Spis treści
- • Co to są klasy towarowe?
- • Dlaczego klasy towarowe są tak ważne?
- • Jakie są klasy towarowe?
- • Czy muszę wskazywać klasy towarowe i usługowe?
- • Wykaz towarów i usług – jak go przygotować?
- • 1) Unikaj wyrażeń zwyczajowo używanych w Twojej branży
- • 2) Unikaj zbyt długiej listy towarów i usług
- • 3) Zastanów się czy wybrałeś prawidłową klasę towarową
- • 4) Ostrożnie wskazuj pojęcia o szerokim znaczeniu
- • 5) Pojęcia z tej samej klasy towarowej nie muszą być podobne
- • 6) Pojęcia z różnych klas towarowych mogą być do siebie podobne
- • Klasy towarowe w znaku towarowym – podsumowanie
Co to są klasy towarowe?
Markę firmy zastrzega się jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Musisz wtedy podjąć trzy kluczowe decyzje, od których zależeć będzie poziom tej ochrony:
- Co lepiej zastrzec – nazwę czy logo firmy?
- Jakie kraje ma objąć rejestracja?
- Które klasy towarowe wybrać?
I właśnie w oparciu o te klasy opisujesz swoją branżę. Używając pojęć z tzw. klasyfikacji nicejskiej, wskazujesz, na czym będziesz zarabiać. Dzięki temu wiadomo, gdzie kończy się Twój monopol prawny na markę.
Przykład:
Produkujesz zabawki pod nazwą BOBO (klasa 28). Sprzedajesz je w ramach swojego sklepu (klasa 35). Czy może działać fryzjer (klasa 44) o takiej samej nazwie? Oczywiście! Zauważ, że nie jesteście dla siebie żadną konkurencją 🙂
Zastrzegając swoją nazwę firmy eliminujesz niepewność prawną. Dzięki temu bardzo łatwo wykażesz, że posiadasz wyłączne prawa do danej marki. A ten problem uwidacznia się po zestawieniu ochrony znaku niezarejestrowanego z zarejestrowanym.

Jeśli nie zastrzegłeś nazwy firmy, prawo chroni ją tylko lokalnie.

Po zastrzeżeniu nazwy firmy zyskujesz monopol na całą Polskę.
Dlaczego klasy towarowe są tak ważne?
Prawo w minimalnym stopniu chroni firmę, która używała danej nazwy pierwsza. Przepisy, które to regulują są darmowe i nie wymagają rejestracji w Urzędzie Patentowym. Problemy zaczną się jednak w chwili, kiedy postanowisz z nich skorzystać.
Jaki jest bowiem zasięg ochrony nazwy pizzerii działającej w Warszawie? Jedna ulica, dzielnica czy całe miasto? To będzie ustalał sąd, ale na podstawie dowodów, które musisz wtedy przedłożyć. Sędzia może je zinterpretować na Twoją korzyść albo nie.
Ta niepewność prawna znika, jeżeli zastrzegłeś nazwę firmy. Urząd Patentowy przyzna Ci wtedy świadectwo ochronne. Będzie tam informacja, że właścicielem znaku jesteś Ty oraz na jakie klasy towarowe masz wyłączność. Więcej mówię o tym w podcaście:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Jakie są klasy towarowe?

Klasy towarowe dzielą się na te obejmujące towary (jest ich 34) oraz usługi (jest ich 11). Jak łatwo policzyć – łącznie jest ich 45.
Z założenia obejmują wszystko to, co firmy oferują na rynku. A jako, że biznes ewoluuje to klasyfikacja nicejska na bieżąco jest aktualizowana. Duże zmiany wprowadzane są co 5 lat.
Najnowsza 12 edycja, światło dziennej ujrzy w 2023 roku.
Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług [PDF]
Te klasy towarowe zostały ustanowione w ramach porozumienia nicejskiego w 1957 roku. Chodziło o ujednolicenie określeń używanych przy zgłoszeniu. Miało to wyeliminować problemy interpretacyjne. Polska jest sygnatariuszem tego aktu od 1997 roku.
Ciekawostka
Klasyfikacja nicejska często zawiera szalone rzeczy. W klasie 45 obok usług rzeczników patentowych jest… przepowiadanie przyszłości 😀 Trafiłem również na :
- usługi badania zjawisk paranormalnych;
- budowa domów prefabrykowanych dla hipopotamów;
- łóżeczka dla ptaków.
UWAGA!

Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Czy muszę wskazywać klasy towarowe i usługowe?
