Spis treści
- • Co oznacza R w kółku przy logo firmy?
- • Czym jest znak towarowy i kto może używać symbolu ®?
- • Od kiedy mogę używać R w kółku przy logo?
- • Czy R w kółku oznacza oryginalność produktu?
- • Czy można używać R w kółku bez rejestracji?
- • Czy trzeba używać R w kółku przy logo?
- • Czy R w kółku oznacza prawa autorskie?
- • Co oznacza R w kółku oraz TM przy logo?
- • Czy TM oznacza, że dane logo zgłoszono w Urzędzie Patentowym?
- • Znak R przy logo. Gdzie go umieszczać?
- • Dlaczego warto umieszczać R w kółku przy logo?
- • Jak zrobić znaczek R w kółku na klawiaturze?
- • Co oznacza symbol R – podsumowanie.
Co oznacza R w kółku przy logo firmy?
Znaczek R w kółku ® to skrót od angielskiego słowa registered. Oznacza, że nazwa czy logo, przy którym je umieszczono, to zarejestrowany znak towarowy. Jest to więc informacja o tym, że dany przedsiębiorca zastrzegł swoją markę.
Znak zastrzeżony gwarantuje najsilniejszą ochronę marki firmy. Niemniej prawo własności przemysłowej zabezpiecza też znaki towarowe niezarejestrowane. Spójrz na mapki:

Zobacz również:
Czym jest znak towarowy i kto może używać ®?
Znak towarowy to każde oznaczenie, które wyróżnia towary i usługi na rynku. Najczęściej jest to nazwa albo logo firmy.
Przedsiębiorcy poprzez marketing i reklamę sprawiają, że konsumenci chętniej wybierają ich produkty. Aby jednak klient mógł świadomie dokonać takiego wyboru, na produkcie umieszcza się nazwę handlową. Przykładem jest batonik SNICKERS.
Nieuczciwa konkurencja może próbować wprowadzać na rynek produkty o niebezpiecznie podobnych nazwach. Aby do tego nie dopuścić, warto zastrzec swój znak towarowy. Dzięki temu, Urząd Patentowy wyda Ci takie ozdobne świadectwo ochronne.
Pamiętaj przy tej okazji, że rejestracja znaku towarowego odbywa się na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”. Ktoś może Ci w ten sposób markę ukraść. Niemniej po udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy możesz legalnie używać znaczka (R).
Od kiedy mogę używać symbolu ® przy logo?
W artykule pt. Jak zastrzec znak towarowy? wskazuję, że ta cała procedura jest dość skomplikowana. Zajmuje również około 6 miesięcy. Po złożeniu wniosku wcale nie musisz otrzymać ochrony. Z oficjalnych danych wynika, że w latach 2015-2020 Urząd Patentowy RP odmówił rejestracji aż 28% zgłoszeń. To niemal 1 na 3!
Chcę Ci przez to pokazać, że samo złożenie wniosku o rejestrację nie chroni już Twojej marki. Nie możesz więc jeszcze wtedy używać R w kółku przy logo.
Powinieneś poczekać aż Urząd Patentowy wyda decyzję o rejestracji znaku towarowego. A najlepiej na wspomniane już świadectwo ochronne.
Sprawdź jak o 50% podnieść szanse na uzyskanie ochrony.
Czy znak R to symbol oryginalności produktu?
Nie. Sporo osób nie wie co oznacza R w kółku. Bezrefleksyjnie powielany jest mit o tym, że jest to symbol związany z oryginalnością produktu.

Co więcej, na rynku są firmy, które zarabiają na tych błędnych skojarzeniach. Trafiłem przykładowo na komercyjny program, który za stosowną opłatą pozwala używać logo „TYLKO ORYGINALNE PRODUKTY”. Możesz w nim znaleźć R-kę, która ma stanowić potwierdzenie oryginalności.
Z drugiej strony, prowadzi to do zaskakującej sytuacji. Klienci widząc R-kę, uznają taką markę za bardziej wiarygodną. O ile podnosi to sprzedaż, to ma to sens 🙂
Wielokrotnie Klienci sygnalizowali mi, że nie zależy im na samej ochronie prawnej marki. Chodzi im jedynie o ten hipnotyzujący „znak oryginalności”.
Czy można używać znaczka R jeżeli znaki towarowe są niezarejestrowane?
Nie. Przepisy wskazują, że to złamanie prawa za co grozi kara grzywny do 5 tys. zł. Konkurencja może zgłosić na policję firmę, która bezprawnie używała R-ki.
Art. 308.
Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny.
Ustawa Prawo własności przemysłowej
Uważam, że fałszywe sugerowanie, że korzysta się z rejestracji znaku towarowego, stanowi naruszenie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Symbol R podnosi wiarygodność marki, bo dla wielu klientów jest to symbol oryginalności produktów.
Więcej dowiesz się o tym z mojego filmu.
Czy trzeba używać R w kółku przy logo?
Nie. Możesz mieć zarejestrowany znak towarowy, ale nie musisz się tym chwalić. Osoby, które nie wiedzą, co oznacza R w kółku, popełniają tutaj kolejny błąd. Wywołują niepotrzebne afery w internecie, pisząc, że jakiś sklep sprzedaje podróbki, bo produkty nie mają w logo znaku (R). A to ponoć międzynarodowy znaczek oryginalności.

