest opisowa. Taki był przykładowo finał zgłoszenia znaku KONCERT W CIEMNOŚCI. Ewentualnie konkurencja złoży sprzeciw i Cię zablokuje.
Zdarza się to najczęściej przy zgłoszeniu unijnym. EUIPO powiadomi właścicieli znaków podobnych o tym, że próbujesz zastrzec swoją markę. W praktyce możesz zapłacić 850 EUR… i donieść tak na siebie swojej konkurencji. Ta zażąda wtedy od Ciebie nie tylko wycofania zgłoszenia, ale i zejścia z marką z rynku. Horror!
Aby tych problemów uniknąć zleć formalności rzecznikowi patentowemu. Zanim zrobię zgłoszenie przeprowadzam dla Klientów pogłębioną analizę marki. Muszę zlokalizować wszystkie możliwe zagrożenia. Jeżeli wiem gdzie się znajdują to niczym kapitan statku, tak nim kieruję, aby je obejść.
W efekcie Klient nie tylko otrzymuje świadectwo ochronne, ale i pewność, że jego marka nie łamie cudzych praw.
Co zyskam dzięki rejestracji znaku towarowego?
Najlepiej widać to jak dochodzi do sporu. Często sprawdza się wtedy powiedzenie, że pierwszy ze zgłoszeniem zyskuje najwięcej. Kluczowe jest więc to, abyś z tym nie zwlekał zbyt długo. Inaczej wyprzedzi Cię konkurent albo troll patentowy.
1. Otrzymujesz formalne prawa do marki
Świadectwo rejestracji można porównać do aktu notarialnego. Jest to dokument urzędowy, który potwierdza, że jedynie Ty możesz się danym oznaczeniem posługiwać. Takie prawo wyłączne do marki możesz potem licencjonować albo sprzedać. A jeżeli umrzesz, Twoje dzieci je odziedziczą. Eliminujesz tak ryzyko rodzinnych sporów.
2. Odwracasz ciężar dowodowy w sądzie
Jak dochodzi do sporu to musisz wykazać prawa do marki. Przy znakach zastrzeżonych jest to proste. Pokazujesz jedynie świadectwo rejestracji, gdzie jest napisane:
- od kiedy prawo Cię chroni,
- jaką nazwę bądź logo zastrzegłeś;
- w zakresie jakiej niszy biznesowej.
Konkurent którego pozwiesz, może się bronić, próbując Ci to prawo unieważnić. Musi na to jednak przedstawić niezbite dowody. Może mieć nawet rację, że nie powinieneś dostać ochrony, ale bez dowodów przegra. Jako rzeczni patentowy często mówię, że znak towarowy 10 razy łatwiej zastrzec niż go potem unieważnić.
Taką taktykę stosują właśnie międzynarodowe korporacje:
3 – Łatwo usuniesz konkurentowi ofertę
Sprawy w sądach ciągną się latami. A gdybym Ci powiedział, że nie w kilka tygodni, nie w kilka dni, a w kilka godzin możesz zablokować naruszycielowi sprzedaż! Dokładnie tak to działa na platformach sprzedażowych typu Allegro czy Amazon. Wystarczy wskazać numer oferty i załączyć skan świadectwa, aby ręcznie została usunięta.
Analogicznie możesz takiej firmie zablokować konto na:
- Facebooku;
- YouTube;
- czy Instagramie.
W praktyce nieuczciwy konkurent zostaje w ten sposób odcięty od klientów. Pozbawiony kanałów sprzedaży może się biznesowo wykrwawić. Paradoksalnie stanowi to również zagrożenie dla uczciwych przedsiębiorców.
4 – Uniemożliwiasz kradzież swojej marki
W Urzędzie Patentowym panuje zasada „Kto pierwszy ten lepszy”. Były wspólnik, pracownik czy ex-szef, może próbować Ci w ten sposób ukraść markę. Jeżeli mu się to uda zyskuje narzędzie do tego aby Cię zniszczyć.
O ile jednak ze zgłoszeniem byłeś pierwszy to jest to odnotowane w rejestrze. Każdy za darmo może to sobie sprawdzić. Warto jednak o tym informować dodając R w kółku przy logo. W ten sposób każdy kto chciałby Ci zaszkodzić zauważy, że chronisz swoją markę i odpuści sobie atak.
5 – Podnosisz sprzedaż dzięki symbolowi ®
Ta charakterystyczna R-ka to skrót od słowa „registered”. Pełni funkcję odstraszającą bo komunikuje, że zastrzegłeś nazwę lub logo w Urzędzie Patentowym. Ten symbol widnieje przy największych markach świata. Prowadzi to do zabawnych pomyłek.
Ludzie najczęściej utożsamiają go z „oryginalnością”.
To oczywiście błąd, ale korzystny dla firm, które swoje znaki zastrzegły. W oczach klientów ta R-ka dodaje marce wiarygodności. Ponoć ma to świadczyć o wyższej jakości. Od siebie dodam, że skoro coś jest głupie, ale działa to nie jest głupie 🙂 Dla wielu moich Klientów to był decydujący argument aby w taką ochronę zainwestować.