Spis treści
- • Jak zastrzec nazwę dla firmy, produktu albo usługi?
- • Czy każdą nazwę da się zarejestrować?
- • Jak o 50% podnieść szanse na ochronę nazwy i logo?
- • Jak zastrzec nazwę w 7 krokach?
- • 1) Wstępna analiza czy nazwę można zastrzec
- • Jak zastrzec markę z pomocą prawnika?
- • 2) Pogłębione poszukiwania wśród znaków podobnych
- • Jak opatentować nazwę dla swojej firmy?
- • 3) Zgłoszenie nazwy do rejestracji w Urzędzie Patentowym
- • Co powinno zawierać podanie o zgłoszenie nazwy?
- • 4) Okres na składanie sprzeciwów
- • 5) Decyzja o zastrzeżeniu
- • 6) Świadectwo zastrzeżenia nazwy
- • Jak zastrzec znak towarowy z rzecznikiem patentowym?
- • 7) Usługa monitorowania znaku towarowego
- • Ochrona nazwy jako znaku. Zacznij od analizy marki
Ochrona marki. Jak zastrzec nazwę firmy, produktu albo usługi?
Aby zastrzec nazwę Twojej firmy, musisz złożyć wniosek o rejestrację znaku towarowego do odpowiedniego urzędu. Masz do wyboru procedurę:
- krajową (w Polsce zajmuje się tym Urząd Patentowy RP tj. UPRP);
- regionalną (w Unii Europejskiej jest to Urząd UE ds. Własności Intelektualnej);
- międzynarodową (Światowa Organizacja Własności Intelektualnej).
Proces rejestracji ma 7 etapów, które omawiam poniżej. Wszystko kończy się wydaniem świadectwa ochronnego. Będziesz tam wymieniony jako właściciel praw do swojej marki. To wyjątkowo silne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją.
Przy zgłoszeniu panuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”, ale pamiętaj, że są od niej wyjątki. Z pewnością skuteczna rejestracja znaku towarowego nie legalizuje marki.
Zacznij więc od sprawdzenia dostępności nazwy. Najczęstsze błędy, jakie ludzie popełniają przy takiej samodzielnej weryfikacji, opisałem w tym artykule.
Przeczytaj: Czy prawo chroni jakoś nazwę firmy bez rejestracji i co zmienia się po zastrzeżeniu znaku towarowego?
Chcę zastrzec nazwę. Czy każdą nazwę da się zastrzec w Urzędzie Patentowym?
Nie. Odmowy zdarzają się zresztą dość często. Z dostępnych danych wynika, że w latach 2015-2020 UPRP odrzucił aż 28% wniosków.
To prawie 1 na 3!
Przykładowo, na rejestrację nie mają większych szans oznaczenia opisowe. To określenia, które wprost wskazują, na działalność firmy. Z odmową spotkały się wnioski o ochronę na takie oto słowne znaki towarowe:
- Koncert w ciemności (Z.505463);
- Fabryka zapachów (Z.347496);
- LOVE NATURE (EUTM-018089972).
Czasami możesz tę przeszkodę obejść, zgłaszając fantazyjną grafikę:
Tłumaczę to w artykule: Czy zastrzegając logo chronię też pojedyncze słowa?
Jak o 50% podnieść szanse na rejestrację?
W 2013 roku badacze ze Stanford Technology Law Review przeanalizowali wszystkie wnioski o rejestrację znaków towarowych w USA z lat 1985-2010. Chciano zmierzyć, co najmocniej wpływało na przyznanie ochrony.
Wyszło im, że zgłoszenia robione z pomocą profesjonalnego pełnomocnika (czyli np. rzecznika patentowego), były aż o 50% częściej rejestrowane, niż wnioski składane przez przedsiębiorców samodzielnie.
To logiczne. Rzecznik przed zgłoszeniem robi badanie. Jeżeli znajdzie przeszkody, to wskazuje Klientowi jak je obejść. A w sytuacjach beznadziejnych zaleca zmienić nazwę.
