Rejestracja marki na Amazon. Geneza programu
Wraz z szybkim wzrostem, Amazon zaczął borykać się z nowym rodzajem problemów. Za ich klientami, niczym za zwierzyną łowną, zaczęli na ten serwis wkraczać oszuści. Trzeba było szybko opracować sposób na lokalizowanie i usuwanie podróbek. Właściciele marek sygnalizowali ponadto, że chcieliby ujednolicić wygląd ofert. Do tej pory sprzedawcy na Amazon, opisywali ten sam produkt po swojemu.
I tak w 2017 roku miał premierę program Amazon Brand Registry (w skrócie ABR).
Mogą z niego korzystać tylko właściciele marek. Od strony prawnej musisz więc nazwę bądź logo produktu zastrzec w formie znaku towarowego. Po przejściu całej procedury otrzymasz świadectwo ochronne. To swoistego rodzaju „akt notarialny” potwierdzający posiadane przez Ciebie prawa. Dopiero wtedy możliwa jest rejestracja marki na platformie Amazon.
Jeżeli chcesz przejść do sedna tego artykułu, to kliknij poniżej:
<< 11 benefitów jakie daje zastrzeżenie marki na Amazonie >>
Program Amazon Brand Registry. Posłuchaj podcastu
Ten artykuł może okazać się dość długi, jeśli więc nie masz czasu na jego przeczytanie, to polecam spróbować wersji podcastowej. Mam nadzieję, że taka forma przypadnie Ci do gustu!
>> Pobierz odcinek „Rejestracja marki na Amazon Brand Registry”
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Jak dodać swoją markę do Amazon Brand Registry?
Wszystko opiera się o dwa etapy:
- Zaczynasz od ochrony marki w krajowym urzędzie patentowym lub EUIPO.
- Potem tak zarejestrowany znak towarowy zgłaszasz do programu ABR.
Musisz wiedzieć, że sam udział w tym programie nie blokuje działania nieuczciwej konkurencji. Zastrzeżenie marki na Amazonie ułatwia jednak usuwanie ich ofert. W bonusie Amazon przyzna Ci liczne benefity sprzedażowe 🙂.
Program okazał się takim sukcesem, że zainspirowało to Allegro do wprowadzenia Strefy Marek Allegro.
Firma Amazon z biegiem lat inwestuje w swój program coraz większe środki. Według raportu za rok 2021, były to już wydatki na poziomie przeszło 900 mln dolarów. Niewątpliwie korzystają na tym wszyscy. Zarówno sprzedający jak i kupujący.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego aż o 75%. Program dotacji skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę w tym również Tobie. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Gdzie zastrzec brand, aby wykorzystać go do ABR?
Musisz zadać sobie pytanie na jakim terytorium aktualnie działasz. Jeżeli jest to skala jednego kraju, to wniosek powinieneś złożyć w krajowym urzędzie własności intelektualnej. Na przykład w Polsce, Niemczech albo w ramach Beneluxu. To o tyle ważne, że z ABR będziesz mógł wtedy korzystać tylko na tym terenie.
Aby nie mieć takich ograniczeń, przedsiębiorcy zgłaszają znaki unijne. Daje to ochronę na 27 krajów. Wszystko odbywa się przed EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej).
Obecnie w Brand Registry akceptowane są tylko znaki towarowe zarejestrowane w następujących krajach:
Na świecie można rejestrować znaki towarowe już od przeszło 150 lat. Amazon korzysta z tego narzędzia prawnego, ale w żaden sposób nie jest związany z urzędami patentowymi. Jeżeli interesuje Cię rejestracja marki na ABR, to urzędnicy nie udzielą Ci informacji na temat programu Brand Registry.
Co innego rzecznik patentowy, który specjalizuje się w prawnej ochronie marki.
Kto może zarejestrować markę na Amazonie?
Ważne
Popularność Amazon Brand Registry stale rośnie. W 2021 roku dołączyło do niego aż o 40% więcej firm niż rok wcześniej.