Tak, a wynika to z istoty ochrony znaków towarowych. Ubiegając się o taką rejestrację zabezpieczasz markę tylko na swoją branżę. Nie da się uzyskać monopolu absolutnego od szyn kolejowych po wróżbiarstwo. Jeżeli nie wskażesz w zgłoszeniu klas towarowych, a dalej towarów i usług, to popełnisz poważny błąd formalny.
Polacy próbują to jednak obchodzić 🙂
Znam historię człowieka, który wymyślił hasło reklamowe na konkurs organizowany przez jeden z banków. Kiedy wygrał, szybko zastrzegł je na „usługi bankowe”. Później zażądał opłat za użycie tego sloganu w reklamie.
Jest też ciekawa historia liderki ruchu proaborcyjnego „Dziewuchy dziewuchom”. Tym hasłem na Facebooku zaczęły posługiwać się różne grupy bez jej zgody. Zastrzegła je więc na siebie, wskazując klasy towarowe obejmujące m.in. odzież, obuwie i nakrycia głowy.
Finał tych spraw był taki sam – znaki zostały unieważnione. Urząd Patentowy uznał, że zgłaszający działali w złej wierze. Ich rejestracja miała na celu zablokowanie działalności innym. Sami nigdy nie planowali tych znaków używać. Więcej piszę o tym w artykule:
Wykaz towarów i usług – jak go przygotować?
Rozmawiając z klientami często mówię, że wykaz towarów i usług jest sercem znaku. Może być silne jak u sportowca albo słabe jak u osoby po zawale. Bezwzględnie nie możesz tutaj popełnić błędu. To czego nie wskażesz w zgłoszeniu, nie będzie podlegać ochronie!
Poniżej omawiam kilka najczęstszych pułapek, w które wpadają zgłaszający.
1 – Unikaj wyrażeń zwyczajowo używanych w Twojej branży
Załóżmy, że zlokalizowałeś klasę towarową, która dotyczy Twojej branży. Poza wskazaniem jej numerka, musisz wybrać pojęcia, które się w niej znajdują. Co ważne, powinny one w sposób wystarczająco jasny i precyzyjny opisywać co oferujesz.
Zdecydowanie powinieneś unikać określeń potocznych.
Błędne wyrażenie | Prawidłowe wyrażenie |
---|---|
budowalanka | usługi budowlane |
pozycjonowanie stron www | optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych |
branża beauty | usługi kosmetyczne |
2 – Unikaj zbyt długiej listy towarów i usług
Opłaty urzędowe za rejestrację znaku uzależnione są od ilości klas towarowych.
Wiele osób myśli sobie wtedy:
„Skoro płacę od klasy, to zaznaczę wszystko co się w niej znajduje”.
To błąd, który bardzo łatwo może wykorzystać przeciwko Tobie konkurencja. Przy setkach pojęć, większości na pewno nie będziesz używał. A to oznacza, że po 5 latach ktoś może złożyć wniosek o wygaszenie Ci ochrony.
Przykładowo niedawno Apple straciło prawa do znaku „Think Different”. Gigant zastrzegł go, ale przez lata nie używał. I w sporze, konkurent mu tę ochronę wygasił. Pamiętaj więc, że liczy się jakość a nie ilość. Zamiast wymieniać, skarpetki, T-shirty, spodnie, majtki, lepiej użyj dużo obszerniejszego znaczeniowo słowa „odzież”.
3 – Zastanów się czy wybrałeś prawidłową klasę towarową
Klasy towarowe zawierają pojęcia ogólne i szczegółowe. Co do zasady opisują w ten sposób dany sektor rynku. Wskazując bezrefleksyjnie jakieś pojęcie, łatwo się pomylić. I żeby nie było, że przesadzam, to spójrz na ile sposobów można sklasyfikować „odzież”:
- odzież chroniąca przed ogniem (klasa 9);
- odzież chirurgiczna (klasa 10);
- odzież dla zwierząt (klasa 18);
- odzież ciążowa (klasa 25);
- odzież dla lalek (klasa 28)
- sprzedaż odzieży (klasa 35).
Z drugiej strony często widzę niepotrzebnie wskazane klasy towarowe. Usługi co do zasady muszą być świadczone na rzecz osób trzecich. Nie wskazuj usług reklamy (klasa 35) o ile reklamujesz swoje produkty. To samo z ulotkami (klasa 16), jeżeli jest na nich Twoja oferta. Jako rzecznik patentowy mogę Ci przygotować prawidłowy wykaz towarów.
4 – Ostrożnie wskazuj pojęcia o szerokim znaczeniu
Zgłoszenie nazwy i logo do rejestracji powinieneś poprzedzić pogłębionym badaniem. Chodzi o to, abyś zlokalizował znaki towarowe, które mogą Ci zagrażać. Często ludzie błędnie zakładają, że kolizją będą dla nich tylko znaki o identycznej nazwie. W praktyce naruszysz prawo używając również oznaczenia podobnego.