Jak zastrzec nazwę i logo firmy w 7 krokach?
Procedura rejestracji
- Wstępna analiza, czy daną nazwę można zastrzec
- Pogłębione poszukiwania wśród znaków podobnych
- Zgłoszenie nazwy lub logo do rejestracji
- Okres na składanie sprzeciwów
- Decyzja o zastrzeżeniu nazwy
- Przyznanie świadectwa ochronnego
- Usługa monitorowania znaku towarowego
1. Wstępna analiza czy nazwę firmy można zastrzec
Jeżeli prowadzisz przedsiębiorstwo i masz je wpisane do CEIDG lub KRS, to automatycznie nie oznacza, że tak samo zakończy się procedura przed Urzędem Patentowym.
Wiele firm popełnia ten sam błąd. Zależy im na tym, aby klienci od razu wiedzieli, co oferują, więc wybierają określenia zbyt powszechne, aby dało się je zastrzec.
No bo zastanów się, czego możesz się spodziewać w sklepie BioMarket?
Raczej nie oferty rowerów. 🙂
Jak może Ci pomóc rzecznik patentowy?
BioMarket to raczej „łopatologiczna” nazwa. Pewnie sam podskórnie czujesz, że byłyby problemy z rejestracją samej nazwy. Tylko że częściej spotykam mniej oczywiste przypadki.
Przykładowo jak myślisz, czy skrót BMS jest oryginalny? ABS pewnie kojarzysz z system wspomagającym hamowanie samochodu. Tymczasem BMS to skrót dotyczący technologii inteligentnych budynków. Czyli dla branży budowlanej określenia BMS nie da się zarejestrować. Jako Twój rzecznik patentowy, już na wstępnej analizie wychwycę takie przeszkody.
Ciekawostka:
- Polski Urząd Patentowy odmówił rejestracji słownego znaku Fresh gelato (Z.502214). Uznał, że „fresh” to po angielsku „świeży”, a „gelato” to z włoskiego lody. Całościowo więc klienci odczytają to wyrażenie jako zwykłą informację o świeżych lodach.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
2. Pogłębione poszukiwania wśród podobnych znaków towarowych
Kolejnym błędem, który widzę u przedsiębiorców, jest badanie dostępności nazwy tylko na identyczność. Ludzie sprawdzają czy ich nazwa jest zastrzeżona, analogicznie jak szuka się wolnej domeny. Jeżeli nic nie znajdują, to przyjmują, że wybrali bezpieczną markę.
Ten błąd może być bardzo kosztowny.
Zarejestrowane znaki towarowe chronią przed ryzykiem wprowadzenia w błąd klienta. Innymi słowy, jeżeli Twoja nazwa firmy będzie na tyle podobna do znaku konkurenta, że ktoś się pomyli, to naruszysz nią prawo.
Tutaj znaczenie ma tylko to, jak to podobieństwo oceni sędzia.
Przykład:
Zarejestrowane znaki towarowe korzystają z bardzo silnej ochrony. Najczęściej inna szata graficzna, czy różnica kilku literek, to za mało do obejścia kolizji. Właściciel takiego prawa może złożyć sprzeciw do Twojego zgłoszenia. Ewentualnie, jeżeli go nie zauważy i dostaniesz ochronę, to ma jeszcze 5 lat na złożenie wniosku o unieważnienie.
Alternatywnie nie będzie się bawił w takie półśrodki i z miejsca Cię pozwie.
Jak może Ci pomóc rzecznik patentowy?
Aby zrobić pogłębione badanie, trzeba mocno siedzieć w prawie znaków towarowych. Chodzi o to, że przepisy właściwie nic nie mówią, jak oceniać ich podobieństwo. To sądy na przestrzeni ostatnich 20 lat ukształtowały tzw. reguły kolizyjności. Jeżeli zlecisz analizę swojej marki rzecznikowi, to oddajesz swoją sprawę w ręce praktyka.
