Spis treści
- • Co oznacza skrót TM?
- • Czy TM i R to to samo? Czym się różnią?
- • Czy TM informuje, że znak został zarejestrowany?
- • Czy TM można tłumaczyć jako „to moje”?
- • Kto może używać TM?
- • Gdzie umieszczać TM ™ przy logo?
- • Po co umieszczać TM przy logo swojej firmy?
- • 1) Może Ci to pomóc zastrzec znak towarowy
- • 2) Odstraszasz nieuczciwego konkurenta
- • Jak zrobić TM na klawiaturze?
Co oznacza TM przy logo? Kiedy wolno używać symbolu ™?
Symbol TM jest skrótem od angielskiego słowa trademark, co oznacza znak towarowy. Firmy umieszczają go w okolicy swojego logo lub nazwy najczęściej po to, aby wszystko wyglądało bardziej profesjonalnie.
Ma to również sens od strony prawnej. W Polsce nazwa firmy jest chroniona przez prawo, nawet jeżeli nie zastrzegłeś jej w Urzędzie Patentowym (np. przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). Właśnie wtedy możesz użyć znaku TM. Poziom tej „darmowej ochrony” jest jednak minimalny, co pokazuję na mapkach:
Dodając symbol TM do logo, oświadczasz, że uważasz swoją markę za znak handlowy. Tyle że jeszcze niezarejestrowany. Niestety na dłuższą metę jest to dość ryzykowne. Jak dojdzie do sporu, to konkurent może zastrzec Twoją nazwę na siebie. W takim przypadku będziesz zmuszony walczyć o swoje prawa w sądzie. A taki spór potrafi kosztować nawet 30 tys. zł!
Pamiętaj
Pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej!
Czym znaczek TM różni się od symbolu R w kółku ®?
Znaczek R w kółku to z angielskiego registered i oznacza zarejestrowany. Jest to więc informacja dla całego świata, że dana nazwa lub logo jest od strony formalnej zastrzeżona w Urzędzie Patentowym.
Wśród wielu korzyści, jakie to przynosi, jest jedna, która „zmienia zasady gry”. Chodzi o świadectwo ochronne. To formalne potwierdzenie, że masz wyłączność na posługiwanie się swoją marką. Można je porównać do aktu notarialnego. Niesamowicie ułatwia to prowadzenie sporów.
Przy znaku niezarejestrowanym to samo trzeba wykazywać setkami dowodów. Muszą one potwierdzać:
- od kiedy działasz,
- na jakim terytorium oraz
- co oferujesz.
Sędzia po ich analizie oceni, czy ochrona w ogóle Ci przysługuje. A jeżeli tak, to czy tylko lokalnie czy na cały kraj.
Więcej na ten temat dowiesz się z mojego podcastu.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Pamiętaj, że nielegalne użycie symbolu ® może skutkować nałożeniem grzywny. Jeśli Twój znak nie został zarejestrowany, używaj TM. Sam fakt wysłania podania do Urzędu Patentowego nie oznacza automatycznie, że zostanie ono zaakceptowane.
Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny.
Art. 308 Ustawy Prawo własności przemysłowej
Czy symbol TM oznacza, że znak towarowy zgłoszono do rejestracji?
Nie. To taka miejska legenda. 🙂
Osoby, które nie wiedzą co oznacza TM, czasami przyjmują, że to informacja o dokonanym zgłoszeniu do Urzędu Patentowego. Tyle że polskie przepisy milczą na temat tego symbolu (w przeciwieństwie do symbolu ®). Symbol TM przyjął się zwyczajowo z USA.
Czy TM oznacza ochronę – „to moja marka”?
Nie. Samo dodanie znaczka TM nie sprawia automatycznie, że dana nazwa bądź logo należą do Ciebie. Ochrona marki bez rejestracji powstaje dopiero, jak komercyjnie używasz jej w obrocie. Samo dodanie TM to za mało.