Co do zasady sprzedawca, który wprowadza na rynek towar pod własną marką i zastrzegł ją jako znak towarowy. Jeżeli jedynie pośredniczysz w sprzedaży na Amazon, to nie możesz z tego programu skorzystać. No chyba, że masz podpisaną umowę licencyjną z właścicielem znaku towarowego.
Ciekawostka:
Nie musisz mieć firmy, aby zgłosić znak do ochrony. Dzięki temu jesteś w stanie zabezpieczyć prawa do marki, na której zaczniesz zarabiać dopiero w przyszłości.
Czy ktoś może zastrzec mój znak towarowy?
Wyszukiwarki zastrzeżonych znaków towarowych są za darmo dostępne on-line. Konkurent jest więc w stanie sprawdzić, że nie chronisz marki. A wtedy, kierując się zasadą „kto pierwszy, ten lepszy”, może ją zastrzec na siebie. Tym sposobem uzyska narzędzie prawne, w oparciu o które usunie Cię z Amazona. Poświęciłem temu artykuł:
Myślisz, że Tobie to nie grozi? W takim razie spójrz na poniższe screeny z rejestru UP RP. Trzy różne podmioty dokonały hurtowych zgłoszeń cudzych brandów. Wiem to z pierwszej ręki od firm, które z przerażeniem znalazły tam swoje logo.
Wiesz co łączy te wszystkie firmy? Żadna z nich nie zastrzegła swojego logotypu. A jest to najprostszy sposób na to, aby uniknąć tego typu problemów. Widząc, że chronisz tak markę, ani konkurent, ani troll patentowy, nie odważy się Ciebie zaatakować.
Jakie marki można zarejestrować w Amazon Brand Registry?
Choć rodzajów znaków towarowych jest około 20, to Amazon akceptuje jedynie:
- słowne znaki towarowe (chodzi o nazwę bez grafiki);
- słowno-graficzne znaki towarowe (czyli logo).
Jak widzisz Amazon nie zaakceptuje oznaczenia czysto graficznego. Dodatkowo Amazon w swoich wytycznych wskazuje, że dobrze, aby taki znak miał prostą grafikę. To wpływa na jego czytelność oraz lepsze działanie algorytmów wyłapujących naruszenia.
Zobacz również:
- Co oznacza symbol TM przy logo?
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?
- Prawa autorskie do logo. 7 groźnych mitów
Zastrzeżenie znaku towarowego na Amazon. O czym jeszcze pamiętać?
- Zadbaj o prawidłowy status zgłoszenia
Nie każdą nazwę lub logo da się zastrzec. Ze statystyk UPRP wynika, że w latach 2015-2020 odrzucono 29% wniosków. Co więcej, możesz w trakcie całej procedury dostać sprzeciw od konkurenta. Takie postępowanie sporne służy do blokowania rejestracji znaków kolizyjnie podobnych.
Co to wszystko dla Ciebie oznacza? Że samo wysłanie wniosku nie jest równoznaczne z otrzymaniem ochrony. Na to poczekasz około 6 miesięcy. Dlatego Amazon honoruje jedynie znaki, które przeszły z sukcesem te wszystkie formalności.
Czyli musisz mieć w ręku takie oto świadectwo ochronne.
- Adres domeny w nazwie lub logo to zły pomysł
Zarówno Allegro, jak i Amazon dążą do tego, aby ich użytkownicy nie opuszczali ekosystemu portalu. Działając pod nazwą, która ma w sobie adres domeny komunikujesz, że prowadzisz niezależny sklep internetowy. A to już zachęca do wyjścia z serwisu.
Jeżeli chcesz mieć pewność, że rejestracja marki na Amazon się uda, zgłoś do ochrony samą nazwę bez końcówki .pl czy .com. Myślę, że przy okazji powinieneś przeczytać artykuł: Czy warto zastrzec domenę internetową jako znak towarowy?
- Znak towarowy Twojej marki musi znajdować się na produkcie
Jednym z etapów zastrzegania marki na Amazon jest przesłanie zdjęć produktów. Powinny one mieć naniesioną nazwę lub logo, które zastrzegłeś wcześniej w UPRP lub EUIPO. Bądź na to przygotowany.