Osobiście kolizje znajduję w 1/3 badań na Polskę i aż w połowie badań na Unię Europejską. W takich sytuacjach daję Klientowi konkretne instrukcje, jak może je obejść. Ważniejsze od samej rejestracji jest wtedy to, aby ochronić go przed możliwym pozwem.
Jak opatentować nazwę firmy?
Nazwy się nie patentuje. Ludzie potocznie używają słowa „patent” jako synonimu zastrzegania czegoś. Tymczasem patent to narzędzie prawne przeznaczone do ochrony wynalazków. A wynalazek można opisać jako techniczne rozwiązanie jakiegoś problemu.
Przykładowo trójnóg na pizzy zapobiega przyklejaniu się kartonika do sera.
3. Zgłoszenie nazwy oraz logo firmy do rejestracji
Gdzie zrobić zgłoszenie? To zależy od terenu Twojej działalności. Ewentualnie jakie masz plany na przyszłość. Przy zasięgu lokalnym wybierz Polskę. Jeżeli masz sklep internetowy i klientów z całej Europy, to powalcz o znak unijny. W przypadku kiedy działasz na dalszą zagranicę, swoją nazwę handlową zastrzeż poprzez WIPO.
Urząd Patentowy RP (Polska)
Ochrona obejmie tylko terytorium Polski, ale zgłoszenie nazwy handlowej jest przez to najtańsze. To sprawia, że wielu moich klientów zastrzega jednocześnie nazwę oraz logo. Szanse na uzyskanie ochrony są też tutaj statystycznie większe, bo urząd nie poinformuje o Twoim zgłoszeniu właścicieli znaków podobnych.
Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)
Rejestracja unijnego znaku towarowego pozwala zabezpieczyć markę w 27 krajach. Niestety tutaj o zastrzeżenie jest trudniej. Urząd poinformuje właścicieli podobnych znaków o Twoim zgłoszeniu.
Czyli składając wniosek o rejestrację… możesz donieść na siebie swojej konkurencji.
Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO)
Jak zastrzec nazwę firmy i produktu na cały świat? Nie da się! Możesz za to wybrać spośród 126 państw, które są w procedurze międzynarodowej. Musisz mieć jednak już zastrzeżony znak w Polsce albo UE. WIPO to urząd, gdzie rozszerzysz ochronę na wiązkę krajów.
Co powinno zawierać podanie o zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym?
Zgłoszenie robione elektronicznie zawsze jest tańsze. Sam wniosek musi zawierać:
- dane osoby ubiegającej się o ochronę nazwy firmy;
- przedstawienie znaku (zwykle jest to nazwa lub logo);
- towary oraz usługi, które oferujesz (wybrane z Klasyfikacji nicejskiej).
Wraz ze złożeniem wniosku jesteś zobowiązany uiścić opłaty urzędowe.
W zależności od procedury wnosi się je od razu w pełnej wysokości (EUIPO) albo osobno za zgłoszenie, a później za 10-letni okres ochronny (Polska). Kwoty mogą być różne w zależności od tego, czy wnioskujesz o zastrzeżenie firmowej nazwy czy logo (WIPO).
Szczegółów dowiesz się z poniższego nagrania.
Rejestracja znaku towarowego z rzecznikiem patentowym
Mogę zastępować Cię z wszelkimi formalnościami przed każdym z tych urzędów. Zresztą złożenie formalnego wniosku to jeden z ostatnich etapów dłuższych przygotowań. Jeżeli opracowałem strategię obchodzącą kolizje, to po złożeniu wniosku nic się nie dzieje.
W ramach tego etapu:
- tworzę dla Ciebie szczegółowy wykaz towarów i usług;
- opracowuję i wysyłam podanie o rejestrację znaku towarowego;
- wymieniam pisma z urzędnikiem analizującym zgłoszenie;
- pilnuję terminów na udzielenie odpowiedzi;
- uiszczam w Twoim imieniu wszystkie opłaty urzędowe.
Mówiąc wprost, zdejmuję Ci z barków wszelkie formalności. W dużym stopniu to ode mnie teraz zależy, jak zakończy się cała procedura.
