Spis treści
- • Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- • Kiedy nie warto zastrzegać znaku towarowego?
- • Czy rejestrować znak towarowy na osobę prywatną? Korzyści
- • 1) Możesz być właścicielem marki, która jeszcze nie istnieje
- • 2) Eliminujesz ryzyko sporów o prawa do marki
- • 3) Czy muszę mieć firmę, aby chronić znak towarowy?
- • 4) Komornik nie zajmie znaku, który nie należy do firmy
- • 5) Wykorzystasz znak towarowy do optymalizacji podatkowej
- • 6) Zarejestrowany znak można sprzedać
- • 7) Sukcesja i dziedziczenie praw do znaku towarowego
- • Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną? Podsumowanie
Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną w Urzędzie Patentowym? Czy trzeba mieć firmę?
Odpowiedź jest prosta – tak✅. Właścicielem znaku towarowego może być osoba prywatna. Czyli nie musisz zakładać firmy, aby złożyć wniosek o rejestrację znaku towarowego. Ewentualnie możesz być wspólnikiem w spółce, a i tak wystąpić o ochronę jej nazwy na siebie.
Tutaj jednak musisz być szczególnie ostrożny.
Często jak w spółce dochodzi do konfliktu o prawa do marki, któraś ze stron szybko zgłasza sporną nazwę na siebie. W pewnych okolicznościach takie prawo wyłączne można unieważnić.
Aby tego uniknąć, skontaktuj się z rzecznikiem patentowym, który przygotuje dla Ciebie najlepszą strategię działania.
Kiedy nie warto rejestrować znaku na osobę fizyczną?
Jeżeli na takiej nazwie nie planujesz zarabiać.
Kilka lat temu głośno było o pomysłodawczyni akcji społecznej „Dziewuchy Dziewuchom”. Zaczęło ją irytować to, że podmioty o innych poglądach korzystają z tego popularnego hasła. Zastrzegła je więc, a potem usunęła „nieautoryzowane” strony na Facebooku.
Zaatakowane osoby unieważniły jej ten znak towarowy. Urząd Patentowy słusznie uznał, że zgłaszająca nigdy nie planowała używać tej nazwy komercyjnie. Swoją rejestracją bezpodstawnie blokowała więc rynek.
Wniosek:
- Możesz zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną, ale warto to zrobić, tylko jeżeli pod swoją marką planujesz sprzedawać towary albo usługi.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Rejestracja znaku towarowego na osobę fizyczną – KORZYŚCI
Jak już wiesz prawo ochronne na znak może uzyskać osoba fizyczna lub prawna. Większość moich Klientów robi takie zgłoszenie na swoją firmę. Ma to tę zaletę, że mogą wtedy wrzucić wszystkie opłaty w koszty prowadzenia działalności. Dobrze jednak, abyś spojrzał na tę kwestię z szerszej perspektywy. Być może poniższe argumenty przekonają Cię do tego, że rejestracja danego znaku towarowego na osobę fizyczną daje wiele korzyści.
– 1 –
Możesz być właścicielem marki, która jeszcze nie istnieje
Załóżmy, że masz świetny pomysł na biznes. Ewentualnie chcesz iść na swoje i wymyśliłeś nazwę dla swojej firmy. Czy masz do niej prawa autorskie?
Okazuje się, że nie.
Sądy uznają, że pojedyncze słowo to na tyle drobna forma, że nie zasługuje na ochronę prawno-autorską.
Są za to przepisy, które w minimalnym stopniu zabezpieczają znaki niezarejestrowane. Tyle, że ta ochrona jest następstwem komercyjnej obecności marki na rynku. Czyli tam, gdzie działasz, tam prawo Cię chroni.
Możesz zapomnieć o tych przepisach, jeżeli planujesz dopiero otworzenie biznesu. Poza tym taka ochrona zazwyczaj obejmuje tylko teren miasta, w którym działasz.
Dobrze przedstawiają to te mapki:
Jedynym sposobem, abyś miał prawa do marki jest zarejestrowanie znaku towarowego na siebie jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej albo na firmę.
Po przejściu całej procedury otrzymasz świadectwo ochronne. Będziesz w nim wymieniony jako właściciel. Właściwie już dzień po zgłoszeniu możesz ogłosić swoje plany biznesowe. Nikt Ci nazwy nie ukradnie. Więcej dowiesz się z mojego podcastu.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
-2-
Eliminujesz ryzyko sporów o prawa do nazwy lub logo
Wiesz, jak w Polsce kradnie się nazwy firm? Trolle od znaków towarowych albo byli pracownicy/wspólnicy robią takie zgłoszenia na siebie. Ekspert rozpatrujący taki wniosek nie weryfikuje, kto ma faktycznie prawa do nazwy. Czeka tylko, czy ktoś się temu sprzeciwi. W przypadku braku sprzeciwu znak otrzyma ochronę.