- Logo powinno być dostosowane do formatu reklam
Jako członek programu ABR otrzymasz dostęp do wyjątkowych formatów reklam. Aby wykorzystać ich potencjał, logo produktu musi spełniać pewne wymogi. Przykładowo nie powinno być nazbyt skomplikowane i na bardzo złożonym tle. To obniży czytelność takiej reklamy, a więc i jej skuteczność.
Ile kosztuje zastrzeżenie marki w Amazon Brand Registry?
Rejestracja marki na ABR jest bezpłatna. Czyli sam dostęp do korzyści marketingowych nic nie kosztuje✅. Z kolei korzystanie już z tych formatów reklam rozliczane jest zwykle na zasadzie „Pay per click” (PPC).
Z pewnymi opłatami urzędowymi zetkniesz się wcześniej, czyli przy zastrzeżeniu nazwy albo logo.
Zależą one głównie od terytorium żądanej ochrony oraz ilości klas towarowych wg klasyfikacji nicejskiej. W Polsce zaczynają się one od 890 PLN, a na Unię od 850 EUR. Obejmuje to jednak okres aż 10 lat.
Jak długo trwa rejestracja marki na Amazon Brand Registry?
O ile nie popełnisz błędów, to nie zajmie to więcej niż 7 dni. Jeżeli serwis będzie mieć jakieś uwagi np. do zdjęć, to wyjaśnisz to z ich zespołem.
Na tym tle zastrzeżenie znaku towarowego wydaje się długie. Wszystko zależy od pracy danego urzędu patentowego. Trzeba się nastawić na okres od 3 miesięcy (Wielka Brytania) do nawet 24 (Chiny). Jak wpłynie sprzeciw, to wszystko wydłuży się jeszcze o 1-2 lata.
Zauważyłem, że często firmy mają problemy z nazwami opisowymi. Ludzie chcą, aby klienci już po samej nazwie marki wiedzieli co oferują. Wchodzą więc w nazwy typu „super toys” czy „bike pro”. W takim przypadku ekspert odmówi przyznania prawa wyłącznego. Możesz tego uniknąć robiąc wcześniej pogłębioną analizę prawną nazwy.
Czy muszę zastrzec markę, aby sprzedawać na Amazon?
Nie. Możesz spokojnie prowadzić sprzedaż bez wsparcia programu ABR.
Analogicznie jest z zabezpieczeniem nazwy firmy. Nie musisz tego robić. Prawo nikogo do tego nie zmusza. Wiele firm nie widzi nawet takiej potrzeby i skupia się na rozwijaniu biznesu.
Błyskawicznie zmieniają zdanie, jeżeli na horyzoncie pojawia się spór o nazwę firmy.
To często wynika z ich niewiedzy. Ludzie traktują to jako zbędną formalność. Tymczasem wg badań EUIPO z 2020 roku, firmy, które chronią swoje IP mają aż o 20% wyższy przychód. Ponad 60% dużych firm zastrzega znaki, wzory przemysłowe i wynalazki.
Ochronę niezastrzeżonej nazwy dobrze wizualizują te mapki:
Jeśli nie zastrzegłeś nazwy firmy, prawo chroni ją tylko lokalnie.
Po zastrzeżeniu nazwy firmy zyskujesz monopol na całą Polskę.
Co daje rejestracja marki na Amazonie?
Dużo do tej pory pisałem o tym, jak zastrzec brand produktu na ABR. Ciebie pewnie bardziej interesuje to, co dzięki Amazon Brand Registry zyskasz 🙂. Wszystkie benefity z udziału w tym programie zebrałem w poniższych 11 punktach.
– 1 –
Rejestracja marki na Amazon umożliwia zdobycie BuyBox-a!
Oferta każdego produktu ma po prawej stronie okno zakupowe, czyli tzw. BuyBox. Kieruje ono do najlepszej wg Amazona oferty. Inne spychane są niżej. Decyduje o tym nie tylko ich cena. Przedsiębiorcy robią wszystko, aby zdobyć BuyBox-a, ponieważ wg oficjalnych informacji, to w 90% doprowadza do sprzedaży.