Chcesz zarejestrować znak towarowy? Uważaj na oszustów!
Po tym, jak urzędnik odbierze Twoje podanie, musi to odnotować w oficjalnym rejestrze. Znajdzie się tam informacja, kto ubiega się o ochronę, na jaki znak towarowy i kiedy wpłynął wniosek. W założeniu ustawodawcy te informacje miały odstraszać konkurencję przed wejściem w podobną nazwę.
Niestety korzystają z tego również przestępcy.
Obecnie każdy zgłaszający otrzymuje pisma wyglądające jak listy z UPRP. Naciągacze informują tam o konieczności uiszczenia opłaty za zastrzeżenie nazwy. Pisma do złudzenia przypominają oryginały, ale nie zgadza się numer konta bankowego.
Moja rada: Pisma zignoruj i nastaw się na to, że na 100% je otrzymasz.
4. Okres na składanie sprzeciwów do zgłoszenia znaku towarowego
Po publikacji informacji o zgłoszeniu rozpocznie się okres na składanie sprzeciwów. To takie 3 miesięczne okienko czasowe. Konkurencja może wtedy podjąć próbę zablokowania Ci rejestracji na drodze spornej.
Podstawą takiego sprzeciwu najczęściej jest:
- prawo do wcześniejszego znaku towarowego;
- prawa autorskie do logo;
- prawa do firmy (wpis do CEIDG, KRS);
- zarzut dokonania zgłoszenia w złej wierze.
Co robi rzecznik patentowy?
Jeżeli przed zgłoszeniem badałem dla Klienta nazwę, to na tym etapie nie dzieje się nic. Po prostu cierpliwie czekamy na decyzję. Niemniej to okres, kiedy prawnicy konkurenta mogą pisać do nas, abyśmy po dobroci wycofali wniosek.
Jeżeli faktycznie mogą nam czymś zagrozić, to rozpoczynamy z nimi negocjacje. Często udaje się nam dojść do porozumienia. Z drugiej strony, jeżeli widzę realne szanse na wygraną, to rekomenduję wejście w spór. Niestety wydłuży to całe postępowanie o około 12 miesięcy. To kolejny argument za tym, aby jednak się dogadać.
5. Decyzja o zastrzeżeniu nazwy firmy lub produktu + opłata
Mówi się, aby nie chwalić dnia przed zachodem słońca. Większość sprzeciwów wpływa bowiem w ostatnich dniach tego okienka czasowego. Dla pewności odczekaj jeszcze 2 tygodnie i dopiero zadzwoń do Urzędu Patentowego. Jeżeli usłyszysz, że nic nie dostali, to w najbliższych tygodniach otrzymasz warunkową decyzję o rejestracji.
Urząd wyznaczy Ci 3 miesiące na wniesienie opłaty za pierwszy 10-letni okres ochronny. I tutaj uważaj, bo wiele osób albo nie odbiera tego listu, albo w ogóle nie płaci. Z formalnego punktu widzenia, prawo ochronne nigdy wtedy nie powstanie! I rejestry urzędowe to cmentarzysko zgłoszeń, które upadły przez takie niedopatrzenie.
Przykład:
Sporo przedsiębiorców nie tylko nie zauważa, że postępowanie zgłoszeniowe im upadło, ale i tak używa symbolu R w kółku. Takie postępowanie zagrożone jest grzywną do 5 tys. złotych. Osobiście radzę, abyś do czasu otrzymania świadectwa ochronnego używał symbolu TM.
Jak na tym etapie pomagam Klientom?
Jestem na pierwszej linii frontu, więc to do mnie przychodzą te dobre informacje o przyznanej ochronie. Pilnuję wtedy, aby Klienci dokonywali ostatnich płatności. I jestem zaskoczony tym, jak często muszę im się po kilka razy przypominać! To pokazuje, jak zapracowani są przedsiębiorcy i z czego wynikają błędy na ostatniej prostej.