Lepszym pomysłem jest „opatentowanie” znaku towarowego. Dzięki temu możesz zastrzec markę, nawet jak jeszcze nie działasz z nią na rynku. Nie da się tego samego zrobić w oparciu o przepisy darmowe. Przykładowo, sądy uznają, że prawo autorskie nie chroni nazwy firmy.
Jak o 50% podnieść szanse na rejestrację? Zleć formalności rzecznikowi patentowemu!
UWAGA – tańsza rejestracja znaku!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Kto może używać znaku TM przy logo? Czy tylko przedsiębiorca?
Teoretycznie każdy. W praktyce ma to sens tylko w przypadku przedsiębiorców. Chodzi o to, że nie każda nazwa czy logo jest znakiem towarowym. Na to miano zasługuje tylko oznaczenie, które jest używane komercyjnie.
Jeżeli więc ktoś zrobi graffiti na ścianie, czy zapisze na kartce swoją ksywę, to dodawanie znaczka TM nie ma sensu. No może poza tym, że wygląda to bardziej prestiżowo. 🙂
Aby korzystać z symbolu TM, nie musisz zgłaszać znaku towarowego do Urzędu Patentowego.
Zobacz również:
- Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
- Jak sprawdzić czy logo jest plagiatem?
Gdzie umieszczać symbol TM przy logo firmy?
Skoro wiesz już co oznacza TM, to nie zaskoczę Cię pisząc, że możesz go używać jak chcesz. Rozglądając się po rynku mam wrażenie, że najczęściej znajdziemy go w prawym górnym rogu. Czasami obok logo, a czasami wkomponowane w jego grafikę.
Zdarza się, że firmy wpisują znaczek TM w okrąg:
Po co używać symbol TM przy nazwie i logo?
Pominę może kwestie wizerunkowe i skupię się na aspektach typowo prawnych. Moim zdaniem, warto to robić z takich dwóch powodów:
1. TM i SM pomoże Ci zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym
To mit, że każdy znak towarowy da się zastrzec. Z danych udostępnionych przez UPRP wynika, że w latach 2015-2020 odrzucono aż 28% wniosków.
Najczęstszym powodem był zarzut opisowości znaku, czyli to, że nazwa wprost wskazuje, do czego znak służy. Przykładowo nie da się zmonopolizować wyrażenia „świeże pieczywo” na usługi piekarni.
Jeżeli jednak Twoja marka zyska wybitną popularność, to jest dla Ciebie ratunek. Możesz próbować wykazać, że nabyła wtórną zdolność odróżniającą. Ta sztuka udała się chociażby ze znakiem eObuwie.
Musisz jednak udowodnić, że klienci traktują Twoją markę jako znak handlowy. Czyli oznaczenie w oparciu o które wyróżniasz swoje towary lub usługi na rynku. Dodając w jego okolicy symbol TM, wprost wskazujesz charakter komercyjny.
Przykład:
Znak towarowy I LOVE MARKETING dostał odmowę w EUIPO na organizowanie konferencji. Być może dlatego dzisiaj jego właściciele w reklamach dodają do niego symbol SM. Jest to akurat skrót od słowa service mark, czyli znaku usługowego.
2. Skrót TM odstrasza nieuczciwą konkurencję prawie jak symbol ®
Część firm wie, co to jest znak ™. To sprawia, że na etapie wybierania nazwy odpuszczą sobie wchodzenie w te, gdzie ten symbol występuje. Tylko tak jak pisałem, Ci najbardziej bardziej świadomi mogą próbować Ci nazwę firmy ukraść. To zresztą zdarza się dość często. Panuje bowiem takie przekonanie, że wystarczy znak zastrzec, aby być jego właścicielem.
Jak zrobić TM na klawiaturze?
Powinieneś wcisnąć lewy ALT oraz na klawiaturze numerycznej kliknąć 0153. Wyskoczy Ci wtedy mały symbol. Alternatywnie możesz to zrobić tak jak ja w tym artykule, czyli dla lepszej widoczności zapisałem TM drukowanymi literami.