W tym przypadku Amazon działa podobnie jak Google, które wyświetla niektóre strony internetowe wyżej niż inne.
Zastrzeżenie marki na ABR podnosi szanse na zdobycie Buy Box-a. Już tylko wykorzystując narzędzia marketingowe z tego programu zwiększasz sprzedaż. Otrzymasz więc więcej opinii i finalnie będziesz bardziej wiarygodny.
Wielu Klientów mówiło mi, że po dołączeniu do programu ABR zdobyli to okienko.
-2-
Własny sklep z dedykowanym adresem URL
Uzyskujesz dostęp do Amazon Brand Store. Możesz dzięki niemu utworzyć oficjalną stronę sklepu marki. Jeżeli więc kogoś zainteresuje Twój brand, to może zapoznać się w ten sposób z całą ofertą produktową.
Co ważne, będziesz miał możliwość ustawienia dedykowanego adresu URL:
www.amazon.com/twoja-nazwa-produktu
Przykłady firm, które takie sklepy postawiły:
– 3 –
Dostęp do danych o zachowaniu klientów
Zastrzeżenie znaku towarowego na Amazon umożliwia dostęp do informacji o zachowaniu Klientów. To wszystko dzięki Amazon Brand Analytics (ABA). W ten sposób sprawdzisz po jakich słowach kluczowych ludzie szukają danych produktów. Mając tę wiedzę możesz poprawić opisy i lepiej wypozycjonować swoją ofertę.
Te dane dadzą Ci niewidzialną przewagę nad konkurencją.
W ekosystemie firmowych stron internetowych znaleźć można podobne narzędzia tj. Google Analitics czy Google Search Console. Zbierają one jednak tylko dane z wyszukiwarki Google. Nie obejmują tego, co dzieje się na Amazonie.
– 4 –
Dodatkowe opcje do prezentowania marki w ofertach
Umożliwia to funkcja Amazon A+ (nazywana wcześniej Enhanced Brand Content). Odblokowuje ona opcję dodawania multimedialnych materiałów. Teraz możesz zamieszczać obszerniejsze opisy o swoich produktach okraszone większą ilością zdjęć i co najważniejsze filmów! Rejestracja marki na Amazonie umożliwia Ci to bezpłatnie.
Przykłady wykorzystania tej funkcji:
– 5 –
Rejestracja konta Brand Registry zwiększy ilość wystawianych opinii
Zapewnia to Amazon Vine. Serwis będzie zachęcał kupujących, aby podzielili się opiniami o Twoich produktach. Będą one okraszone dedykowanym znaczkiem „Vine Voice”. Myślę, że rozumiesz jak ważna jest rola tego typu dowodów społecznej słuszności.
Duża liczba pozytywnych recenzji naturalnie podnosi sprzedaż. Świadomość marki oraz sposób, w jaki ludzie postrzegają markę w oczach społeczeństwa, ma kluczowe znaczenie dla budowania zaufania do Twojej marki.
– 6 –
Przesyłaj klientom wideo i stwórz dla nich czat
Narzędzie Amazon Live pozwala wysyłać do Twoich klientów wideo relację live. Takie nagrania to bardzo skuteczny sposób na prezentowanie oferty. Możesz wtedy w czasie rzeczywistym rozmawiać z takimi osobami na czacie.
Kolejną interesująca funkcjonalnością jest Amazon Posts. Ta funkcja umożliwia tworzenie postów podobnych do tych na popularnych portalach społecznościowych.
Obie opcje to absolutne nowości wprowadzone w 2020 roku. Na tę chwilę funkcjonują jedynie w USA, ale niewykluczone, że ich zasięg rozszerzy się o Europę.
– 7 –
Banery reklamowe w najlepszych miejscach
Dzięki Sponsored Brands możesz umieścić swoją reklamę nad wynikami wyszukiwań. Standardowo będą tam pokazywane Twoje trzy produkty. Po kliknięciu w reklamę użytkownik przejdzie do oficjalnej strony danej marki (Amazon Storefront).