6. Świadectwo rejestracji nazwy firmy na terenie Polski
Rejestracja nazwy trwa około 6 miesięcy. Kolejne 3 czeka się na świadectwo. Ten niepozorny dokument potwierdza, że posiadasz wyłączne prawa do swojej marki. Dzięki takiej formalnej ochronie precyzyjnie wiadomo, jaki jest jej zasięg.
Znajduje się tam informacja:
- od kiedy obowiązuje 10 letnia ochrona;
- na jakim terytorium;
- w zakresie jakich towarów i usług;
- co zastrzegłeś (nazwę czy logotyp).
Często powtarzam, że świadectwo hipnotyzuje ludzi.
Wystarczy wysłać jego skan do Allegro, aby portal usunął ofertę konkurencji używającej podobnej nazwy. Czyli w kilka godzin osiągasz to, co w sądzie zajęłoby Ci lata. Magia. 🙂
Zobacz również:
- Co daje zastrzeżenie firmy na terenie Polski. Poznaj 33 korzyści
- Zastrzeżenie marki w Amazon Brand Registry
Jak zastrzec znak towarowy z rzecznikiem patentowym?
Zanim prześlę klientowi świadectwo ochronne, sprawdzam, czy nie zawiera ono błędów. Niekiedy zdarza się, że wkradnie się jakaś literówka do firmowej nazwy. Niby drobiazg, ale w sądzie prawnicy przeciwnika na pewno by to wykorzystali.
Jeżeli zlokalizuję takie nieścisłości, to zwracam dokument do Urzędu Patentowego. Na szczęście to bardzo rzadkie przypadki.
7. Monitorowanie znaku towarowego. Ochrona nazwy po rejestracji
W poprzednich 6 punktach opisałem, jak zastrzec nazwę firmy. Teraz rozumiesz, że ta procedura jest korzystna dla zgłaszającego. Ma on szansę zarejestrować znak nawet identyczny z tym, który chroni już jego konkurent. Ekspert z Urzędu Patentowego w ogóle tego nie weryfikuje.
Informacje o nowych zgłoszeniach pojawiają się w Biuletynach Urzędu Patentowego. To darmowe wydawnictwa dostępne on-line. Publikowane są co tydzień. Powinieneś je systematycznie przeglądać.
Ciekawostka:
Przeglądając te BUP-y mój Klient zauważył, że podobny znak zgłosił na siebie jego lokalny konkurent. Tak odkrył jakie ma plany biznesowe.
Zleć monitorowanie kancelarii patentowej
Z monitorowaniem znaków towarowych jest ten sam problem, co z badaniem zdolności rejestrowej nazwy firmy. Trzeba mieć wiedzę i doświadczenie w ocenie podobieństwa.
Rzecznik patentowy z jednej strony odciąża Cię od pilnowania rejestrów, a z drugiej odsiewa znaki pozornie podobne. Piszę pozornie, bo powinny interesować Cię tylko takie, które możesz zablokować. Ja w ramach monitorowania wysyłam dodatkowo pisma ostrzegawcze do takich firm. Jeżeli wycofają swoje zgłoszenia, to nie musimy składać sprzeciwu.
Jak zastrzec nazwę firmy jako znak towarowy? Zacznij od analizy marki
Chcesz chronić nazwę firmy? Zanim zrobisz zgłoszenie, sprawdź, czy w ogóle będzie to możliwe. A mówiąc precyzyjniej, czy jeżeli będziesz się nią posługiwać, to nie naruszysz prawa.
To, że bez problemu założyłeś firmę i uzyskałeś wpis do CEIDG czy KRS nie ma znaczenia. Zresztą ja w bazie działalności gospodarczych znalazłem ponad 800 firm o nazwie ART-BUD. Urzędnicy tego nie analizują!
Osobiście uważam, że badanie na identyczność jesteś w stanie zrobić samodzielnie. Możesz dzięki temu wyeliminować nazwy ewidentnie kolizyjne.
Te, które wydadzą Ci się bezpieczne, daj do sprawdzenia rzecznikowi patentowemu.