Brak tego symbolu nie oznacza, że masz do czynienia z podróbką. Zresztą zastanów się chwilę. Czy gdyby przestępcy faktycznie chcieli zrobić kopię tych butów, to czy odpuściliby skopiowanie również R-ki? To chyba oczywiste, że nie.
Z drugiej strony, brak R-ki w okolicy znaku towarowego, nie oznacza, że dana marka jest niezastrzeżona. To powinieneś sprawdzić w wyszukiwarce Urzędu Patentowego. Jeżeli wybierzesz nazwę, która narusza cudzy znak towarowy możesz być zmuszony do wypłaty odszkodowania. Nie pomoże twierdzenie, że o rejestracji nie wiedziałeś.
Prawo własności przemysłowej jest tutaj bezwzględne.
Czy R w kółku oznacza prawa autorskie?
Nie. Aby poinformować, że przysługuje Ci prawo autorskie, powinieneś użyć symbolu C w kółku ©. To skrót od angielskiego słowa copyright. W praktyce czasami firmy umieszczają przy logo oba te znaczki.

Prawa autorskie przysługują twórcy od chwili stworzenia danego dzieła. Ochrona przyznawana jest za darmo i nie wymaga rejestracji. Te prawa można przenieść na Ciebie tylko pisemną umową. Samo opłacenie faktury grafikowi to za mało. Przez to zaniedbanie masa firm nie posiada prawa autorskiego do swojego logo.
Zobacz również:
- Jak zastrzec nazwę firmy?
- 7 mitów o prawach autorskich do logo.
- Jak sprawdzić czy logo nie narusza praw autorskich?
Co oznacza R w kółku oraz TM przy logo?
R w kółku i C w kółku to nie jedyne symbole, które możesz zobaczyć przy logo. Inny, który czasami się pojawia to TM. Znów jest to skrót od angielskiego słowa trademark i oznacza znak towarowy. Tym znaczkiem mogą posługiwać się podmioty, które używają komercyjnie swojej marki, ale jej nie zastrzegły w Urzędzie Patentowym.
Swoją drogą wiele firm używa ich zamiennie:

Symbolem TM mogą się posługiwać zarówno osoby fizyczne jak i firmy. Co ciekawe, jest również znak SM, który oznacza znak usługowy.
Czy TM oznacza, że dane logo zgłoszono w Urzędzie Patentowym?
Nie. To jedynie informacja, że konkretna firma uznaje daną nazwę albo logo za markę handlową. Chroni ją w oparciu o przepisy niewymagające formalnej rejestracji. W świetle prawa, nie ma obowiązku zastrzegania znaku towarowego. Przepisy darmowe, dają minimalny poziom ochrony, ale to lepsze niż nic.
Jak wygląda ta podstawowa ochrona znaku towarowego tłumaczę w podcaście:
>> Pobierz odcinek „Ochrona niezastrzeżonych znaków towarowych”
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Znak R przy logo – gdzie go umieszczać?
Prawo własności intelektualnej w żaden sposób tego nie precyzuje. Najczęściej jednak symbol (R) możesz znaleźć w prawym górnym bądź dolnym rogu.

Znalazłem też przykłady bardziej kreatywnych rozwiązań. Symbol (R) był po lewej stronie tych znaków towarowych, a nawet wkomponowano go w samo logo.