Pół biedy, jeżeli od lat działasz już na rynku. Masz wtedy podstawy, aby unieważnić rejestrację takiego znaku. Niestety zajmie Ci to lata i może kosztować nawet 30 tys. zł. Jeżeli jednak ktoś zastrzegł nazwę, którą jedynie wymyśliłeś, to nie masz żadnych szans na wygraną.
Możesz temu zapobiec zastrzegając znak towarowy na siebie jako osobę fizyczną.
Prawo daje Ci 5 lat na rozpoczęcie używania znaku towarowego. Informacja o przyznanej ochronie będzie odnotowana w rejestrze Urzędu Patentowego. To pacyfikuje wszystkie pomysły przejęcia Twojej marki. Dzięki takiej taktyce wygrywasz bez jednego wystrzału. 🙂
Po upłynięciu tego czasu prawo nie jest automatycznie wykreślone z rejestru Urzędu Patentowego. Jeżeli nie będziesz używał marki w celach komercyjnych, to konkurencja może wnosić o wygaszenie prawa do ochrony znaku. Zwykle decydują się na to podmioty mające w tym interes prawny. Czyli te, które straszysz pozwem.
-3-
Czy muszę mieć działalność gospodarczą, aby zastrzec znak towarowy na wybrane towary lub usługi?
Nie, ale powiem więcej. Założenie firmy nie jest konieczne, aby zarabiać na wymyślonej nazwie. O ile ją zastrzeżesz, to możesz udzielać odpłatnej licencji. Formalnie ktoś inny będzie używał Twojej marki, ale podzieli się z Tobą zyskiem.
Tak często działają autorzy bajek czy muzycy.
Mając zastrzeżoną nazwę lub logo na osobę fizyczną wchodzą we współpracę z zewnętrznymi firmami, ale nadal posiadają do nich pełne prawa. Przekonuje ich do tego również to, co opisuję w kolejnym punkcie.
-4-
Komornik nie zajmie praw do znaku, który nie należy do przedsiębiorcy
To kluczowy argument za zgłoszeniem znaku towarowego na osobę fizyczną. W tej strategii spółka bierze na siebie ryzyko biznesowe, ale prawa do jej marki masz Ty.
Jeżeli firmie podwinie się noga, to likwidator zlicytuje to, co należy do jej majątku. Czyli najczęściej nieruchomości, samochody oraz maszyny. Ale jej najcenniejsze aktywo – znak towarowy należy do Ciebie. Likwidator nie może go sprzedać, bo spółka używała go tylko za Twoją zgodą (na licencji).
Jeżeli wystąpią takie problemy, to mając znak możesz szybko wejść we współpracę z innym podmiotem. Dzięki temu klienci nawet nie zauważą, że marka miała problemy.
-5-
Wykorzystasz znak towarowy do optymalizacji podatkowej w spółce
Podmiot, który płaci Ci za możliwość korzystania ze znaku, może to zaksięgować jako koszt. Czyli ta kwota pomniejsza należny podatek. Dla Ciebie jest to przychód. Z drugiej strony, znaki towarowe można aportem wnieść do spółki, co również daje profity.
Pamiętaj tylko, że przepisy prawa podatkowego szybko się zmieniają. Jeżeli właśnie dlatego planujesz zgłosić znak towarowy na osobę fizyczną, to skonsultuj to z doradcą podatkowym.
Zobacz również:
- Jakie są opłaty za ochronę nazwy?
- Co to jest klasyfikacja nicejska?
- Jak chronić firmową nazwę? Procedura na Polskę, UE i świat
-6-
Prawo ochronne na znak towarowy możesz sprzedać
Mówi się, że znak Coca-Cola jest wart więcej niż wszystkie fabryki tej firmy. Bez problemu wycenisz wartość Twojego znaku towarowego, a później go sprzedasz. Finalnie, nowy właściciel będzie musiał tylko dokonać zmian w rejestrze Urzędu Patentowego.
Takie formalności nie są ani skomplikowane, ani drogie.
Tylko tutaj ważna uwaga. Przedmiotem obrotu może być jedynie znak zarejestrowany. Te „darmowe przepisy”, o których mówiłem we wstępie, nie dają możliwości sprzedaży marki inaczej jak z całym przedsiębiorstwem. To może się okazać nie lada problemem, kiedy właściciel działalności gospodarczej umiera.
-7-
Sukcesja i dziedziczenie praw do znaku towarowego
Właściciele firm, które powstały w latach 90-tych zbliżają się już do wieku emerytalnego. Ci, którzy nie chronią swoich znaków towarowych, mogą wpędzić swoje dzieci w wieloletnie spory. Formalnie, wraz z wykreśleniem firmy z CEIDG, prawa do marki wygasają.
Nie da się odziedziczyć praw do niezarejestrowanego znaku towarowego.
Co innego, jeżeli zastrzeżono znak towarowy. Takie prawo własności przechodzi na spadkobierców. Dzięki temu, nie tylko mogą mówić o rodzinnej tradycji, ale i wylegitymują się wyłącznymi prawami do nazwy.