Zastrzeżenie marki na Amazon pozwoli Ci korzystać z Sponsored Brands Video. To reklamy wideo, które będą wyświetlane mniej więcej w połowie wyników wyszukiwania Amazon. Mają na tyle duży format, że świetnie przyciągają uwagę użytkowników.
– 8 –
Dedykowane wsparcie dla firm będących w programie ABR
Tylko zastrzeżenie brandu da Ci dostęp do Brand Registry Support. To grupa konsultantów, którzy skierowani są do pomocy uczestnikom programu Amazon Brand Registry. Rozpatrują przykładowo skargi na naruszenie prawa do znaku towarowego. I robią to błyskawicznie, bo do 4 godzin.
Poza tym możesz liczyć na ich wsparcie, jeżeli masz problemy techniczne.
– 9 –
Narzędzie do wyszukiwania możliwych naruszeń
Report Violation umożliwia znalezienie oferty, która narusza Twoją nazwę lub logo. To nie lada ułatwienie, kiedy na portalu w każdej chwili pojawiają się miliony nowych ofert. Narzędzie pozwala również szybko i łatwo zgłaszać skargi na takich sprzedawców. Jak już pisałem Amazon przeanalizuje to w kilka godzin.
Raport o ochronie marek z czerwca 2022 mówi:
Wykryliśmy, przejęliśmy i wyeliminowaliśmy ponad 3 mln nieautentycznych produktów, zapobiegając negatywnym konsekwencjom dla klientów lub ponownej sprzedaży towaru w innej części łańcucha dostaw. We współpracy z markami i organami ścigania ustalamy również położenie magazynów i fabryk produkujących nieautentyczne produkty, aby doprowadzić do ich zamknięcia.
– 10 –
Rejestracja marki na Amazon umożliwia szybkie usuwanie ofert
Project Zero to narzędzie, do którego dostęp otrzymają tylko Ci właściciele marek zastrzeżonych na ABR, którzy mają przynajmniej 90% skuteczność w lokalizowaniu podróbek. Po prostu platforma uznaje wtedy, że skoro po raz kolejny sygnalizujesz im możliwość naruszenia prawa, to najpewniej masz rację.
Dzięki tak wysokiej wiarygodności otrzymasz możliwość samodzielnego usuwanie takich ofert. Jesteś dzięki temu jak snajper, który może strzelać bez rozkazu.
Project Zero jest już dostępny na rynku polskim.
– 11 –
Unikalny kod QR do umieszczania na produktach
Transparency Program opiera się na tym, że właściciele zastrzeżonych marek otrzymują etykiety z unikalnymi kodami QR. Mają one umożliwić szybkie zweryfikowania skąd taki produkt pochodzi. W praktyce poprzez specjalną aplikację każdy może zweryfikować oryginalność produktu.
Na tę chwilę Transparency Program obowiązuje w: USA, Kanadzie, Anglii, Hiszpanii, Niemczech, Francji, Włoszech, Japonii, Australii, a także w Indiach.
Ochrona marki. Jak zastrzec znak towarowy w Urzędzie Patentowym?
To, że od lat oferujesz produkty pod swoją marką nie gwarantuje, że uda Ci się przejść całe postępowanie. Z jednej strony ekspert z Urzędu Patentowego może odmówić Ci ochrony, a z drugiej, możesz na siebie zwrócić uwagę konkurencji. Przy zgłoszeniu unijnym powiadomi ich o tym, że ubiegasz się o ochronę podobnego znaku. Może to zachęcić konkurenta do zablokowania Twojego wniosku.
Aby uniknąć takich historii, przed zgłoszeniem ustal:
- Czy lepiej zgłosić nazwę czy logo produktu?
- Jakie klasy towarowe powinieneś wybrać?
- Czy zgłaszać znak na Polskę czy Unię Europejską?
- Kto ma być zgłaszającym tj. Ty czy Twoja firma?
- Czy Twoja marki nie jest opisowa?
- Czy istnieją kolizyjnie podobne znaki towarowe?