Poświęciłem temu osobne nagranie.
Zobacz również:
- Co oznacza symbol TM?
- Jak zastrzec prawa autorskie do logo?
- Koszt „opatentowania” znaku słownego
- Czy firmową nazwę trzeba zastrzegać?
- Jak chronić brand sklepu internetowego?
- Chcę zastrzec nazwę swojej firmy w EUIPO. Ile to potrwa?
- 5 argumentów za ochroną logotypu z nazwą opisową
- Opatentowanie firmowej nazwy. Co można chronić patentem?
FAQ
Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy lub logo firmy w Polsce i Unii Europejskiej?
Za zarejestrowanie nazwy lub logo firmy ®️ trzeba zapłacić określone opłaty urzędowe. Ich wysokość zależy od:
👉 obszaru, na którym chcemy ochronić swoje prawa oraz
👉 liczby klas towarowych, które wskażemy w zgłoszeniu.
Szczegółowe zasady wyliczania tych opłat opisałem w TYM artykule ✅.
W skrócie, w Polsce zaczynają się one od 890 PLN, natomiast w Unii Europejskiej od 850 EUR. Za tym jednak idzie najsilniejsza możliwa prawna ochrona marki. W dłuższej perspektywie czasu pozwoli Ci to oszczędzić pieniądze na niepotrzebnych sporach. Skoro masz w ręku świadectwo ochronne, to znikasz z pola zainteresowania trolli patentowych.
Pamiętaj, że w pewnych okolicznościach Urząd Patentowy może Ci odmówić rejestracji ❌. Dzieje się to zresztą w przypadku 28% wniosków. Możesz tego uniknąć, o ile zrobisz przed zgłoszeniem pogłębioną analizę prawną swojej marki👈.
Gdzie sprawdzić czy moją nazwę firmy da się zastrzec?
Nazwę firmy zastrzega się Urzędzie Patentowym rejestrując znak towarowy ®️. Sprawdź jednak wcześniej, czy Twoja marka nie jest podobna do już zarejestrowanych znaków.
🟢 Możesz to zrobić przez wyszukiwarkę znaków towarowych. Pamiętaj jednak, że kolizją będą dla Ciebie również oznaczenia podobne. Różnica 1-2 literek nie obchodzi prawa❌.
🔴 Warto pamiętać też, że znaki opisowe, czyli takie, które w prosty sposób opisują rodzaj działalności, towaru czy usługi, również nie zostaną zarejestrowane. Czyli nawet jeżeli nie znajdziesz w rejestrze nic podobnego, ochrony nie dostaniesz.
Ciekawostka: Z badań amerykańskiego rynku wynika, że możesz o 50% zwiększyć szanse na przejście z sukcesem procesu przed UPRP, jeżeli zlecisz to doświadczonemu prawnikowi. Wynika to z tego, że jeżeli ten zlokalizuje jakieś kolizje, to pokaże Ci jak możesz je obejść. Sprawdź 👉 moje honorarium za pomoc.
Jak zastrzec prawa do swojej nazwy?
Aby zastrzec prawa do swojej nazwy, należy ✅ zarejestrować ją jako znak towarowy ®️ w Urzędzie Patentowym. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie nazwy nadają się do rejestracji. Znaki, które są zbyt ogólne lub opisowe ❌ nie zostaną zarejestrowane.
W przypadku decyzji o rejestracji należy 📝 wypełnić odpowiedni wniosek i uiścić opłatę. Wniosek musi zawierać szczegółowe informacje o oznaczeniu oraz zakresie towarów lub usług, dla których ma ono być chronione.
Po zarejestrowaniu znaku towarowego, posiadamy 👉 pełne prawa do nazwy i możemy ścigać osoby naruszające nasze prawa.
🤝 Rzecznik patentowy może pomóc w całym procesie zastrzeżenia Twojego znaku towarowego, od analizy możliwości rejestracji po wypełnienie dokumentów i załatwienie formalności związanych z zarejestrowaniem znaku.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.