Spis treści
- • Jak sprawdzić czy logo nie jest plagaitem?
- • Sprawdzenie plagiatu logo online przez Google
- • Szukanie czy nie ma plagiatu logo w Urzędzie Patentowym
- • Plagiat znaku towarowego. Trudno to sprawdzić
- • Czy tylko skopiowane logo jest plagiatem?
- • Co to jest plagiat logo?
- • Jak się chronić przed otrzymaniem plagiatu?
- • Co daje umowa o przeniesienie praw autorskich do logo?
- • Spór o prawa autorskie do etykiet HELLENA
- • Jak sprawdzić czy logo jest plagiatem. Podsumowanie
>> Pobierz odcinek: Jak sprawdzić czy logo jest plagiatem?
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Jak sprawdzić czy logo jest plagiatem?
Swoje logo powinieneś porównać ze wszystkimi grafikami na świecie. I nie żartuję teraz 🙂 Polski grafik, który skopiuje logo z Nowej Zelandii, naruszy prawo.
Tutaj pojawia się pierwszy problem, bo przecież nie każda grafika trafia do internetu. Załóżmy, że nasz projektant inspirował się logo, które opublikowano w gazecie „Przyjaciółka” z 1971 roku. Jeżeli skan pisma nie trafił do sieci, to nie masz nawet jak tego zobaczyć.
To oznacza, że nie da się w sposób wiarygodny sprawdzić, czy logo jest plagiatem. Nie masz fizycznie dostępu do wszystkich grafik, które należałoby tak zweryfikować.
Na marginesie dodam tylko, że programy antyplagiatowe działające online mają w systemie skany książek. To właśnie z ich treścią porównywana jest np. praca magisterska.
Sprawdzenie plagiatu logo online poprzez Google
Wyszukiwarka Google oferuje darmowe narzędzie online do wyszukiwania po grafice:

Wystarczy, że wgrasz tam swoje logo lub rysunek i klikniesz wyszukaj. Po chwili otrzymasz wyniki z najbardziej zbliżonymi grafikami. Tylko nie traktuj tego jak wyroczni.
Mówi się, że „Czego nie ma w Google, to nie istnieje„. Tyle, że taka linia obrony w sądzie nie przejdzie 😀 Wyszukiwarka Google, choć ciągle się uczy, nadal jest narzędziem, które z poszukiwaniem grafiki radzi sobie „jako tako”.
Masz szansę znaleźć w ten sposób jedynie identyczne logo. Wyniki podobnych grafik to już prawdziwa loteria. Osobiście podchodzę do tego narzędzia z dużym dystansem. Jeżeli nie znajdziesz tam swojego logo, to i tak Twoja marka może naruszać prawo.
Szukanie czy nie ma plagiatu logo w Urzędzie Patentowym

W Urzędzie Patentowym przedsiębiorcy zastrzegają swoje znaki towarowe. To w uproszczeniu marki, na których zarabiają. Jest wiele odmian znaków towarowych, ale w praktyce najczęściej rejestruje się nazwę albo logo firmy. Zawsze przed takim zgłoszeniem robię dla Klienta badanie.
Chodzi w nim o odpowiedź na pytanie: Czy wchodząc ze swoją marką na rynek, nie naruszy czyjegoś prawa.
Zobacz również: Czym różni się darmowe badanie nazwy na identyczność od pełnego badania zdolności rejestrowej?
Jeżeli Klient planuje działać tylko w Polsce, to szukam podobnych znaków, które chronione są na terenie naszego kraju. Poza tym monopol prawny, jaki zapewnia rejestracja znaku, ogranicza się tylko do towarów i usług wskazanych w zgłoszeniu. Innymi słowy, firmy mogą używać takich samych nazw, o ile nie są dla siebie konkurencją.
Przykładowo jest marka ATLANTIC dla zegarków oraz ATLANTIC dla bielizny.
UWAGA!

Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Plagiat znaku towarowego? Trudno to sprawdzić!
Weryfikacja czy logo nie jest plagiatem, to nie to samo co badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. A wynika to z tego, że w kontekście praw autorskich do grafiki, nie możesz się w najmniejszym stopniu ograniczać w poszukiwaniach. Powinieneś sprawdzać znaki słowno-graficzne z każdej branży i w każdym kraju!