Przykładowo za podobne uznano znaki:

Jeżeli wskażesz w wykazie towarów pojęcia o szerokim znaczeniu, uzyskasz silniejszą ochronę. Niestety łatwo w ten sposób wejść w zakres prawa ochronnego konkurencji.
Wyobraź sobie, że stworzyłeś aplikację mobilną do zamawiania taksówek. Nie chcesz się jednak ograniczać i w zgłoszeniu wskazujesz „aplikacje mobilne” (klasa 9). Na rynku jest marka, zastrzeżona dla „oprogramowania do automatyzacji fabryk” (również klasa 9). Choć w rzeczywistości nie jesteście konkurentami, to na gruncie prawa te dwa pojęcia są kolizyjnie podobne. Taka firma będzie mogła zablokować Ci rejestrację.
Moja rada
Przygotowując wykaz towarów i usług bierz pod uwagę to co zastrzegła Twoja konkurencja. Wybierając pojęcia o wąskim znaczeniu często obejdziesz ich prawo. Ewentualnie w ogóle nie zwrócisz na siebie uwagi ich prawników.
5 – Pojęcia z tej samej klasy towarowej nie muszą być podobne
Idąc za powyższą radą musisz ocenić, czy to co znalazłeś jest dla Ciebie zagrożeniem. Przedsiębiorcy, którzy korzystają z wyszukiwarki znaków towarowych często błędnie przyjmują, że kolizja występuje zawsze kiedy klasy towarowe się pokrywają. Aby to stwierdzić, należy wgłębić się w pojęcia, które tam wskazano.
W ramach tej samej klasy mogą znaleźć się pojęcia skrajnie niepodobne. Poniżej przykład znaku, na który trafiłem przy okazji badania. Zgodzisz się ze mną, że matka, która szuka „żywności dla niemowląt” przez pomyłkę nie kupi „środków do niszczenia robactwa” 🙂

Za towary niepodobne należy również uznać biżuterię, różańce czy zestawy monet. Pomimo tego, że wszystkie mieszczą się w klasie 14 to ich przeznaczenie jest zupełnie inne.
6 – Pojęcia z różnych klas mogą być do siebie podobne
Jeżeli przeszukujesz bazy znaków towarowych, to powinieneś to robić po podobnych pojęciach rozsianych w różnych klasach. Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług ma charakter porządkujący przy formułowaniu zakresu żądanej ochrony. Sama w sobie nie rozdziela w osobnych klasach pojęć podobnych od niepodobnych.
Wyrok Sądu UE z 10 grudnia 2015 r.
Sygn. akt T‑690/14
[…] zakres ochrony wspólnotowego znaku towarowego jest zawsze definiowany przez naturalne i zwyczajowe znaczenie wybranych pojęć, a nie przez ich pozycję w hierarchicznej strukturze.
Było już wiele rozstrzygnięć, gdzie towary i usługi z różnych klas uznano za podobne:
Pojęcie I | Pojęcie II | Stopień podobieństwa |
---|---|---|
odzież (klasa 25) | torby wykonane ze skóry (klasa 18) | podobne |
kosmetyki (klasa 3) | przybory kosmetyczne (klasa 21) | podobne |
kosmetyki (klasa 3) | preparaty farmaceutyczne (klasa 5) | podobne |
suszarki do włosów (kl. 11) | odkurzacze (klasa 7) | podobne |
niemetalowe materiały budowlane (kl. 19) | kominki (klasa 11) | podobne |
nosidełka dla niemowląt (klasa 18) | kombinezony termiczne chroniące przed wypadkami (kl. 9) | podobne w stopniu niskim |
Przykład:
Chcesz otworzyć salon kosmetyczny MAGNOLIA. Sprawdziłeś, czy ktoś nie zastrzegł takiego znaku w ramach klasy 43 (usługi kosmetyczne). Tylko to nie wszystko. Kolizją może być sklep z kosmetykami (klasa 35), a nawet same kosmetyki (klasa 3). A wynika to z tego, że w każdym przypadku mamy identyczny krąg odbiorców.
Klasy towarowe w znaku towarowym – podsumowanie
- Po zastrzeżeniu nazwy firmy nie otrzymujesz monopolu absolutnego. To prawo ogranicza się do branży, w której działasz. Mogą działać firmy o identycznych nazwach o ile nie są dla siebie konkurencją. Np. ATLANTIC (bielizna) i ATLANTIC (zegarki).