Na te wszystkie pytania odpowie Ci rzecznik patentowy. Powinien jednak w tym celu przeprowadzić pełne badanie zdolności rejestrowej znaku. Jakie to przynosi efekty? Wg badania amerykańskiego rynku podnosi to szansę na uzyskanie ochrony aż o 50%.
Ile zajmuje zastrzeżenie marki w Urzędzie Patentowym?
Ja swoim Klientom powtarzam, aby nastawili się na 6 miesięcy. Można ten okres skrócić o 1-2 miesiące korzystają z procedury Fast Track. Chodzi w niej o przygotowaniu dokumentów w taki sposób, aby „prześlizgnęły się” przez urząd maksymalnie szybko. Naturalnie nie może być wtedy mowy o żadnych błędach czy złożonych sprzeciwach.
Jak do tej pory nasza rekordowa rejestracja nastąpiła po 3 miesiącach i 15 dniach.
O tym co należy zrobić, aby maksymalnie przyspieszyć procedurę tłumaczyłem w artykule: Ile trwa zastrzeżenie znaku towarowego?
Ile wynoszą opłaty za rejestrację znaku towarowego?
Jeżeli myślisz o formalnej ochronie marki, to musisz nastawić się na dwa rodzaje opłat:
- opłaty urzędowe – uiszcza się je na konto Urzędu Patentowego;
- opłata za usługę rzecznika patentowego (jeżeli działasz przez pełnomocnika).
Na wysokość opłat urzędowych mają wpływ trzy czynniki:
- To ile wskażesz klas towarowych (to coś jak klasy w PKD);
- Czy zgłoszenie robisz na Polskę czy Unię Europejską;
- Jaką odmianę znaku wybierzesz (nazwę czy logo).
Więcej o opłatach za ochronę nazwy i logo mówiłem w filmie:
Jak zastrzec markę na Amazon. Instrukcja
Aby zostać uczestnikiem Amazon Brand Registry należy uzupełnić prosty formularz na stronie platformy.
- Zacznij od zalogowania się na konto Amazon Seller Central (brandregistry.amazon.pl). Następnie kliknij w opcję „Zarejestruj nową markę”. Twoim oczom ukaże się wówczas lista rzeczy, które powinieneś przygotować.
- Następnie wpisz dane dotyczące Twojego znaku towarowego:
- nazwa,
- jaki urząd dokonał rejestracji,
- numer prawa ochronnego.
- W kolejnym kroku prześlij wizualizację produktu z naniesionym znakiem towarowym.
- Idąc dalej, musisz uzupełnić dane o swoim koncie.
- O ile posiadasz swoją stronę internetową, to możesz podać jej adres.
- Aby rejestracja marki mogła być zakończona musisz jeszcze wskazać czy sprzedaż prowadzisz przez dystrybutorów.
Otrzymasz kod weryfikacyjny
Po wypełnieniu zgłoszenia, platforma będzie te dane weryfikować. O ile wszystko zrobiłeś prawidłowo, to na adres e-mail Twojego rzecznika patentowego, przyjdzie kod weryfikacyjny. Oczywiści mówię o sytuacji, kiedy działałeś przez pełnomocnika. Później ten kod musisz odesłać i możesz korzystać z programu Amazon Brand Registry.
Tak wygląda jeden z ostatnich maili, który przyszedł do naszej kancelarii:
Rejestracja marki na Amazon – podsumowanie
Program Amazon Brand Registry powstał, aby zapewnić ochronę Twojej marki oraz ich klientów przed podróbkami. Platforma nie chciała być oskarżana o zarabianie na tym procederze. Zależało jej również na dobrym imieniu. Dziś zastrzeżenie marki na Amazonie daje szereg możliwości do walki z podróbkami.
Dla osób, które dopiero chcą rozpocząć tam sprzedaż ważniejsze jednak jest coś innego. Chodzi o profity sprzedażowe, jakie otrzymują od Amazon. Sklepy uczestniczące w programie ABR rozwijają się szybciej i generują większy obrót. Dołączenie do programu jest bardzo proste, o ile posiadasz wcześniej zarejestrowany znak towarowy. To na tym etapie pojawia się najwięcej problemów, bo nie każdą nazwę bądź logo da się w ten sposób chronić.