Czyli musisz przejrzeć bazy wszystkich Urzędów Patentowych na świecie.
Na szczęście prawo autorskie nie chroni samej nazwy firmy.
Czy tylko skopiowane logo jest plagiatem?
Wśród grafików pokutuje mit, że o plagiacie można mówić tylko wtedy, kiedy mamy kopię 1:1. Aby obejść takie prawo, ponoć wystarczy zrobić w rysunku przynajmniej 6 zmian. Czasami te wartości ludzie określają w 30, 40 albo 52 procentach. Tylko że to mit. O bezpiecznej liczbie różnic nic nie mówią przepisy ani wyroki sądów.
Zainspirowanie się samym pomysłem jest legalne. Co innego wzięcie cudzego rysunku i zmodyfikowanie go tak, aby nie było plagiatu. Tego typu zmiany porównuję do sytuacji, jakbyśmy mieli dwie siostry bliźniaczki i jedną uczesali inaczej 🙂 Podobieństwo będzie uderzające.
Jeżeli Twój grafik za mocno zainspiruje się cudzym logo, to stworzy utwór zależny. Ma to miejsce wtedy, kiedy skopiował z pierwowzoru elementy twórcze. Na korzystanie z tak przerobionego logo bezwzględnie musisz mieć zgodę autora pierwowzoru.
Co to jest plagiat logo?
To, czym jest plagiat logo, tłumaczyłem w poniższym nagraniu. Komentowałem tam sprawę WERSOW, która posługiwała się rysunkiem sowy bez zgody twórcy. Kiedy zorientowała się, że popełniła błąd, zleciła grafikowi stworzenie podobnej grafiki.
Pojawia się jednak pytanie, czy nowe logo jest plagiatem, czy legalną inspiracją.
Jak się chronić przed otrzymaniem plagiatu?
W kontekście tego, co napisałem, rozumiesz chyba, że nie da się sprawdzić, czy logo jest plagiatem. Takie poszukiwania będą ekstremalnie pracochłonne, a i tak nie dadzą Ci gwarancji bezpieczeństwa. Sam również nie robię takich badań. Mogę za to wypowiedzieć się, czy dane logo narusza prawa do przesłanych mi przez Klienta grafik.
Właściwie tylko twórca logo wie, czy opracował je samodzielnie.
I teraz możesz doprowadzić do sytuacji, że będzie się po prostu bał plagiatu. Powinieneś podpisać z nim dobrą umowę o przeniesienie praw autorskich do logo. Umowa powinna zawierać jego oświadczenie, że to, co stworzył nie narusza praw osób trzecich. A jeżeli ktoś wysunie przeciwko Tobie z tego tytułu roszczenia, grafik weźmie je na siebie.
Czy to działa? Jeszcze jak!
Już kilkakrotnie słyszałem, że grafik, który dostał moją umowę do podpisu, powiedział, że musi jeszcze nieco poprawić logo 🙂 Z drugiej strony Ci, którzy nie chcieli jej podpisać, komunikowali tym, że coś z ich logo musi być nie tak.
Co jeszcze daje umowa o przeniesienie praw do logo?
Wiele osób wierzy, że wystarczy opłacić fakturę wystawioną przez grafika, aby stać się właścicielami praw do logo. Przepisy nie pozostawiają jednak złudzeń:
Art. 53
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Mówiąc wprost, jeżeli nie podpisałeś takiej umowy, to właścicielem logo nadal jest jego twórca. Jeżeli się z nim pokłócisz, to grafik może:
- zabronić Ci używania logo;
- sprzedać prawa do logo Twojej konkurencji;
- unieważnić Twój zarejestrowany znak towarowy;
- oraz zażądać dodatkowego wynagrodzenia.
Historia sporu o etykiety HELLENA
Kilka miesięcy temu miał finał sporu graficzki, która stworzyła etykiety dla oranżad HELLENA. Za swoją pracę otrzymała wynagrodzenie, ale producent nie podpisał z nią umowy o przeniesienie praw autorskich.
Po wielu latach graficzka zażądała zaprzestania używania grafik, do których przysługiwały jej prawa autorskie. Kiedy to nie przyniosło efektu – pozwała spółkę HELLENA. Sąd finalnie przyznał jej rację i zasądził 44 tys. zł.