- Zakres ochrony znaku towarowego określa się w oparciu o klasy towarowe wg klasyfikacji nicejskiej. Poza numerem klasy musisz wymienić konkretne pojęcia.
- Wykaz towarów powinieneś tworzyć w sposób przemyślany. Chodzi o to, aby nie wejść w zakres praw, którym dysponuje Twoja konkurencja. Istnieje wtedy ryzyko, że zablokują Ci rejestrację a nawet, że Cię pozwie!
- Kolizją mogą być dla Ciebie znaki towarowe nawet z innych klas. Tak się stanie, jeżeli wskazane tam pojęcia będą podobne do tego co ty oferujesz. Z drugiej strony określenia z tej samej klasy automatycznie nie muszą być tego samego rodzaju.
- Przed przystąpieniem do tworzenia wykazu towarów, zrób analizę prawną marki. Możesz to zadanie zlecić rzecznikowi patentowemu. Wiedząc o kolizjach dostaniesz konkretne rady jak przygotować klasy towarowe, aby je obejść.
Zobacz również:
- Co oznacza symbol TM przy logo?
- Kto może skorzystać z dofinansowania od EUIPO na ochronę marki?
- Opłaty za rejestrację nazwy i logo firmy.
- Darmowe badanie znaku towarowego vs. płatne.
- Kradzież nazwy firmy przez rejestrację w Urzędzie Patentowym.
- Zastrzeżenie domeny internetowej jako znak towarowy.
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj!
- Opisowa nazwa firmy. Najczęstszy powód odmowy rejestracji.
FAQ
Jakie są klasy towarowe? Czym różnią się od klas usługowych?
Klasy towarowe i usługowe w klasyfikacji nicejskiej mają za zadanie uszeregować wszystkie towary i usługi na rynku. To serce ❤️ znaku towarowego, które decyduje o sile ochrony prawnej. W sumie klas jest 45. Pierwsze 34 obejmują towary a pozostałe 11 usługi.
🟢 Zastrzegając nazwę i logo warto wskazać klasy towarowy o ile nasza marka na nim się znajdzie (np. zabawki czy).
🟢 Jeżeli jednak nie mamy własnych produktów a jedynie sklep, to de facto świadczymy usługę sprzedaży. A to oznacza, że powinniśmy zainteresować się klasą 35
🟢 Dobrą praktyką jest nie tylko wskazywanie tytułu klasy, ale również konkretnych pojęć.
👉 Wybór prawidłowych klas jest ważny również z tego powodu, że wpływa na koszty rejestracji znaku towarowego. Im więcej klas, tym wyższe opłaty urzędowe za 10-letnią ochronę. Warto przy konstruowaniu wykazu towarów i usług konsultować się z rzecznikiem patentowym.
Jak zastrzec znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP?
Aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie ochrony zacznij od 👉 dokładnej analizy prawnej marki. Dzięki temu będziesz wiedział, czy nie ma żadnych przeszkód, które mogłyby uniemożliwić jej rejestrację. Procedura zgłoszeniowa składa się z kilku etapów:
1️⃣ Badanie wstępne – sprawdzenie m.in. czy zostały uiszczone opłaty.
2️⃣ Badanie merytoryczne – weryfikacja, czy np. nie ubiegasz się o ochronę nazwy opisowej.
3️⃣ Publikacja BUP i rozpoczęcie 3 miesięcznego okresu sprzeciwowego.
4️⃣ Okres sprzeciwowy – konkurencja może spróbować zablokować Twoje zgłoszenie.
5️⃣ Wydanie decyzji o przyznaniu ochrony lub odmowie.
✅ Przesłanie świadectwa ochronnego.
UWAGA🔴 Twój zarejestrowany znak towarowy będzie można unieważnić jeżeli będzie zbyt podobny do nazwy konkurencji. Unikniesz tego ryzyka robiąc wcześniej analizę prawną marki.
Co to jest Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług?
🟢 Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług to zestaw kategorii, w których grupowane są różnego rodzaju towary i usługi. Została stworzona w celu ułatwienia ®️ rejestracji znaków towarowych oraz ochrony nazw i logo przedsiębiorstw.
🟢 Dzięki klasyfikacji przedsiębiorcy mogą łatwiej określić, w której kategorii ich produkt lub usługa się znajduje i wybrać odpowiednią klasę. To z kolei umożliwia im 🎯 zarejestrowanie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym i otrzymanie ochrony przed nieautoryzowanym wykorzystaniem przez innych.
🟢 Warto zwrócić uwagę, że Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług ma charakter uniwersalny i jest stosowana na całym świecie. W skład klasyfikacji wchodzi 45 klas, które opisują różne rodzaje produktów i usług.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.