Bez tego dzieci, wujkowie czy kuzyni zakładają własne firmy i walczą ze sobą o prawa do marki. Widziałem to już wielokrotnie np. w branży firm pogrzebowych czy cukierniczej.
Czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną? Podsumowanie
Znak towarowy może zostać zarejestrowany na osobę prywatną. I daje to więcej korzyści, niż może się wydawać.
Pozornie takie rozwiązanie jest droższe, bo finansujesz wszystko z własnej kieszeni. W zamian jednak otrzymujesz bezpieczeństwo i niekiedy również benefity finansowe. Te wszystkie plusy i minusy musisz sobie porównać. Nie ma tutaj jednej prawidłowej drogi.
W razie jakichkolwiek pytań czy zgłosić znak na osobę fizyczną lub prawną umów się ze mną na konsultację.
Zobacz również:
- Amazon Brand Registry. Jakie daje korzyści?
- Pomysł na biznes. 9 skutecznych sposobów na jego ochronę
- Ochrona firmowej grafiki jako wzoru przemysłowego
- Klasyfikacja nicejska. Jak z niej korzystać?
- Co oznacza symbol TM?
- Umowa o przeniesienie praw autorskich do grafiki
- Gdzie rejestruje się nazwę firmy?
- Prawo własności przemysłowej a własność intelektualna
FAQ
Gdzie mogę sprawdzić czy moją nazwę firmy da się jeszcze zastrzec?
Nazwę firmy zastrzega się poprzez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Daje to całą masę korzyści ✅. Co najważniejsze jednak, eliminujesz w ten sposób potencjalne spory o markę. Skoro ze zgłoszeniem byłeś pierwszy, to nikt Cię już w tym nie wyprzedzi.
Aby to się jednak udało musisz sprawdzić, czy Twoja nazwa nie jest kolizyjnie podobna do znaków już zarejestrowanych. W tym celu przejrzyj 🔎 bazy Urzędu Patentowego RP i EUIPO. Co ważne nie ograniczaj się tylko do badania na identyczność. Drobne różnice w wyglądzie logo czy nazwy nadal będą oznaczały, że naruszasz prawo!
❌ Pamiętaj, że kwestia rejestracji znaku towarowego bywa skomplikowana i wymaga wiedzy prawniczej. Urząd Patentowy może odmówić ochrony znaku, jeśli jest on opisowy. Czyli jeżeli wprost wskazuje, co oferujesz. Nie łatwo to samemu zlokalizować, dlatego skonsultuj się z rzecznikiem patentowym.
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w Polsce i Unii Europejskiej?
Rejestracja nazwy i logo w Urzędzie Patentowym ®️ to złożony proces, który wiąże się z pewnymi opłatami. Na ich wysokość mają wpływ głównie dwa czynniki:
👉 liczba wybranych klas towarowych, czyli sektorów, w których będziesz działał;
👉 terytorium ochrony.
Formalna ochrona w Polsce to wydatek minimum 890 zł, natomiast w Unii Europejskiej przynajmniej 850 EUR. Wszystko dokładnie wyliczam w TYM artykule. Znajdziesz tam również informacje o opłatach za ochronę na cały świat.
Ciekawostka: W 2010 r. zrobiono badania amerykańskiego rynku. Wyszło z nich, że możesz podnieść o 50% szanse na ochronę znaku towarowego ✅ zlecając to rzecznikowi patentowemu. To logiczne. Jeżeli taki ekspert znajdzie kolizję, to poinstruuje Cię jak ją obejść. Ewentualnie pomoże Ci wejść w inną bezpieczniejszą nazwę.
Czy logo to znak towarowy?
✅ Tak, logo może być uznane za znak towarowy, jednakże tylko wtedy, gdy jest używane w celach komercyjnych.
✅ Na przykład, logo umieszczone na produkcie, opakowaniu lub stronie internetowej jest traktowane jako znak towarowy.
❌ Z drugiej strony, logo w formie graffiti nie może zostać uznane za znak towarowy, ponieważ nie jest wykorzystywane w celach zarobkowych.
✅ Aby zapewnić sobie maksymalną ochronę, zastrzeż logo jako znak towarowy w Urzędzie Patentowym.
Właśnie zastanawiałam się czy muszę mieć firmę aby zastrzec znak towarowy. Idealnie trafiłam z tym wpisem. Początkowo myślałam, ze to niemożliwe, no bo jak zastrzec nazwę firmy, której jeszcze nie ma. Dziękuję za pomoc.
W latach 90-tych tak było. Co więcej, firma musiała oferować towary/ usługi na jakie ubiegała się o ochronę. Dzisiejszy system jest lepszy bo możemy zabezpieczyć swoje prawa na przyszłość. Czyli taktycznie unikniemy tak niepotrzebnych sporów. Cieszę się, że pomogłem.