Zastanawiasz się jak zastrzec nazwę firmy? Tłumaczę to w tym nagraniu:
Jak sprawdzić, czy logo jest plagiatem? Podsumowanie
Teoretycznie możesz przejrzeć internet oraz bazy urzędów patentowych, ale w praktyce jest to niewykonalne. Taka pogłębiona analiza zajmie Ci kilkadziesiąt godzin, a i tak nie da gwarancji, że logo nie narusza czyichś praw autorskich. Poza tym, pomiędzy nielegalnym plagiatem a legalną inspiracją przebiega cienka granica.
Jedynie twórca logo wie, czy pracował samodzielnie.
Powinieneś więc doprowadzić do tego, żeby bał się przekazać Ci grafiki, które łamią prawo. To jeden z powodów, dla których powinieneś z nim podpisać umowę o przeniesienie praw autorskich. Nie eliminuje to ryzyka plagiatu, ale bardzo mocno je ogranicza.
Zobacz również:
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Prawa autorskie a znak towarowy. Co daje lepszą ochronę?
- Jak zastrzec znak towarowy? 7 etapów procedury
- Co oznacza R w kółku ® przy logo?
- Jakie są opłaty za rejestrację nazwy i logo?
- Naruszenie znaku towarowego. Tych 6 błędów unikaj!
- Co oznacza TM przy logo firmy?
- Gdzie rejestruje się nazwę i logo firmy?
FAQ
Kiedy logo firmy będzie naruszać prawo autorskie?
Logo firmy może naruszać prawo autorskie🔴, jeżeli jest ledwie drobną modyfikacją innego dzieła. To MIT, że wystarczy zrobić 30% zmian, aby obejść plagiat. Oto kilka popularnych sytuacji, których powinieneś unikać:
1️⃣ Skopiowano cudze logo z banalnymi modyfikacjami.
2️⃣ Wykorzystano elementy graficzne z innego logo (np. sygnet, ale umieszczono go obok innego słowa).
3️⃣ Stworzono tzw. utwór zależny. Logo inkorporuje wtedy elementy twórcze oryginału. Można w nim łatwo zauważyć te cechy. W takim przypadku na posługiwanie się takim logo musisz mieć zgodę twórcy pierwowzoru.
✅ Nie ma lepszego sposobu na to, aby ochronić swoje logo jak 👉rejestracja znaku towarowego. Jeżeli masz wątpliwości czy nie naruszasz przypadkiem prawa, skonsultuj się ze specjalistą czyli rzecznikiem patentowym.
Jakie bazy zastrzeżonych znaków towarowych warto przeszukać?
Jeżeli chcesz sprawdzić czy troll patentowy nie zastrzegł Twojego logo, to powinieneś przejrzeć rejestry odpowiednich urzędów patentowych. Są one dostępne za darmo on line✅. Jako, że taka ochrona zawsze przyznawana jest na określone terytorium sprawdź:
1️⃣ Bazę UP RP: znajdziesz tutaj informacje o wszystkich zarejestrowanych znakach w Polsce.
2️⃣ Bazę EUIPO: Urząd ten zajmuje się ochroną znaków towarowych w UE.
3️⃣ Bazę WIPO: Urząd ten zajmuje się ochroną zastrzeganiem marek na poziomie międzynarodowym tj. na wybraną wiązkę krajów świata
Tutaj przeczytasz jak zrobić prawidłową 👉analizę prawną marki . To bardzo odpowiedzialne zadanie. Błąd na tym etapie może sprawić, że prawnicy konkurenta zmuszą Cię do zmiany nazwy firmy. Warto więc takie poszukiwania zlecić specjaliście, czyli rzecznikowi patentowemu.
Co oznacza C w kółku przy logo? Czy to znak oryginalności?
🟢 C w kółku to skrót od angielskiego słowa „copyright”, co oznacza prawa autorskie.
🟢 Gdy widzisz ten symbol na jakimś dziele, oznacza to, że jest ono chronione przez prawo autorskie. Często obok © widnieje również informacja o tym, komu przysługują te prawa.
🟢 Chociaż formalnie nie rejestrujemy praw autorskich, istnieją sposoby na łatwe stworzenie dowodów na to, że jesteśmy właścicielami danego dzieła.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.