Zobacz również:
- Dofinansowanie na zgłoszenie znaków towarowych i wzorów w 2023 r.
- Jak zastrzec nazwę i logo firmy?
- Dlaczego powinieneś unikać nazw opisowych?
- Czy kupienie domeny daje prawa do nazwy firmy?
- Na czym polega badanie zdolności rejestrowej znaku?
- Jak odzyskać domenę internetową?
- Lepiej zarejestrować nazwę czy logo?
- Czy nazwę firmy trzeba rejestrować?
- Chcę zastrzec nazwę i logo. Czy konieczne są dwa zgłoszenia?
FAQ
Jak zastrzec markę na Amazon? Czy muszę mieć znak towarowy?
Procedura składa się z dwóch etapów:
1️⃣ Zaczynasz od rejestracji nazwy albo logo produktu. Na potwierdzenie tego otrzymasz świadectwo rejestracji. W formalnościach może Ci pomóc rzecznik patentowy.
2️⃣ W ramach programu Amazon Brand Registry wypełniasz formularz, gdzie podajesz dane zastrzeżonego znaku i zdjęcia produktów. Następnie otrzymasz kod weryfikacyjny.
Rejestracja marki w Urzędzie Patentowym nie jest zwykłą formalnością. Twój znak musi spełniać pewne kryteria. Na przykład, nie dostaniesz ochrony na nazwę, która:
❌ jest opisowa,
❌ narusza prawa do podobnych już znaków towarowych.
Przed dokonaniem zgłoszenia zrób 👉 pogłębioną analizę prawną marki. Dzięki niej unikniesz niepotrzebnych komplikacji, które mogą przedłużyć procedurę zgłoszeniową albo całkowicie ją uniemożliwić.
Ile kosztuje rejestracja marki na Amazon w Polsce, Niemczech i UE?
🟢 Rejestracja marki jest darmowa. Jednak, aby przystąpić do programu Brand Registry, trzeba wcześniej zainwestować w rejestrację znaku towarowego ®️. To już wymaga poniesienia pewnych nakładów finansowych.
Opłaty zależą od:
👉 terytorium, na którym chcesz uzyskać jego ochronę, np. Polski, Niemiec czy Unii Europejskiej,
👉 liczby klas towarowych, w których ma być chroniona Twoja marka.
Zasady wyliczania opłat urzędowych opisałem TUTAJ. W Polsce zaczynają się one od 890 PLN, a w UE od 850 EUR. Jakie dodatkowe korzyści daje taka formalna ochrona marki?
1️⃣ Uniemożliwiasz kradzież marki. Skoro byłeś ze zgłoszeniem pierwszy, to nikt już Cię nie wyprzedzi.
2️⃣ Ułatwiona walka z nieuczciwą konkurencją. Wystarczy wysłać skan świadectwa do Amazon czy Allegro i usuniesz sporną ofertę.
3️⃣ R w kółku podnosi sprzedaż. Klienci uważają markę z tym symbolem za bardziej wiarygodną.
Na czym polega rejestracja marki produktu w Urzędzie Patentowym?
Rejestracja oznaczenia to ważny krok w budowaniu marki i jej ochrony przed innymi podmiotami na rynku. Polega na ochronie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.
🟢 Znak towarowy, zgodnie z definicją prawną, to każde oznaczenie, które służy do odróżnienia towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od innych na rynku.
🟢 Najczęściej znakiem towarowym jest nazwa i logo, ale mogą to być również hasła reklamowe, dźwięki, kolory lub kształty opakowań.
🟢 Proces rejestracji marki może być czasochłonny i skomplikowany, dlatego wiele przedsiębiorstw decyduje się na skorzystanie z 👉 pomocy rzecznika patentowego.
Rzecznik patentowy posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie prawa własności przemysłowej i może pomóc w tym procesie, w tym przy wyborze odpowiedniej klasy towarów i usług, w których marka będzie reprezentowana.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.