Dowiedz się jak zastrzec nazwę firmy z tego nagrania:
Dlaczego warto umieszczać R w kółku przy logo?
Choć nie ma takiego obowiązku, to warto używać symbolu (R) z kilku powodów:
- Odstraszasz nieuczciwą konkurencję. Potencjalny naruszyciel widząc, że swoją markę chronisz za pomocą Urzędu Patentowego, uzna Cię za silnego zawodnika. Wybierze więc inny obiekt zainteresowania. Przy niezastrzeżonym znaku wolno Ci używać tylko symbolu TM. A to nie robi już takiego wrażenia 🙂
- Prestiż w oczach klientów. Ludzie, którzy nie wiedzą co oznacza R w kółku, najczęściej myślą, że jest to znak oryginalności. Już wiesz, że to skrót od słowa registered. Tyle, że ta pomyłka przynosi korzyści firmom, które swoje marki chronią. Po prostu podnosi to sprzedaż, bo produkty wydają się bardziej wiarygodne.
- Ochrona przed utratą prawa. Czasami marki zyskują tak gigantyczną popularność, że mogą stać się nazwą rodzajową. Tak stało się z Walkmanem, Jo-Jo czy Jacuzzi. Trwa też spór o unieważnienie znaków TRYTYTKA, POCZTA KWIATOWA oraz PACZKOMAT. Umieszczenie R-ki przy logo, pozwala temu zapobiec.
- Łatwiejsze prowadzenie procesów sądowych. W sprawach spornych przysługuje Ci wiele roszczeń. Możesz zażądać od konkurencji zaprzestania używania kolizyjnej nazwy i wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Posiadanie świadectwa ochronnego sprawi, że łatwo udowodnisz, że tylko Ty masz monopol na daną nazwę.
Znak zastrzeżony daje bezpieczeństwo firmie.
Prawo własności intelektualnej daje różne narzędzia do ochrony nazwy i logo. Nie ma jednak nic lepszego od świadectwa ochronnego udzielonego przez Urząd Patentowy. Doskonale rozumieją to międzynarodowe korporacje. Historycznie firmy takie jak Coca Cola, Gillette czy Henkel zawsze inwestycje w danym kraju poprzedzają formalną ochroną marek.
Pamiętaj, że jestem rzecznikiem patentowym, więc mogę zająć się dla Ciebie wszelkimi formalnościami. Po prostu się do mnie odezwij.
Jak zrobić znaczek R w kółku na klawiaturze?
Jeżeli chcesz uzyskać R w kółku na klawiaturze, to musisz wcisnąć lewy ALT, a następnie klawisze numeryczne 0174. Powinien Ci się wtedy pojawić znaczek ®. Jeżeli to nie zadziała, to zawsze możesz ręcznie to zapisać w formie (R). Czyli umieszczasz dużą literę R w nawiasach.
Co oznacza symbol R – podsumowanie
Symbol R przy znaku towarowym to informacja o najwyższym poziomie ochrony marki. Ten znak ma pozytywne skojarzenia na rynku. Niektóre firmy dodają więc go do swojego logo nawet bez rejestracji w Urzędzie Patentowym. W ich przekonaniu to „znaczek oryginalności”. Stanowi to naruszenie prawa za co grozi kara grzywny.
Jeżeli chcesz zastrzec nazwę firmy to zacznij od szczegółowego przejrzenia wyszukiwarki Urzędu Patentowego. To o tyle ważne, że właściciele podobnych znaków mogą próbować zablokować Twoje zgłoszenie. A wtedy znajdziesz się w środku regularnego sporu.
Co więcej Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) powiadomi takie firmy o Twoim zgłoszeniu. Czyli robiąc zgłoszenie możesz donieść na siebie swojej konkurencji. Prawna ochrona marki jest ważna, ale trzeba do formalności podejść z głową. Z tego powodu warto skorzystać z usług rzecznika patentowego.
Zobacz również:
- Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
- Zastrzeżenie marki na Amazon Brand Registry.
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj!
- Klasyfikacja nicejska. 9 rad jak z niej korzystać.
- Co daje zastrzeżenie znaku towarowego? 7 KORZYŚCI!
- Jak zastrzec znak towarowy? 7 etapów procedury
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego.
- Gdzie rejestruje się nazwę i logo firmy?
FAQ
Czy mogę zastrzec znak towarowy jak nie mam firmy?
Tak. Możesz zastrzec znak towarowy na siebie jako osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Później takie prawo możesz bez problemu przenieść np. na spółkę. Ewentualnie pobierać miesięczną opłatę za korzystanie ze znaku towarowego przez os. trzecią.
Ile kosztuje uzyskanie R w kółku?
Aby móc legalnie używać symbolu R w kółku, musisz zastrzec markę firmy jako znak towarowy. W Polsce opłaty urzędowe oscylują pomiędzy 1 a 2 tys. zł. Przy zgłoszeniu unijnym jest to koszt przynajmniej 850 EUR.
Kiedy mogę używać symbolu TM a kiedy R?
Jeżeli posługujesz się jakąś nazwą towaru albo usługi, ale nie zastrzegłeś tej marki w Urzędzie Patentowym to używaj symbolu TM. Informuje on o tym, że traktujesz takie oznaczenie jako znak towarowy. R w kółku możesz dodać do logo dopiero po skutecznej rejestracji. Trwa to zwykle około 6 miesięcy.
A co mogę zrobić jak sąsiad używa znak R w kółku w swoim logu ale marki nie zastrzegł. Wiem bo z nim rozmawiałem.
Dzień dobry. Proponuję go ostrzec co mu grozi. Jeżeli szybko zastrzeże swój znak towarowy to najpewniej wszystko rozejdzie się po kościach i nikt tego nie zauważy. Dodawanie R w kółku ale bez formalnej ochrony w Urzędzie Patentowym jest ryzykowne. Konkurent może złożyć zawiadomienie na policji o złamaniu prawa. I wiem, ze do takich sytuacji dochodzi na rynku.