Zobacz również:
- Jak zgłosić naruszenie prawa na Allegro?
- Kim są trademark trolls? Jak z nimi walczyć?
- Prawa autorskie do logotypu firmy. 7 szkodliwych mitów
- Klasyfikacja nicejska. Co ma wspólnego z znakiem towarowym?
- Licencja na wykorzystanie postaci z bajek. Gdzie szukać kontaktu?
- Umowa o przeniesienie praw autorskich do grafiki
- Gdzie rejestruje się nazwę i logo firmy?
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj
FAQ
Co oznacza znaczek ® przy logo? Czy to symbol oryginalności?
Firmy często eksponują znak ®. Pokazują w ten sposób, że 👉 chronią nazwę oraz logo jako znak towarowy. Przedsiębiorcy decydują się na rejestrację marki, aby nikt im jej nie ukradł. Zyskują tak, silne narzędzie do walki z nieuczciwym konkurentem.
🟢 Użycie znaku R ® w logo pozytywnie wpływa na wizerunek marki i zwiększa do niej zaufanie. To finalnie podnosi sprzedaż. Często jest to jedyny powód dla którego firmy inwestują w taką formalną ochronę.
🔴 To mit, że charakterystyczna R-ka potwierdza oryginalność produktu. Ponoć buty, które tego symbolu nie posiadają to podróbki. Właściciel zastrzeżonej marki może dodawać R w kółeczku lub nie. Prawo go do tego nie zmusza.
Przy rejestrowaniu znaków towarowych należy wnieść 👉określone opłaty urzędowe. Jest to jednak jednorazowy wydatek, bo sama ochrona trwa później przez 10 lat. Można ją przedłużyć.
Czy niezastrzeżona nazwa firmy jest chroniona przez prawo?
Jeśli planujesz wprowadzenie marki na rynek, to pamiętaj o jej odpowiedniej ochronie. Nazwa firmy, logo lub innego oznaczenia, która nie została „opatentowana”, nie jest w pełni chroniona ❌. Zwykle jej zasięg nie przekracza terenu miasta.
Sytuacja się zmienia po jej rejestracji w Urzędzie Patentowym ✅. Otrzymasz wtedy wyłączne prawo do używania nazwy na terenie Polski lub UE. Potwierdzeniem tego będzie ozdobne świadectwo ochronne. Można je porównać do aktu notarialnego.
Na rynku znaków towarowych jest aktualnie ekstremalnie ciasno. Ciężko znaleźć nazwę, która będzie całkowicie unikalna. Jeżeli Twoja marka będzie kolizyjnie podobna do tego co ma konkurencja, to możesz mieć problemy. Z tego powodu powinieneś zacząć od 👉 badania zdolności rejestrowej znaku towarowego. Możesz to zadanie zlecić ekspertowi, czyli rzecznikowi patentowemu.
Jakie korzyści daje rejestracja marki w Urzędzie Patentowym?
Rejestracja marki ®️ przynosi wiele korzyści dla przedsiębiorcy.
1️⃣ Formalne zgłoszenie nazwy firmy zapobiega sporom i konfliktom związanym z prawami do marki. Dzięki temu, że jako pierwszy zarejestrowałeś swoją nazwę, unikasz niepotrzebnego stresu i strat finansowych związanych z walką o prawa do marki.
W dzisiejszych czasach działają aktywnie trolle, które chętnie zgłaszają na siebie prawa do popularnych nazw firm. Dlatego prewencyjne zabezpieczenie Twojej marki jest tak ważne.
2️⃣ Rejestracja marki zwiększa jej wartość i prestiż na rynku. Przedsiębiorca ma wyłączne prawo do korzystania z niej w celach reklamowych i marketingowych, co przekłada się na lepsze pozycjonowanie firmy na rynku.
3️⃣ Zarejestrowany brand stanowi silną ochronę przed nielegalnym kopiowaniem produktów i usług oraz pozwala na skuteczniejsze egzekwowanie swoich praw w przypadku naruszeń.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.